Frågor innan kurstart, ca 6 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Snyggjulia

Frågor innan kurstart, ca 6 mån.

Inlägg av Snyggjulia »

Hej

Vi har en snart 6 mån kille som faktiskt sover rätt så bra. Han sover hela natten, och vi har ett schema som fungerar bra. Vissa nätter sover han som en stock och andra sover han oroligt. Det jag saknar är en bra och fungerande nattrutin och har fastnat för SHN.
Nu är det så att jag redan börjat använda en ramsa, men inte konsekvent och egenligen inte med någon riktig tanke bakom. Kan jag använda samma ramsa när jag börjar kura?
Killen gillar att sova på rygg, eller han har bara gjort det, ska jag vända på honom och testa på mage, eller ska jag kura på rygg? Jag har hela tiden tänkt att jag ska kura på rygg, men så dök funderingen upp om det är en bra idé att vända på honom. Han kan inte vända sig själv än.

Tacksam för svar ganska snabbt! :D
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen!

Vilket bra beslut att kura, och i ditt fall borde det bli enkelt. Det mesta funkar ju redan. :D
Ja, du kan använda samma ramsa sett från barnets perspektiv ivf. Men vill du ändra för att så att säga få en ny start för dig själv så ändra.
Jag hade vänt till mage, enligt min övertygelse och erfarenhet så sover barn mycket djupare och längre på mage. Dessutom främjar det motoriken och man slipper plattskallar och annat elände. Men andningslarm rekommenderas i sådana falla. Egentligen oavsett läge.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Tack för svar! Nu hoppas jag att allt går vägen, vi tänkte kör i natt... :)
cissii

Inlägg av cissii »

Lycka till!

Och jag finns här till ivf kl 24 ikväll, från och till. Så blir det många frågor, så fråga på bara. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Åh, vad skönt att höra!
Allt har gått bra hittills. Jag lade honom 20:11 och ramsade ut 20:25 hörde inte ett knyst så jag bekräftade nästan direkt och sedan har det varit tyst. Det känns bra. Han har haft svårt med insomningen förut, men när han väl somnat så brukar han sova till framåt 00-02 innan han börjar vakna till lite. Vi får se hur det går i natt. Jag hoppas att jag kan hålla mig vaken om han tänker sova gott... :roll:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Netta

Inlägg av Netta »

Stort lycka till i natt och framöver. Att kura var det bästa beslut vi gjort på väldigt länge. Ska hänga lite på din tråd och heja på dig! :D
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Åh, tack!
Än så länge händer ju inte så mycket...
Vad händer om jag somnar? Sabbar jag allt då? :?:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du kan inte göra mer än att sitta utanför dörren och försöka vara alert. Det du riskerar om du somnar är att inte vara fullt så snabb som du behöver vara första natten för att kunna ge beskedet att allt är lugnt. Men jag tror du kommer vakna rätt fort om du råkar nicka till. Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Tack så mycket för alla svar och stöttning!
Jag ska verkligen göra mitt bästa för att hålla mig vaken! :shock: Jag är verkligen ingen nattmänniska... Men vad gör man inte för sin lilla älskling! :D
Milton född 080619
Kurad dec-08
Netta

Inlägg av Netta »

Jag dåsade också till första och andra natten. Men jag låg på en madrass på golvet utanför sovrummet och det var så obekvämt så jag sov aldrig djupt. :lol:

Du får ge en rapport i morgon
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Haha! ja, jag ska rapportera! Får se om jag släpar fram en maddrass, men då slocknar jag nog. Det bästa är väl att lägga sig direkt på golvet :) då kommer jag absolut inte att somna!
Milton född 080619
Kurad dec-08
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej på dig.

Jag hade också en madrass utanför rummet. Visst dåsade jag till ibland, men jag var grymt snabbt in i rummet för buff i alla fall. :wink:
Kan rekomendera patiens på datorn för att hålla sig vaken... :wink: :D

Jag håller på och kurar min Hanna, snart 7 månader, och vi har precis avslutat uppföljningsveckan. Hittills har det varit många framsteg och en hel del bakslag, men skam den som ger sig :!:
Det är jobbigt som fasen ibland, men jag tror så starkt på att detta ÄR rätt för min älskade lilla skrutt så jag tänker fortsätta kämpa.
Attityden är nyckeln till allt. Du måste vara säker på att DU vet vad som är bäst för din unge.

Du kommer att klara detta kanon!

Attityd av självklarhet :!: :wink:

//C
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

ja, det får bli datorn, tv:n och jag i natt, och så lilla ungen så klart! Men jag räknar iskallt med att ha sover ett bra tag till innan han kommer att vakna till! Känner mig helt övertygad om att det kommer att bli kanon det här! :)
Milton född 080619
Kurad dec-08
Snyggjulia

Inlägg av Snyggjulia »

Jaha, då kör vi en rapport från mitt i natten! (bara för att jag inte ska somna :))
Läggning med buff 20:10 ramsa 20:25 sover 20:26
Vaknar med ett litet ljud 00:45 får lite buff och ramsa, bekräftar 00:49 sedan ligger han och vrider sig utan att vara ledsen eller så fram till 01:30 då han somnar. Skulle jag bekräftat igen då?
Vaknar med ett litet skrik 04:16 får några buff och ramsa, bekräftar 04:19 sover 04:21
Känns bra så här långt...
Milton född 080619
Kurad dec-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"