Snälla hjälp med schema, velig mamma!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
_lill

Snälla hjälp med schema, velig mamma!

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag har frågat tidigare om hjälp med schema till min tjej som nu är drygt 9 mån. Egentligen hade jag tänkt byta schema för någon vecka sen, men öroninflammation och min egen velighet :oops: kom i vägen....

Nu sover hon
9.30-10.15 45 min
12.30-14 1,5 h
16.30-16.50 20 min
19.30-7.30 12 h

Hon har dock börjat krängla lite med insomnandet på första luren och sista luren sover hon inte alls om vi inte är ute med vagnen el i bilen (vilket vi brukar vara vid den tiden) så jag märker ju att det är dags att dra ner på sömnen. Frågan är bara HUR jag ska göra det.

Alt 1:
behålla allt som innan men ta bort em-luren.
funderingar: det blir kort mellan fm-luren och middagsvilan. problem?

Alt 2:
behålla fm-luren som den är, flytta middagsvilan till 13-14.30 el 13.30-15, ta bort em-luren
funderingar: negativt för mig för det är på em vi annars brukar hinna med att göra saker, men antagligen det bästa för tösen

Alt 3:
ta bort fm luren, lägga middagsvila 11.45-13.45 och behålla em-luren
funderingar: bästa alternativet egentligen tkr jag för då kan vi göra saker antingen på fm el em. det jag oroar mig för är att det är dumt att ändra nu innan jul. vi ska iväg två veckor och när hon sover borta sover hon ofta oroligare och vaknar tidigare och då kan hon mycket väl behöva sin fm-lur.... vilket leder mig till:

Alt 4: som eg bara är en tillfälloig lösning:
behålla schemat som det är till vi kommer hem efter jul och nyår, MEN vara hårdare med marginalkvartarna. Som det är nu har vi använt marginalkvartar vid i stort sett varje lur... somnar hon 9.40 får hon sova till 10.25 osv. Alternativet är då att även om hon somnar 9.40 får hon bara sova till 10.15 som det egentliga schemat är.

Vad tror ni? Hänger ni med i mina tankar? Är det dumt att skjuta upp schemaändringen? Jag vill absolut inte riskera att fördärva hennes sömn....

Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade bara plockat bort eftermiddagsluren utan vidare ändringar. (Och i trötta perioder låtit henne sova 2 timmar på middagsluren/nattat lite tidigare för naten.) Vad tror du om ett sånt enkelt förfarande?
Lou

Inlägg av Lou »

Hej! Min dotter är ungefär lika gammal. Jag har tagit bort em-luren men har i övrigt samma tider som du. Men jag har märkt att middagsluren ligger för tidigt. HOn somnar nästan aldrig före ett, så jag ska nog byta själv. Jag röstar alltså på alternativ två. Senarelägga middagsluren och ta bort sista luren. Behålla fmluren som den är. Men det är bara mitt förslag!

Hälsar/
lou
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för era svar!

På sätt och vis håller jag med dig Sara att det vore enklast att bara ta bort em-luren. Å andra sidan är jag rädd för att det då blir som Lou skriver att man måste flytta middagsvilan och det vill jag helst inte. Det är kanske lite självískt av mig men det är så trist när man måste rusa för att hinna ärenden... ja jag vet att det bara är tillfälligt men babysång osv blir ju lite av veckans höjdpunkter när man är hemma :oops: ska diskutera med min man ikväll så får vi se vad vi kommer fram till :)
_lill

Inlägg av _lill »

Å just det...

det jag tänkte med alt 3 som nog blir svårast men bäst i "längden" att införa är att jag skulle köra hårt på det schemat i en vecka (inte testa :p) sen utvärdera och om det inte fungerar köra alt 2 istället. Men jag vill inte införa ett schema som kräver så mkt innnan jul för OM det inte fungerar är det inte så kul att börja ändra på julafton..,.. :( därav alt 4.... :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag säger alternativ 2, det kommer att hålla LÄNGE! Det som sen blir kortare med tiden är då fm luren. Lägg gärna långluren runt 13, det är en tid du sen kan behålla hela andra levnadsåret. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"