Ramsan "tar" inte... vad ska vi göra?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Hej! Jo vi har väl gjort vissa framsteg. Även om det idag är en skitdag :?

Vi var bortresta i helgen och det fungerade SUPER att sova borta. Vi hade resesängen med oss och hon fick sova i rummet bredvid oss. Vi körde allt som vanligt och hon somnade på 10 min. Vaknade en gång under första nattenh och frågade lite. Vi ramsade och hon somnade, sov till 7.

Andra natten likadant. Sov super!

På dagarna var det den största förändringen. Äntligen börjar hon fatta att hon ska sova på dagen. Nu har dagsluren fungerat ganska bra 2-3 dgr. Hon somnar efter ca 10 min. Vaknar dock efter en halvtimme men somnar om efter 10 min igen.

Och inatt hade hon sin första 12 tim natt!!! VAknade inte en enda gång!! Hon vaknade vid halv sju på morgonen och hostade lite men inget gnäll alls!!

Men just nu däremot är hon AAARG!! HOn vill inte alls sova idag... är väl pigg efter en skön natt... och så stördes dagsvilan av bajs i blöjan och det gillade hon inte.. men vad gör det när framstegen haglar över oss ändå?! :P
Mamma till Tilda 2007-11-08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt vilken fin rapport!! :D

Vad glad jag blir, jag tror hon har börjat fatta det där med HUR SKÖNT det är att sova. :sleep: :wink:

Vårda nu det ni ådstakommit väl, så fort man tar det förgivet så får man en fnurra med posten kan jag lova. Så inte börja slarva bort ramsan, skrattet eller läggningarna.

Grattis igen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammaMia82

Problem i paradiset...

Inlägg av mammaMia82 »

Nu går det inte så bra igen och då börjar man ju fundera. Hon sover ganska bra på nätterna men när/om hon vaknar så känns det fortfarande inte som om ramsan tar. Hon skriker bara mer när vi säger den. Vi har backat ett par steg och solfjädrat några kvällar, till nästan sömn, och ramsat ut. Men resultatet har bara varit att hon så fort vi släpper och börjar gå ut men ramsan så studsar hon upp igen och tokskriker. Jag vet att hon e arg men hur länge ska man låta en arg unge tokskrika? Det känns inget bra alls.

Och på dagsluren kämpar vi fortfarande på. När vi var bortresta hos svärföräldrarna i helgen så gick dagsluren bra och så trodde vi ju att det skulle börja fungera... men icke. Igår och idag har det varit skitdåligt (ursäkta uttrycket)

Hon blir tokig när jag ramsar. Jag har solfjädrat henne till avslappnad de senaste dagarna men hon är snabb upp och varvar upp sig så fort jag släpper och går ut.

Hur ska vi göra? Tålamod har vi, bara vi vet att det släpper med tiden, så vi inte fortsätter och det inte hjälper...
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

jo en sak till. Vi har STORA problem med att få henne att skratta på kvällen. Hon är svårtflirtad i vanliga fall men på kvälln är det näst intill omöjligt... Vi larvar oss coh busar men det är som att hon e för trött för att vara med själv. De senaste kvälalrna har jag och min man busat med varandra så vi är helt slut och hon har suttit i soffan och sett på när vi beter oss som tokar, men så fort man tar upp henne blir hon orolig...
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Nu är det nog dags att ni backar med solfjädrandet. Som det är nu så skriker hon på er så att ni kan solfjädra henne lite. :lol: Hon tycker nog det är riktigt skönt. Ni måste ha mer tillit till att hon klarar att somna själv. Jag tycker ni ska ramsa er ut och sen köra på med dammsugaren direkt när ni kommit ut ur hennes rum. Att hon är arg gör ingenting. Vi ska inte verktyga arga barn, bara ledsna och frågvisa.

Skrattet till gonattet är en viktig nyckel till bra läggningar. Ni får jobba lite mer på att få henne att skratta. Om hon är väldigt trött precis innan hon lägger sig kan ni tidigarelägga skrattet lite.

Angående strul med dagsömnen brukar det hjälpa med ett riktigt gapflabb innan man läggs. Skrattet innan sömnen är ett viktigt verktyg speciellt då det krånglar lite. Sen tycker jag att ni kan köra dammsugaren direkt på även på dagvilan. Funkade alltid här hemma. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
mammaMia82

God fortsättning! Lite mer frågor...

Inlägg av mammaMia82 »

Hej! Gott nytt år på alla och god fortsättning!

Vi avslutade förra året med lite småstrul för vår lillflicka. Men nu ser det ljusare ut. Hon är just nu sjuk med hosta och snuva så nätterna innehåller lite fler frågor än vanligt men vi ramsar vidare..

Min fråga nu är om vi kan lägga om schemat så att hon sover 12,5 timme på natten och en timme på dagvilan? Vi har nämligen börjat märka nu att hon har svårt att sova hela tiden ut på dagvilan utan vaknar oftast efter en timme och skriker sista halvtimmen, oavsett vad vi gör eller inte gör. Det är endast i undantagsfall som hon sovit 1,5 timme och så har hon ändå vaknat någon/några gånger under den tiden.

Nu när hon varit sjuk har vi lagt henne en halvtimme tidigare och låtit henne sova en halvtimme längre på morgonen och det har fungerat bra. Vad rekommenderar ni? Att fortsätta försöka få henne att sova 1,5 tim på dagen eller lägga om schemat?
annaax

Hej, en fråga

Inlägg av annaax »

Måste bara fråga -- vi är inne på natt 5 idag. Och jag känner verkligen igen mig i er lilla tjej. Min son ställer sig upp direkt! när vi kör ramsan och går ut. Sen kan han stå nöjd i timtal i sin säng och vänta på att vi ska komma och lägga ner honom - så envis! Hur gjorde ni för att er tjej skulle ligga ner? Eller solfjädrar ni alltid? Eller lägger hon sig ner själv?
Hoppas det går bra för Er förresten - här känns det lite kaos - man undrar ju vad man håller på med ibland. Dock har vi ju gjort framsteg i att han inte skriker hela tiden utan faktiskt kan va (dock ståendes) i sin säng. Vill bara att lilla älsklingen ska få sova så han blir pigg och glad igen...
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej mammamia82!

Jag tycker att ni ska behålla dagvilan som det är. Det är bättre att ni har 1 1/2 timme och om hon inte sover hela tiden så kan ni lägga henne upp till en halvtimme tidigare.

Hon sover nog så länge under natten just nu för att hon har varit sjuk. Jag trort det blir svårt när hon är helt återställd att få till 12.5 timmes natt. Ändrar ni då schemat så kanske det blir massa strul att få henne att sova så länge.

Så lägg henne tidgare på kvällen de dagar hon sovit dåligt på dagen är mitt tips. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
mammaMia82

sover aldrig hela tiden igenom på dagvilan...

Inlägg av mammaMia82 »

Nu börjar jag misströsta... Idag har varit en klassisk dag, så som 90 av alla dagvilor varit sedan vi började med den här kuren. Tilda somnade efter tio min argt skrik. Sov en halvtimme. Vaknade. Skriker fortfarande. Hon ska sova mellan 13 och 14,30 men har nästan aldrig lyckats med det. Hon vaknar nästan alltid efter en halvtimme och det är nästintill omöjligt att få henne att somna om. Vi harverkligen provat ALLT..

Vi har backat ett par steg och solfjädrat henne... funkar inte. Hon studsar upp igen så fort vi släpper och ramsar ut..

Vi har ramsat till oändlighet för att hon verkligen ska lyssna... funkar inte... Hon blir dödsarg när vi ramsar och skriker värre än någonsin.

Vi kör stenhårt med bekräftelseramsan... funkar inte.. HOn blir arg om man bekräftar för tidigt och om man bekräftar för sent. Och allt börjar om igen...

Vi har kört med alla möjliga sorters ljud utanför... dammsugare, disk, städ, klassisk musik, tv. TV fungerar bäst men inte alltid.

Vi kör med skratt-till go'natt... funkar inte... hon är väldigt vsårflirtad men skam den som ger sig...

Nu är det slut på idéer och energi. Hur länge ska hon hålla på och inte få sova på dagen? Hon behöver ju sina timmar annars e hon super tråkig på eftermiddagen... Vad gör vi?

Har funderat på att pröva gå med henne i vagnen men är osäker på hur jag ska göra om hon vaknar. Vi bor i radhusområde och har grannar som väldigt gärna bryr sig om hur man uppfostrar sitt barn och jag orkar inte höra kommentarer om att hon skriker ute i vagnen....

Behöver verkligen fler tips och råd... Hon verkar riktigt ledsen ibland på dagarna och jag kan inte råda bot på det...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Hm, här har vi fastna i ett mönster, tror jag, och nu måste vi bryta det här!
Det KAN vara så att du testat lite för många sätt, det bästa är alltid att hålla sig till en strategi men följa den desto striktare :wink: . Men nu är det gjort och nu gäller det att se framåt och fixa det här!

Min minsta flicka hade i somras en historia med daglur som hackades och hon hade väldiga problem att somna om, och jag kan lova att i det här huset finns inte mycket till överkoncentration.

Jag gjorde som så att jag lade henne som vanligt, med skratt och bus, och hon somnade lätt och gott. Sen bänkade jag mig utanför hennes dörr och väntade på det vanliga uppvaket. Direkt när jag hörde henne röra sig inne i sängen gick jag in, solfjädrade / buffade henne över skarven och in i sömnen igen.
Under tiden andades jag tungt och högt, och det tog kanske fem-sju minuter att få henne att somna om. Eller hon vaknade aldrig riktigt, det hann hon inte.
Sen gick jag med en mjuk ramsa ut, och hon sov gott tills jag väckte henne tio minuter innan passet var slut, bara så att jag var säker på att jag skulle få väcka :!:
Nästa dag gjorde jag samma sak, men tredje dagen började jag dammsuga utanför hennes rum en stund innan jag misstänkte att hon skulle skarva - och hon sov över uppvaket!

Sen sov hon sina lurar som en liten gris :sleep:

Om du vill använda vagnen så visst kan du göra det, om hon gillar att sova i den!
Då lägger du henne och låter henne somna med vagnen stillastående, och går efter att hon sovit i tio minuter. Sen tycker jag du kan gå hela luren, så att hon "lär" sig sätta sovtiderna. För jag tror hon behöver hjälp att komma över 30-skarven nu!

Bekräfta separat behöver du inte göra längre, det gör man bara i början av kuren för att sätta ramsan :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Ska prova solfjädringen innan hon vaknar ordentligt. Hittills har jag störtat in när hon skrikit men nu ska jag vara före skriket :D

Hon har älskat att sova i vagnen tills hon var ca 6 mån, Då tvärslutade hon. Hon somnade bra men vaknade efter 30 minuter och var omöjlig att få att somna om. Sdan dess sover hon inne.

Vi har aldrig kunnat knyta ihop bekräftelseramsan med vanliga ramsan eftersom hon aldrig hittills har tystnat när vi ramsat. Vi har alltid fått vänta ut skriket ett tag innan hon tystnar. Nu ramsar vi när hon skriker och så blir hon arg ett tag och gnäller och skriker lite till. Och sedan efter några minuter så tystnar hon och vi bekräftar... Fel?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammaMia82 skrev:Vi har aldrig kunnat knyta ihop bekräftelseramsan med vanliga ramsan eftersom hon aldrig hittills har tystnat när vi ramsat. Vi har alltid fått vänta ut skriket ett tag innan hon tystnar. Nu ramsar vi när hon skriker och så blir hon arg ett tag och gnäller och skriker lite till. Och sedan efter några minuter så tystnar hon och vi bekräftar... Fel?
Sätt ni ihop bekräftelsen med vanliga ramsan, för hon kan det här nu! Att hon väljer att ligga och gnöla tar du inget för, utan du går ut med ramsan som vanligt och låter sista ramsan av de fyra gå ner och låta lugnande, även om hon låter! Och hemligheten ligger lite i att gå IVÄG, göra något, inte lyssna mer!
:idea: Vi kan inte sova åt de små, vi kan bara ge dem de bästa förutsättningar!
Så låt henne sköta sitt kvällsgnöl själv, bara om hon fastnar i gnölet eller blir ledsen behöver hon en till påminnelse om att det ska sovas!

Separata bekräftelseramsor kan man ge när det strulat till sig och det är ovanligt frågande nån kväll / natt, men man ger de inte som regel!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Åh tack så hemskt mycket för den informationen!! :thumbsup:
Vi har nämligen missförstått det helt hittills! :oops: Inte undra på att hon ofta börjar om igen och blir arg när vi bekräftar... HON har ju förstått det här och blir irriterad för att vi stör henne när hon precis håller på att somna... :roll:
Hehe då ska vi defenitivt sluta bekräfta separat på en gång. Tack för snabba och underbart bra svar!!!
Kram på dig :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:

Kram tillbaka!
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Hej igen... Nu kan jag ärligt säga att vi verkligen provat det tips vi fick av dig sist men det fungerar inte heller... Vår dotter vill verkligen inte ta tillfället i akt och sova när hon får chansen... Jag har verkligen försökt sitta precis utanför dörren och lyssna av när hon håller på att vakna... men hon bökar inte innan, ger ingen förvarning utan bara tokskriker så fort hon vaknar till. Då har jag gått in och solfjädrat... men det är inte enkelt. Hon uppskattar det inte direkt. Hon sprattlar som en besatt och vrider huvudet fram och tillbaka (inte lätta att hålla still huvudet på henne) och skriker så hon får kväljningar. Om jag står kvar när hon lugnat sig blir hon vansinnig och varvar upp sig igen. Så jag går och ramsar när hon lugnar sig och då studsar hon upp och startar med skriken igen. :roll:

Vad gör jag för fel? Varför fungerar det inte på vårt barn?! Jag orkar inte med det här längre snart.

Jag försöker med all min kraft busa och få henne att skratta (eller i alla fall le) innan hon ska sova men så fort jag lyfter upp henne så vet hon vad som e pågång och då tokskriker hon. Idag lät hon verkligen ledsen och lite rädd så jag solfjädrade henne ett tag... Hon somande efter en kvarts skrik... som 25 min och vaknade sedan med att skrika på en gång.

Det känns som vi ha slut på energi och tips på hur man ska bete sig. Vi ger henne verkligen möjligheten att sova och jag är inte överkoncentrerad på hennes skrik. Men hur ska vi fortsätta nu? Hon sover bra på nätterna. Så det får man väl vara glad för men det tar på krafter hos både henne och mig att det strular så otroligt mycket på dagen. Det känns inte bra i själen...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "