Hej alla glada!
Jag skulle vilja ha lite tips när det gäller syskon och sova tillsammans! Jag har en tjej som sover i samma rum som oss och en son som sover i eget rum. Sonen är 1 1/2 år och är kurar enligt AW och sover som en stock nätterna igenom! Däremot flickan på 3 år kommer till oss varje natt!
Men nu skulle jag vilja att dom sover i samma rum, känna trygghet i varann.
Men jag är lite bekymrad hur jag ska göra..
Flickan är morgon pigg och vaknar 7 och Pojken är lite tröttare och vaknar ca 8. Så jag är rädd att flickan väcker pojken på morgonen, pojken verkar som om han behöver sova lite längre.( Dom lägger sig ca 19:30.
Är det bättre att dom sover i var sitt rum!? Ni som har erfarenhet, SNÄLLA dela gärna med er!!!
Många varma hälsningar
Syskon sova tillsammans!!
Syskon sova tillsammans!!
Flicka 020701 Pojke 040220
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ge henne en liten kur (se SHN för äldre barn här på forumet eller ännu hellre i boken SOVA HELA NATTEN där du har allt på ett bräde) och låt barnen sedan flytta samman när sömnen sitter för henne också, men "kuras" ska hon ostörd. Av både bror och er ömma föräldrar
Tryggheten får de inte från varandra, utan tryggheten - fredandet från vargen - får hon från er. Och de kommer inte att väcka varandra när de väl förstått att någon annan - ni ömma - tar hand om "problemet" så att deras respektive beskyddarinstinkter kan komma till ro
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mine barn sover på samme rom (5 og 7 år), og det kommer jeg til å la dem fortsette med til de eventuellt selv insisterer på annet. Det går utmerket, og de sier selv at de kjenner trygghet og at det er roligt. De småprater på kvelden og tar gjerne opp ting som har värt vanskelig under dagen. En kveld min make og jeg hadde grälat, så hörde jeg tilfeldigvis utenfor dören deres hvordan de "snakket seg gjennom" det, som bare barn som har värt med om samme saker kan.
Jeg har to söstre, idag 27 og 29 år, som alltid delte rom i forldrahemmet. De forteller at det å dele rom, ha kveldspraten, bruke hverandre som terapi når det behövdes, vara hverandres rådgivning gjennom årene der i kveldsmörket når det gjaldt alt fra sandlådeproblemer til killproblemer når det började, det har sveiset dem sammen på en måte ingen av dem tror hadde hendt om de hadde hatt hver sitt rom. De talas dagligen, uansett hvor i verden de befinner seg, og jeg er smått avundsjuk på deres fantastiske kontakt.
Dette önsker jeg for mine dötre, og de sover i samma rom. 5-åringen kommer i sengen til oss nesten hver natt, 7-åringen lar seg overhode ikke fortyrre av det. De respekterer hverandres sov-morroner, men som regel tycker de om att vakna före oss foreldre, og har kul tilsammans der de sitter i sine nattlinnen i den ene eller andre sengen. Jeg tror ikke de vet om at noe annet enn å dele rom går an, de har delt rom siden de av 1 og 3 år. Og det har aldri värt noen problemer, bare glädje ved det.
Jeg har to söstre, idag 27 og 29 år, som alltid delte rom i forldrahemmet. De forteller at det å dele rom, ha kveldspraten, bruke hverandre som terapi når det behövdes, vara hverandres rådgivning gjennom årene der i kveldsmörket når det gjaldt alt fra sandlådeproblemer til killproblemer når det började, det har sveiset dem sammen på en måte ingen av dem tror hadde hendt om de hadde hatt hver sitt rom. De talas dagligen, uansett hvor i verden de befinner seg, og jeg er smått avundsjuk på deres fantastiske kontakt.
Dette önsker jeg for mine dötre, og de sover i samma rom. 5-åringen kommer i sengen til oss nesten hver natt, 7-åringen lar seg overhode ikke fortyrre av det. De respekterer hverandres sov-morroner, men som regel tycker de om att vakna före oss foreldre, og har kul tilsammans der de sitter i sine nattlinnen i den ene eller andre sengen. Jeg tror ikke de vet om at noe annet enn å dele rom går an, de har delt rom siden de av 1 og 3 år. Og det har aldri värt noen problemer, bare glädje ved det.
Här delas också rum. Frågade Anna om hur jag skulle göra och om de skulle störa varandra. Svaret var att det bara var att genomföra det och att allt skulle gå bra... Gissa om hon fick rätt?!
Gustav är sjuk just nu och sover oroligt och semestern har påverkat våra rutiner så saker och ting är inte som de borde direkt... Nu jobbar vi på att återställa ordningen. Har aldrig "kurat" mina barn på riktigt, men såna här småkurar hör livet till!
Lillkillen brukar normalt sett inte komma till oss på natten, men i natt gjorde han det... Eftersom att jag och sambon verkligen var dödströtta så orkade ingen av oss göra någon sak av det och lillkillen kröp ner mellan oss... "Täcke" sa han till om och blev omstoppad. Sen började han snurra runt, klaga, muttra och protestera. Till slut gav han upp, gick han upp igen och vände tillbaka till sitt och storebrors egna rum och i morse när jag tittade in till dem låg de skavfötters i den stores säng.
De är så söta tillsammans!
Gemensamt sovrum är verkligen något jag kan rekomendera! Vi har förmånen att ha ett extra sovrum som en dag kommer att bli något av barnens, men inte än på många år! Jag tror verkligen på att syskon ska "nötas" mot varandra i gott och ont och vått och torrt. Själv är jag ensambarn och vill verkligen att mina barn ska känna syskongemenskap! Detta är ett bra sätt, är jag övertygad om!
Gustav är sjuk just nu och sover oroligt och semestern har påverkat våra rutiner så saker och ting är inte som de borde direkt... Nu jobbar vi på att återställa ordningen. Har aldrig "kurat" mina barn på riktigt, men såna här småkurar hör livet till!
Lillkillen brukar normalt sett inte komma till oss på natten, men i natt gjorde han det... Eftersom att jag och sambon verkligen var dödströtta så orkade ingen av oss göra någon sak av det och lillkillen kröp ner mellan oss... "Täcke" sa han till om och blev omstoppad. Sen började han snurra runt, klaga, muttra och protestera. Till slut gav han upp, gick han upp igen och vände tillbaka till sitt och storebrors egna rum och i morse när jag tittade in till dem låg de skavfötters i den stores säng.
Gemensamt sovrum är verkligen något jag kan rekomendera! Vi har förmånen att ha ett extra sovrum som en dag kommer att bli något av barnens, men inte än på många år! Jag tror verkligen på att syskon ska "nötas" mot varandra i gott och ont och vått och torrt. Själv är jag ensambarn och vill verkligen att mina barn ska känna syskongemenskap! Detta är ett bra sätt, är jag övertygad om!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Tack för råd!!
Hej!
Tack för alla råd!
Till K-ina, jag är ensam barn med och därför vill jag stärka gemenskapen mellan mina barn!!
Ska kura "stor gumman" nu sen blir det sova i samma rum!
Trevlig helg!
Tack för alla råd!
Till K-ina, jag är ensam barn med och därför vill jag stärka gemenskapen mellan mina barn!!
Ska kura "stor gumman" nu sen blir det sova i samma rum!
Trevlig helg!
Flicka 020701 Pojke 040220