Tips för att kurera 8-månaders som sover på mage

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HSM

Tips för att kurera 8-månaders som sover på mage

Inlägg av HSM »

Jag tänkte påbörja en SHN-kur på min underbara son på åtta månader. Han sover oftast gott om nätterna, ca. 11 timmar (plus 3 timmar på dagen), men problemet ligger i att han endast somnar vid mitt bröst. På senare tid har han också börjat vakna när jag lägger honom (efter han har somnat vid bröstet) och hela läggningen (upp och ner flera gånger...) tar upp emot 1-1,5 timme/kväll. Jag vill ju inget hellre än att han ska kunna somna glad och trygg! Min son sover dock, sedan födseln, på rygg och verkar trivas bra så. Undrar om någon har erfarenhet av att genomföra SHN-kuren på barn som sover på rygg? Jag är tacksam för alla erfarenheter, idéer och tankar! /Hanna
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej och välkommen :D

Har du boken?OM inte är det en god ide att skaffa den till att börja med och läsa på så att ögonen glöder..... :wink:
Min Jacob har sovit på rygg och Liw har sovit på mage och jag rekomenderar verkligen magläget efter att ha sett skillnaden.
Om du ändå väljer att ha din son att sova på rygg så går det aldeles utmärkt ändå att kura om det behövs.Nu är han dessutom så stor så han kan säkert vända på sig oxå om det så skulle vara.Att buffa på rygg är inga problem utan jag gjorde som så att jag hadde upp ena benet i vinkel och buffade lilla stjärten på så vis.
Jag förseslår att du först "övar" tex på ditt knä att buffa.Det ska kännas mjukt och skönt,som att vaggas fram och tillbaka.
Bestäm sedan när ni ska börja efter att ha läst på ordentligt så det inte dyker upp några frågetecken under kuren.
Det verkar ju som din son redan kan det härmed att sova,så det är bara "finjusteringar" som behövs.Att han ska somna utan att ligga vid bröstet.Han ska lära sig känna sig trygg att läggas ner direkt i sängen och det kommer han att bli bara ni föräldrar känner er trygga och säkra i det som ni gör.
Det här kommer att gå galant!

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Re: Tips för att kurera 8-månaders som sover på mage

Inlägg av ulrikaj »

HSM skrev:men problemet ligger i att han endast somnar vid mitt bröst. På senare tid har han också börjat vakna när jag lägger honom (efter han har somnat vid bröstet) och hela läggningen (upp och ner flera gånger...) tar upp emot 1-1,5 timme/kväll. /Hanna
Jag igen :D
Att han börjat vakna på senare tid när han somnat vid ditt bröst beror främst på två saker
-han har blivit större och mer medveten.dessutom är han i 8månadersångesten och blivit medveten om seperationen på ett annat sätt.Han vill naturligtvis ligga som han somnade dvs,vid bröstet där han känner sig trygg och säkert du oxå känner dig trygg med.
-som han somnar vill han ligga hela natten.Så fort han vaknar till och upptäcker att han inte längre ligger vid ditt bröst blir han kluven och förvirrad.Därför är det viktigt att lägga honom direkt i sängen när han ska sova.Och att ni föräldrar känner er säkra på det som ni gör.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
HSM

Inlägg av HSM »

Hej!
Tack för ditt svar Ulrika. Skönt att höra att det fungerar även med ryggläge för ditt äldsta barn. Säkert sant som du säger att magläge är bättre (min magkänsla säger mig det iallafall), men min man känner sig tryggare med ryggläge efter alla rekommendationer och det känns vikigt att vara överens. Tack för buffningstipset för ryggliggande barn. Och det stämmer verkligen vad du skriver om åttamånadersångesten, det är så tydligt båda dagtid oh under natten. Det räcker att jag tar upp honom och lägger honom till bröstet så somnar han, men ingenting annat fungerar (än så länge!).

Boken bestäldes samtidigt som jag gick in i Föräldraforumet. Väntar med spänning på den och ser fram emot att börja.

Tack igen för ditt svar och din tips! Skönt att höra från någon med goda erarenheter. Hälsningar, Hanna
Nancy

Inlägg av Nancy »

HSM skrev:men min man känner sig tryggare med ryggläge efter alla rekommendationer och det känns vikigt att vara överens.
:wink: Vill bara smyga in med lite pepp till magosäkra pappa. Som inte är helt logisk i sin oro. Min äldsta dotter var sen i sin grovmotorisk utveckling men hade lärt sig vända sig från rygg till mage vid 7 mån. Min mellanflicka var tidig och gjorde detsamma vid 4 mån.

Hur har pappa tänkt övervaka så att ert barn inte vänder sig nattetid :?: Oavsett hur ni gör vid själva nattningen :?: Bättre att hyra/köpa/låna ett andningslarm som vakar över lilla barnet även när man själv sover :thumbsup:

Lycka till önskar Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"