Dagslurar och vagning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Dagslurar och vagning

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Försöker att läsa på mig i SHN boken och Barnaboken om hur jag gör med en 2-månaders som vaknar under dagslurar.
Jag har tyvärr fortfarande svårt att avgöra när Emma är arg resp ledsen men det går framåt.
Det jag undrar är hur jag ska bete mig när hon vaknar? Idag vagnar jag eller buffar ganska direkt. Beroende på hur hennes gråt låter avvaktar jag. Ibland löser hon det hela själv alldeles utmärkt.
När kan jag införa en ramsa? Som jag förstått det är hon fortfarande för liten att ha det? Ramsan på dagen ska vara en annan än den som kommer att användas till nattramsan men måste jag på dagramsan också köra X4 eller räcker det med en gång och gå därifrån efter tillrättaläggande?

Jag undrar också när det är OK att införa aktiviteter på dagarna för oss, till exempel öppna förskolan, åka till stan, träffa vänner etc? Har hållt mig ganska mycket hemma för att hennes schema ska sätta sig.

Den 1 oktober ska jag gifta mig samtidigt som det är dopdags. Jag vet ju inte redan nu hur schemat kommer att se ut då men jag kan ju tänka mig.. Om nu doptiden infaller på en dagslur, hur gör jag bäst? Försöka tidigarelägga sömnen eller väcka som att luren är slut eller senarelägga?
Hur har ni andra gjort?
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter så bra, det du gör :D Försök bara att avvakta välavlyssnande :idea: och sedan buffa respektive vagna allt kortare för varje gång, så att du inte "fastnar". Hellre får man springa fram och tillbaka, när man bedömer att det verkligen behövs, men kort, kort :D

Vänta med ramsan, den behövs absolut inte än och skulle nog bara förvirra. Du kan "smyginföra" den som nattningsprat om en månad.

Du märker säkert nu när lilla älsklingen anammat schemat och "köper" det, dvs blir sin egen lilla klocka (även om en och annan fråga fortfarande ett tag än kan dyka upp då och då). Då har du också all rörelsefrihet i världen :D bara du håller tiderna. Bara du har schemat klistrat på näsan, var ni än är :idea:

Det är långt till den 1 oktober (vad härligt det låter :wink: ) och då lär du kunna resonera enligt principen "en gång är ingen gång" och hålla henne uppe hur som helst, höll jag på att säga. Det blir hur kul som helst. Så har hon väl uppbyggda marginaler och tar "skadan" igen alldeles själv dagen efter :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"