Hej!
Min 3,5-åriga tjej har slutat med blöja på natten men det fungerar inte jättebra så jag täntke höra med er här på forumet om jag gör "rätt".
För två veckor sedan insåg storasyster att lillasyster inte har bljöa på natten längre (hon har inte haft det på ett halvår) och då sa storasyster "jag vill inte heller ha blöja då". Vi kom överens om att hon får sluta om hennes nattblöja är torr på morgonen. Det tyckte hon lät bra och hon var superstolt nästa morgon när blöjan var torr, och morgonen därpå. Då ställde jag in en potta på golvet, monterade upp en nattlampa vid hennes säng och fällde ned spjälsängen så att hon lätt kan klättra ur. Sedan övade vi på kvällen, mörklade och lekte natt. Efter några försök fixade hon att tända, klättra ur, kissa, klättra tillbaka och släcka. Vi tränade mycket och kommer fortsätta göra det varje kväll om hon vill och tycker det är kul. Det fungerade en natt men sedan dess har hon gråtit och ropat på mig för att jag ska lyfta henne till pottan, säger att hon inte kan eller är för trött för att riktigt fatta vad som händer. I natt kissade hon på sig och vaknade och var ledsen. Jag tycker det är jobbigt om hon väcker lillasyster som befinner sig i en lite känslig sömnfas pga mycket drömmar om otäcka djur. Jag vill inte att hennes sömn ska störas i onödan.
Alltså:
Gör jag detta på ett bra sätt?
Bör hon få börja med bljöa igen på natten om hon vill och frågar efter böja (har hänt någon gång)?
Bör jag sära på barnen ett tag (då blir de ledsna, särskilt den lilla som drömmer och vill ha sällskap när hon somnar)?
Är det bara träna träna träna som gäller?
Hur gör ni andra och hur länge hade era barn nattblöja?
Tacksam för svar för de nattliga strapasterna börjar bli riktigt jobbiga.
pottbekymmer på natten
pottbekymmer på natten
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
Hej
Jag tycker du verkar göra helrätt. Gå INTE tillbaka till blöja igen, det är som att säga till barnet "Nähä, du klarade det inte. Du kan inte." Och då kan det dröja väldigt länge innan hon ens VÅGAR försöka sig på att vara utan nattblöja igen. Den enkla regeln är att när man en gång sagt hejdå till blöjan så finns det ingen återvändo (i princip).
Jag tycker inte heller att du ska sära på barnen - varför göra dem ledsna? Ingen av dem gör ju egentligen något fel. I alla fall inte medvetet. Fortsätt träna. Peppa henne. Innan hon nattas varje kväll kan du upprepa som en trist gammal grammofonskiva som hakat upp sig " Man kissar på pottan, inte i sängen, man kissar på pottan, inte i sängen..." Se till att "man kissar på pottan" får sista ordet. Och så ramsar du ut. När ni övar dagtid (bra idé!) så var jätteuppmuntrande, och påminn henne på kvällen om att hon kan själv på natten.
Du kan alltid undvika att ge henne mycket dricka timmen innan läggdags, här hos oss slutade nattkissandet då vi frångick vällingen och började med smörgås istället.
Saga som nu är 3,5 år blev torr för snart ett år sedan. Men hennes spjälsäng går ej att göra "urklättringsbar", så vi löste det så att hon ropade "Jag måste kissa" och så lyfte jag eller pappa henne till toan som ligger intill rummet. Visst har jag varit led det många gånger, men nu då det är över känns det ju inte så farligt. Det senaste halvåret har det känts ok eftersom jag själv varit tvungen att gå på toa nattetid p.g.a. graviditeten. Två flugor i en smäll liksom
Så fortsätt i samma stil
Jag tycker du verkar göra helrätt. Gå INTE tillbaka till blöja igen, det är som att säga till barnet "Nähä, du klarade det inte. Du kan inte." Och då kan det dröja väldigt länge innan hon ens VÅGAR försöka sig på att vara utan nattblöja igen. Den enkla regeln är att när man en gång sagt hejdå till blöjan så finns det ingen återvändo (i princip).
Jag tycker inte heller att du ska sära på barnen - varför göra dem ledsna? Ingen av dem gör ju egentligen något fel. I alla fall inte medvetet. Fortsätt träna. Peppa henne. Innan hon nattas varje kväll kan du upprepa som en trist gammal grammofonskiva som hakat upp sig " Man kissar på pottan, inte i sängen, man kissar på pottan, inte i sängen..." Se till att "man kissar på pottan" får sista ordet. Och så ramsar du ut. När ni övar dagtid (bra idé!) så var jätteuppmuntrande, och påminn henne på kvällen om att hon kan själv på natten.
Du kan alltid undvika att ge henne mycket dricka timmen innan läggdags, här hos oss slutade nattkissandet då vi frångick vällingen och började med smörgås istället.
Saga som nu är 3,5 år blev torr för snart ett år sedan. Men hennes spjälsäng går ej att göra "urklättringsbar", så vi löste det så att hon ropade "Jag måste kissa" och så lyfte jag eller pappa henne till toan som ligger intill rummet. Visst har jag varit led det många gånger, men nu då det är över känns det ju inte så farligt. Det senaste halvåret har det känts ok eftersom jag själv varit tvungen att gå på toa nattetid p.g.a. graviditeten. Två flugor i en smäll liksom
Så fortsätt i samma stil
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me