Sömnproblem och förtvivlan

Skriv svar
Barbafinare

Sömnproblem och förtvivlan

Inlägg av Barbafinare »

Min Vincent som är 13 mån kurades i mitten av oktober och det har fungerat mycket bra med några få undantag.

Hans schema ser ut så här
18.30-06.00 Sova
06.00 Amning frukost
07.00 Gemensam frukost smörgås
08.00-08.20 Morgonlur
10.00 Lunch
12.15 Frukt alt gröt
12.30-14.00 EM Lur
15.00 Mellis
17.00 Middag
18.00 Gröt alt amning

Problemet nu är att han denna vecka vaknat 1 på natten och varit förtvivlad fram till ca 3 jag har försökt att ramsa och han kan somna fem min för att sedan larma igen. Två gånger har jag satt mig på golvet i hans rum och ammat honom i 15 min och sedan ramsat ut då har han somnat sen.
Har funderat på om det är kvällsamningen som ställer till det då han kanske blir för hungrig och att jag borde öka på med gröt??

Problem två är fm luren, han blir vansinnig när jag lägger honom nu och jag funderar på att skippa den och låta honom sova längre lur mitt på dagen, han är ändå då pigg och glad på dagarna nu.

Tycker att det är fantastiskt hur bra det fungerar men nu har jag varit så bortskämd att jag blir helt slut av alla protester från min fina Vince.

Tacksam för svar.. :)
Petra
Petra alias Barbafin
Mamma till Vendela 03 och Vincent 07
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Visst är det fantastiskt när man har ett glatt och utvilat barn? :) Men även de bästa sovarna kan vakna till på natten och ha svårt att somna om ;). Det är inte heller helt ovanligt med något sk bakslag en tid efter kurningen.

Då är det viktigt att vara konsekvent och använda de verktyg du nu kan. I ett sådant här läge skulle jag använda solfjädern vid kris och jobba på med ramsan. Som kvällsmål skulle jag först ge havregrynsgröt och sedan amma direkt efter för att försäkra mig om att barnet är mätt och belåten för att därmed slippa ens tänka på att han kanske är hungrig. Att ha det som utgångspunkt underlättar för dig sedan att vara konsekvent och att jobba enbart med SHN-verktygen och att inte ta upp honom under natten för att ammas.

Om han nu skulle vakna i natt igen och ramsan inte tar. Använd då solfjädern om du hör att han skulle vara olycklig. Det kan vara så att du får solfjädra honom i några minuter men också ändå upp till 45 minuter :roll: . Sofjädra tills han tystnar och andas lugnt, ramsa dig sedan ut. Jobba sedan med ramsan i huvudsak. Men nu kommer han väl inte att ha några fler uppvak på nätterna, eller hur?! :wink:

När det gäller lurarna tycker jag att det är ett bra förslag att ändra till en lur och kanske förlänga den till 2 timmar.

Det kan också vara idé :idea: att bläddra igenom SHN-boken en gång till ikväll när du har lagt sonen. Där finns det många goda råd och tips vid ev bakslag.

Lycka till!
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"