köra nu eller vänta tills 4 månader
köra nu eller vänta tills 4 månader
Hejsan min lilla son är 4 månader den 20 dec. Efter att ha läst SHN så vill jag ej vänta längre då varje natt så känner jag att gör fel (alla dessa björntjänster) och vill ha omstart snarast då jag gör det som är rätt för honom. Dock undrar jag ifall jag måste vänta med ramsan tills han fyllt 4 mån? Barn utvecklas ju olika fort när vet man att de svarar på ens röst utan att behöva se ens ansikte?
Rekommendrar ni att vi börjar med att han sover i vagn eller spjälsäng? Han är van vid båda?
Tack snälla för svar och råd
Kram Maria
Rekommendrar ni att vi börjar med att han sover i vagn eller spjälsäng? Han är van vid båda?
Tack snälla för svar och råd
Kram Maria
Hej stewart/Maria och varmt välkommen till Forumet
Grattis till juvelen
Här är en tråd, som handlar lite om "Standardmodellen i "raketfart"" för att sedan slippa kura: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Annars skulle jag använda tiden fram till kurstart till att läsa, läsa och läsa, putsa och färdigställa ett schema som passar familjen och ÖVA verktygen. En sådan här liten juvel kan du kura både i vagn mha av vagning eller i spjälsäng mha av buffning. Men om ni vill att han ska sova natt i spjälsängen nu eller han kanske redan gör det, ja då kör ni kuren där.
Varmt välkommen att starta en tråd under "Forum om kurbarn 4-12 mån" och ställ dina frågor om kuren där.
Lycka till!
Elle
Grattis till juvelen
Annars skulle jag använda tiden fram till kurstart till att läsa, läsa och läsa, putsa och färdigställa ett schema som passar familjen och ÖVA verktygen. En sådan här liten juvel kan du kura både i vagn mha av vagning eller i spjälsäng mha av buffning. Men om ni vill att han ska sova natt i spjälsängen nu eller han kanske redan gör det, ja då kör ni kuren där.
Varmt välkommen att starta en tråd under "Forum om kurbarn 4-12 mån" och ställ dina frågor om kuren där.
Lycka till!
Hej tack för svar. Enbart bröstmjölk hittils men ska "fylla" på med modermjölksersättning som de blir ju mer mätta av och tänkte ge han en 60 ml vi nattslurken plus båda brösten i en halvtimme sammanlagt. Tänker ej börja med mat förrän 6 mån. Är nöjd om man han sover säg från 8 till 4.30 för tidigt mål om det behövs när han bara får bröstmjölk.
Idag gjorde jag idiot misstaget till att göra ngn övning till buffning på honom när han vaknade under sin förmiddagstupplur. Känner mig så DUM nu ska jag plugga så om jag skulle ha min livs viktigaste tenta.
Kram och tack för svar igen
Idag gjorde jag idiot misstaget till att göra ngn övning till buffning på honom när han vaknade under sin förmiddagstupplur. Känner mig så DUM nu ska jag plugga så om jag skulle ha min livs viktigaste tenta.
Kram och tack för svar igen
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Om du skall ge ersättning också så gå i alla fall inpå "steg 2" ersättningen, men det kan vara så att han faktiskt inte är nöjd med bara det. Och att då ha nattmål 04.30 är nog klokt.
Vi här på forum rekommenderar ju att man börjar ge mat från 4 mån i alla fall (3 mån enl. BB) Men jag gick efter "stockholmsmodellen" som rekommenderar mat från 4 mån.
Till saken hör den att många små blir väldans hungriga och aptien ökar något kollosalt upp till 6 mån så det gäller då verkligen att hänga med i svängarna.

Vi här på forum rekommenderar ju att man börjar ge mat från 4 mån i alla fall (3 mån enl. BB) Men jag gick efter "stockholmsmodellen" som rekommenderar mat från 4 mån.
Till saken hör den att många små blir väldans hungriga och aptien ökar något kollosalt upp till 6 mån så det gäller då verkligen att hänga med i svängarna.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo det är ju så att svenska magar mognar snabbare än engelska magar.
Nej du, man har ju gett barn mat sen 3-4 mån i alla tider och det har INTE med mognaden på magen och göra. Utan det har med WHO att göra kan jag säga. Men det är en helt annan diskussion.
Ni gör ju självklart som ni vill, men jag märkte tydligt intresse för mat vid 4 mån på min son, så det var inte så svårt beslut.
Och har ni en "bumbo" kan han ju sitta i den.
Nej du, man har ju gett barn mat sen 3-4 mån i alla tider och det har INTE med mognaden på magen och göra. Utan det har med WHO att göra kan jag säga. Men det är en helt annan diskussion.
Och har ni en "bumbo" kan han ju sitta i den.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.