Hej alla.
Har med spänning läst en massa inlägg och fått många förklaringar och tips.
Har en 11-månaders som började kuras för drygt 2 veckor sen. Det har gått väldigt bra och hon sover nu hela nätterna. Det enda problemet är att hon vakar för tidigt. Ett tag vaknade hon 06.40 varje morgon sen har det blivit 06.30 och nu i morse vaknade hon kl 6. Jag har sagt en pangramsa men hon somar aldrig om. Hon är ganska nöjd där hon ligger i mörkret men låter lite arg ibland.
Schemat är:
7.00 morgon (har fått bli 6.45 eftersom hon är vaken så tidigt)
8.00 frukost
11.00-13.00 sova
13.15 lunch
17.30 middag
18.45 flaska + skratta
19.00 natt
Innan ni alla förfasas över att hon inte äter mellanmål så måste jag berätta att detta är världens lyckligaste tjej som kan stå sig på sina jätteportioner i mååånga timmar. Hon gnäller aldrig för att blodsockret är för lågt utan är nöjd hela tiden. Hon är oxå väldigt tydlig i sina signaler till oss. Talar om när hon vill komma upp, vill gosa, vill äta osv. Jag har insett att detta schema funkar väldigt bra både med dagsömn och mat. Hon har sovit 1 gång/ dag i minst 3 månader och visar sig inte ens vara trött sent på em.
Ni kanske har ngr tips. Jag har läst boken men känner mig nu rådlös._
Vaknar för tidigt
-
mariemamman
- Kontakt:
Hej!
Jag förfasar mig inte det minsta, utan säger istället GRATTIS :thumbsup:
Och grattis till väl genomförd kur! Nu äter hon ett mål mindre, totalt sett, än vad som brukar rekommenderas, men tror du inte det är hunger som spelar in, så kör du på så. Annars kan du självklart revidera en smula och låta henne få något ytterligare mål, om du tror det behövs.
Annars kan det mycket väl bara vara att morgnarna ska sätta sig ordentligt. Det kan ta sin lilla tid. En MYCKET effektiv hjälp i sammanhanget är väckarklockan, som signalerar när det är morgon. Somliga kan fortsätta vakna till, men somnar rätt lätt om igen, eller ligger och snackar förnöjt tills det är dags att gå upp. Och med tiden brukar kroppen vänja sig vid att det inte gås upp förrän klockan ringt och passar då på att njuta sömnen hela vägen till ringning. Så väckarklocka och låt tiden göra jobbet här, så tror jag snart du har en liten tös som sover till 7.
Kram Ewa
Jag förfasar mig inte det minsta, utan säger istället GRATTIS :thumbsup:
Annars kan det mycket väl bara vara att morgnarna ska sätta sig ordentligt. Det kan ta sin lilla tid. En MYCKET effektiv hjälp i sammanhanget är väckarklockan, som signalerar när det är morgon. Somliga kan fortsätta vakna till, men somnar rätt lätt om igen, eller ligger och snackar förnöjt tills det är dags att gå upp. Och med tiden brukar kroppen vänja sig vid att det inte gås upp förrän klockan ringt och passar då på att njuta sömnen hela vägen till ringning. Så väckarklocka och låt tiden göra jobbet här, så tror jag snart du har en liten tös som sover till 7.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06