Hjärtskärande skrik!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
080612

Hjärtskärande skrik!

Inlägg av 080612 »

Hej!

Jag började kura min 6 månaders dotter i lördags kväll. Det har gått SUPERBRA! Jag är SÅ stolt över henne.
Meen, så inatt (alltså 4e natten) har vart hemsk! Hon la sig 20:00 men vaknade upp 23:20 ungefär - mumlade/prata/smågnällde och jag valde att avvakta med ramsa. Sen ungefär 10 min senare hörde jag att det var dax, hon skulle inte somna om eller lugna ner sig själv, snarare tvärtom.
Ja, så ramsa är vad jag gjorde... tillslut är det solfjädring som gäller... och ramsa, och solfjädring, och ramsa, och solfjädring - det tog aldrig slut! Och som hon skrek! Hon blev hes, fick svårt att andas, och de stunder hon lugna ner sig låg hon bara och hulka.

Jag mådde rent ut sagt förjävligt.

00:48 sov hon igen... då hade jag solfjädrat tills hon bara andades tungt och gått ut UTAN ramsa, men gav en tyst,tyst bekräftelse utanför... vågade inget annat.

05:45 var det ramsning igen - fuka inte! gick bara mer och mer upp i varv tyckte jag, så in och lägga händerna på ryggen/huvudet och ramsa ut. Hon blev arg så efter ett tag var det basra gå in och göra om samma sak! 06:10 sov hon igen. Väckning 07:00.

Buffningen funkar inte alls för mig! Hon blir förbannad, så jag har nästan bara kört på solfjäder. Däremot har jag stått för länge, men man ska ju inte gått ut innan barnet är lungt, så vad ska man annars göra än att stå där?

Nä, den här natten drog ner mig totalt - vill INTE behöva lägga henne inatt.

Vad ska man göra när dom blir så upprörda? Blir hon lika inatt då kommer jag nog inte klara av att inte ta upp henne, för att höra ett hes, hjärtskärande skrik i över en timme... det går inte igen.

...suck...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra att det funkat så bra de första nätterna. Låter som ett bakslag som de flesta drabbas av någon gång. Som en sista fråga om det VERKLIGEN ska vara så här nu, ett sista djupdyk ner i det gamla. Mina tankar är: Nöt in ramsan och slarva INTE med bekräftelsen, säg den högt och tydligt med övertygelse! Känner du att solfjädern behövs, ja gå då in och håll så länge det behövs. I värsta fall kan man solfjädra till sömns om det är total total kris. Ibland kan man behöva putta dem över kanten till drömmarnas land så att säga. Men låt det inte bli en vana. Sist med inte minst: hotta upp attityden. Det du gör för ditt barn är att ge henne en fantastisk gåva för resten av livet. Att få sin lugna, trygga sömn, att ge henne en fast mark när resten stormar tycker jag är det finaste man kan göra som förälder.

Och arg får hon vara! Bara inte ledsen. Kan vara så att hon blir förbannad för att hon blir störd.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
080612

Inlägg av 080612 »

Har du något konkret tips på hur bekräftelsen kan skilja sig från påminnelsen?

Ja, jag behöver nog hotta upp attityden, för det kändes som en del av mig gick sönder av hennes skrik. Och jag hoppas verkligen, verkligen att just det här var hennes bakslag. Sen så förstår jag att det inte kan gå framåt hela tiden såklart, men om bakslagen ska bli av den här sorten kommer man brytas ner som människa.

Det har gått så lätt för oss, så för mig var detta ett extremt bakslag, medans hennes beteende för någon annan kanske skulle tas med mer ro om man nu kan säga så.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Bekräftelsen är samma ramsa men sägs mer mjuk och lugn. Inte så hurtig som påminnelsen.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
080612

Inlägg av 080612 »

Då känner jag iaf att jag uttalat bekräftelsen rätt och tänkt rätt! Bra det!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"