Jag har frågat tidigare om hjälp med schema till min tjej som nu är drygt 9 mån. Egentligen hade jag tänkt byta schema för någon vecka sen, men öroninflammation och min egen velighet
Nu sover hon
9.30-10.15 45 min
12.30-14 1,5 h
16.30-16.50 20 min
19.30-7.30 12 h
Hon har dock börjat krängla lite med insomnandet på första luren och sista luren sover hon inte alls om vi inte är ute med vagnen el i bilen (vilket vi brukar vara vid den tiden) så jag märker ju att det är dags att dra ner på sömnen. Frågan är bara HUR jag ska göra det.
Alt 1:
behålla allt som innan men ta bort em-luren.
funderingar: det blir kort mellan fm-luren och middagsvilan. problem?
Alt 2:
behålla fm-luren som den är, flytta middagsvilan till 13-14.30 el 13.30-15, ta bort em-luren
funderingar: negativt för mig för det är på em vi annars brukar hinna med att göra saker, men antagligen det bästa för tösen
Alt 3:
ta bort fm luren, lägga middagsvila 11.45-13.45 och behålla em-luren
funderingar: bästa alternativet egentligen tkr jag för då kan vi göra saker antingen på fm el em. det jag oroar mig för är att det är dumt att ändra nu innan jul. vi ska iväg två veckor och när hon sover borta sover hon ofta oroligare och vaknar tidigare och då kan hon mycket väl behöva sin fm-lur.... vilket leder mig till:
Alt 4: som eg bara är en tillfälloig lösning:
behålla schemat som det är till vi kommer hem efter jul och nyår, MEN vara hårdare med marginalkvartarna. Som det är nu har vi använt marginalkvartar vid i stort sett varje lur... somnar hon 9.40 får hon sova till 10.25 osv. Alternativet är då att även om hon somnar 9.40 får hon bara sova till 10.15 som det egentliga schemat är.
Vad tror ni? Hänger ni med i mina tankar? Är det dumt att skjuta upp schemaändringen? Jag vill absolut inte riskera att fördärva hennes sömn....
Kramar _lill