"Struligare" läggning vid ettårså

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Willes mamma

"Struligare" läggning vid ettårså

Inlägg av Willes mamma »

Hej alla.
Det var ett tag sedan jag skrev här men sovandet har fungerat ypperligt sedan vi drog SHN-kuren på Wille i januari.
Nu är Wille dryga 13 månader och en stooor liten kille. Livet leker och det är väldans mycket att upptäcka och dra i :lol:

Nu är det så att läggningen runt klockan 20.00 har börjat bli lite stökigare om man säger så (inte alltid men kanske hälften av gångerna).
Han klamrar sig fast runt halsen och vill inte lägga sig. Det ska pekas och "frågas" om vad saker är och talas om att tavlor, nallar och lampor är på plats :roll: .
Jag pratar mera med honom (han förstår jättemycket) utöver ramsan och får till slut honom att vilja krypa ner i sängen och göra sällskap med snutten. Efter det ska det grinas en stund innan han lägger sig för att sova.

Är detta en "miss" som bör styras upp eller är det bara att han är mera medveten nu, han vill helt enkelt inte gå och lägga sig för att det är så kul att vara uppe, så mycket att upptäcka?

Har ni liknande erfarenhet av detta i den åldern?
Senast redigerad av Willes mamma den sön 07 aug 2005, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker nog att du ska styra frågandet till dagtid. När det är sovtid är det sovtid.
Svara med goddag yxskaft-princip, typ "det tar vi i morgon nu ska du sova" och ta honom till sängen, vänligt och bestämt. Han kommer säkert att protestera, men ta ingen större notis om det. Han behöver sin sömn och du är hans garant för att han får den.

Räkna med att det tar en, två eller tre kvällar med lite protester, men sedan kommer han att fatta galoppen.

Och visst förstår han mycket och är nyfiken, men han förstår inte konsekvenserna av det han gör. Alltså han förstår inte att han får mindre sömn när han "inte vill" gå och lägga sig. Det vet ju däremot du och måste bestämma åt honom det som är bäst för honom.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jag står redan vid sängen, lampan är släckt och det är bytt, sagt godnatt till pappa och allt är klart för läggning.
Han kommer inte ur rummet och jag svarar honom bara att nu är det sovdags och det tar vi i morgon.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Då är det helt enkelt mindre underhållning från din sida som gäller.
Lägg honom, släck lampan och gå ut med ramsan. Gå sedan direkt och gör något vikigt som han hör. För att du inte riktgit har tid att lyssna på hans frågor och protester.

Om han protesterar alldeles och DU tröttnar på det så ge honom en ramsa i förbifarten. Och återgå sedan till ditt viktiga arbete igen.

Du skulle ju också kunna införa, som den del i nattningsproceduren, att ni INNAN han läggs i sängen får hälsa god natt till allt han brukar fråga om. Det kan ju vara en del i skrattet till gonattet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"