Äter dåligt innan kuren (äter endast precis när hon somnat)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kema6247

Äter dåligt innan kuren (äter endast precis när hon somnat)

Inlägg av kema6247 »

Hej
Jag och min sambo planerar att kura vår Lea, snart 6 månader, på onsdag. Vi har läst på och känner oss supertaggade!!
Men vi har en fråga angående maten.

Vi har väldigt svårt att mata henne idag. Lea äter mjölkersättning och smakportioner samt lite gröt. På natten vaknar hon en gång och äter ungeförr 100 ml.
Problemet är att mjölken vill hon äta endast precis när hon somnat. Hur mkt vi än försöker ge henne mat under vakentiden så vägrar hon, då allt annat runtomkring är intressant.
Smakportioner och gröt kan vi få i henne om hon samtidigt underhålls med något annat.

Så vi är lite oroliga på hur det kommer att gå andra dagen på kuren. :? Efterson kuren bör börja på kvällen så kan vi få i henne maten på dagen enligt "gammal" metod.
Men andra dagen så ska ju det nya schemat gälla? Om vi inte får i henne maten på dagen så är vi oroliga att hon vaknar på natten mer av hunger än av frågor över situationen.
:arrow: Hur ska vi göra föra att få i henne tillräckligt med mat under dagen?
:arrow: Det vi matar henne under natten (100 ml), ska vi försöka få i henne det också under dagen? Vi misstänker att hon idag vaknar mer av vana än hunger.
Tacksam för hjälp och tack för detta underbara forum som bara ökar självförtroendet och tryggheten inför kurandet!! :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Att inte gilla mjölk eller välling känner jag igen då Liw inte varit speciellt förtjust heller i det.Hon bara väntade på den "riktiga" maten som hon slukade med förtjusning.
Tycker absolut att ni ska utöka smakportionerna till Lea så att det blir riktiga mål.
Jag tror ju inte att en 6månaders bebis blir så där väldans mätt ändå på en flaska mjölk så man står sig någon längre tid.

När man har en trilskig liten dam som vi hadde när Liw drack ersättning så kommer man vartefter på små knep som gör att det går lättare
-ligga i soffan och få flaskan eller liggandes någon annanstans.
-gå runt med bebisen i famnen och titta ut genom fönstret eller någon tavla och vips stoppa in flaskan i munnen(funkade nästan jämn)Tror att Liw inte riktigt förstod vad hon gjorde utan bara drack utav farten. :wink:
-inget småsnuttande

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Re: Äter dåligt innan kuren (äter endast precis när hon somn

Inlägg av ulrikaj »

kema6247 skrev: Smakportioner och gröt kan vi få i henne om hon samtidigt underhålls med något annat.

!! :D
Missade det här :roll:
Vill bara varna lite grann för det här att hon måste underhållas för att hon ska kunna äta?Det är INTE bra alls och kan leda till ett matträsk som inte är speciellt trevligt.Ingen ska behöva underhållas när man äter.Man äter för att det är trevligt och just för att man är hungrig.Att "lura" i mat är inte bra i långa loppet!Och kan bli en kamp mellan er lång tid fram över.

-Se till att det går tid mellan varje mål så hon är hungrig då hon ska äta
-skeda i mat i munnen med en självklarhet säkerhet som om det är den naturligaste saken i världen(det är det ju oxå)
-låt henne kleta och smeta med .Gärna med sked i handen och smakportion i andra :wink: Det gör inget om det ser ut som ett världskrig efter måltiden.Det ska som sagt vara roligt att äta.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ett tillägg på ulrikaj:s goda råd:

Se till att äta själva också, eller var upptagen med annat så att koncentrationen på att hon ska gapa och äta blir för stor. Bäst av allt är ändå att ha gemensamma måltider, så ser liten att så här går det till vid matbordet. Var och en pysslar med sin tallrik under lite mums och småprat. Ge henne gärna lite plock att sitta med själv, kokta ärtor och morötter, avocado, ris, makaroner osv - små bitar på egen tallrik som hon själv kan pula med medan du hjälper till att lassa in puré. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kema6247

Inlägg av kema6247 »

Hej och tack för alla goda råd och tips!

Idag satt jag med henne vid bordet när jag åt frukost och försökte i förbifarten ge henne lite gröt. Jag märker att hon blir väldigt nyfiken på vad jag gör när hon ser mig äta, men hon fick inte i sig mer än 4-5 teskedar. Ska nog fortsätta med att ha henne vid bordet så hon blir mer intresserad. Det gäller väl att ha tålamod med detta så det inte blir något maktkamp!

Jag blir bara osäker inför kurandet :? att hon kommer vakna av hunger och inte av frågor på vad som händer, för att hon inte får i sig tillräcklig med mat under dagen?
Jag känner mig jättepeppad inför kurandet och har läst boken om och om igen, men nu börjar orosmolnen komma kring maten. Jag tänker "om stackarn inte har fått någon mat är det inte så konstigt att hon vaknar!".
Det kanske är osäkerheten som spökar?
Mamma till Lea född 080614
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äter hon bara 100 under natten är det inte maten det hänger på när hon vaknar. Det kan du känna dig lungn för! :D
kema6247

Inlägg av kema6247 »

Tack för hjälpen! :D
Det låter väldigt logiskt, men logik och sunt förnuft är som bortfluget efter att man skaffat barn pga av oro:)
Håll tummarna för oss, det här ska bara fungera!!
Mamma till Lea född 080614
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Det här kommer att gå så bra så. :D

/ulrika
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"