Vagnfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anni

Vagnfråga

Inlägg av Anni »

Hej hopp!

Vår dotter (7mån) älskar att sova på mage och det tycker vi är jättebra :D .
Men frågan är hur gör man om man vill att hon ska sova i vagnen när man är ute. Vi har bytt till sittdelen för att hon ska kunna sitta upp när hon är vaken(annars är vagnen inte kul). Häromdagen gick jag ut en lång runda för att få henne att somna sittliggandes. Ingen succe´hon förstod inte alls att det var sovdax och blev sen bara ledsen. Jag försökte vända på henne till magläge men hon blev bara arg och bökade jättemycket. Det kändes nog lite trångt.
Tacksam för några bra tips :D
Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
Charlott

Inlägg av Charlott »

Hej!

Jag har gjort en liten "bäddmadrass" till sittvagnen som jag har när hon sover och rullar ihop när hon vaknat och ska sitta. Jag köpte en tunnare skummadrass och klippte till, sydde ett enkelt överdrag och bäddar med lakan och draglakan om den. Sedan selar jag henne med en lös sele (alltså inte den som sitter fast i ryggstödet) och spänner fast selen i kanten på vagnen. Selen sitter bakofram när hon sover (spännet på ryggen).

Som madrass skulle man kanske kunna använda liggdelens madrass? Det vore ju enkelt. Poängen tyckte jag var att det gick att bädda lite mysigt med lakan och så och att det blev mjukare att sova på.

/Charlott
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag köpte en stor begagnad vagn på blocket för 300 kr.
Den får Vera fortfarande plats i även om hon inte sover långa pass. Det finns också ett ryggstöd som går att fälla upp mitt i vagnen.

En annan rolig bonus med en stor vagn är att två mindre barn kan sitta och åka mitt emot varandra i vagnen. Mycket roligare än att sitta i var sin vagn.

/LO

PS. Det finns en bild på min vagn på Veras hemsida
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"