Helt helt ny
-
mammassaga
- Kontakt:
Helt helt ny
Hej!
Jag är helt helt ny på detta men blev glad när jag hittade detta forum. Jag har två tvillingpojkar som förvisso bara är 2 månader.
Jag skulle vilja "börja rätt" med dom så att säga och undrar lite vad det är jag ska tänka på. Sitter här just nu med gråten i halsen för att dom vägrar somna och skriker hej vilt och jag vet inte vad jag ska göra. Man blir lite frustrerad och känner sig otillräcklig.
Jag behöver all hjälp jag kan få med hur jag ska göra.
Finns det någon stans man kan köpa barnaboken och betala med faktura istället för kort som man måste göra här?
Mvh
Jag är helt helt ny på detta men blev glad när jag hittade detta forum. Jag har två tvillingpojkar som förvisso bara är 2 månader.
Jag skulle vilja "börja rätt" med dom så att säga och undrar lite vad det är jag ska tänka på. Sitter här just nu med gråten i halsen för att dom vägrar somna och skriker hej vilt och jag vet inte vad jag ska göra. Man blir lite frustrerad och känner sig otillräcklig.
Jag behöver all hjälp jag kan få med hur jag ska göra.
Finns det någon stans man kan köpa barnaboken och betala med faktura istället för kort som man måste göra här?
Mvh
Hej
Vill bara skicka en kram, igår var en hemsk dag för mig och satt själv framför datorn med tusen tankar. Jag har laddat batterierna och idag är en ny dag. Håll ut, du kommer få fina, kloka svar.
Kram
Vill bara skicka en kram, igår var en hemsk dag för mig och satt själv framför datorn med tusen tankar. Jag har laddat batterierna och idag är en ny dag. Håll ut, du kommer få fina, kloka svar.
Kram
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
-
ilindstrom
Hej mammassaga och välkommen hit
Först och främst vill jag säga grattis till dina små juveler. Vilken lycka att få två.
Vet inte om du hittat kompendiet 0-2 månader om standardmodellen. Finns under klistarde trådar-forumet. Tråden ligger en bit ner. Skriv ut det och läs. Där finns hela standarmodellen beskriven. Finns en annan tråd också som heter något med Lucine som är toppen. Sedan kan du följa andra barns SM-resa här inne.
Jag kan varmt rekommendera Annas kurs som sköldis skerv om. Har varit assistent på den och föräldrarna som var med var så mycket klokare när de gick hem.
kram
ida (på fl. busmamman)
Först och främst vill jag säga grattis till dina små juveler. Vilken lycka att få två.
Vet inte om du hittat kompendiet 0-2 månader om standardmodellen. Finns under klistarde trådar-forumet. Tråden ligger en bit ner. Skriv ut det och läs. Där finns hela standarmodellen beskriven. Finns en annan tråd också som heter något med Lucine som är toppen. Sedan kan du följa andra barns SM-resa här inne.
Jag kan varmt rekommendera Annas kurs som sköldis skerv om. Har varit assistent på den och föräldrarna som var med var så mycket klokare när de gick hem.
kram
ida (på fl. busmamman)
-
mammassaga
- Kontakt:
Jag hade jättegärna gått kursen men just nu saknas pengarna :/ tyvärr.
Jag ska leta upp kompendiet och läsa igenom det. jag skriver igen när det är dags att göra upp ett schema tror jag:)
Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag ska leta upp kompendiet och läsa igenom det. jag skriver igen när det är dags att göra upp ett schema tror jag:)
Tack så jättemycket för hjälpen!
ilindstrom skrev:Hej mammassaga och välkommen hit![]()
![]()
Först och främst vill jag säga grattis till dina små juveler. Vilken lycka att få två.![]()
kram![]()
ida (på fl. busmamman)
Hej mammassaga
Har du sett denna trad?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Jag har inte läst hela, jag har inga tvillingar... Men den ser väldigt bra ut, med konkreta rad och tips om ammning t.ex.
Annars kan du lana Barnaboken pa biblioteket medan du letar efter ditt eget exemplar.
Maria
Har du sett denna trad?
Jag har inte läst hela, jag har inga tvillingar... Men den ser väldigt bra ut, med konkreta rad och tips om ammning t.ex.
Annars kan du lana Barnaboken pa biblioteket medan du letar efter ditt eget exemplar.
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
mammassaga
- Kontakt:
Tackar!
Jo det blir nog en tripp till biblioteket i veckan!:)
Jo det blir nog en tripp till biblioteket i veckan!:)
miniz skrev:Hej mammassaga![]()
Har du sett denna trad?
![]()
Maria
-
mammassaga
- Kontakt:
Jag har läst lite. Ska försöka skriva mig ett litet schema å se hur det fungerar.
Men jag tycker det är så svårt eftersom vi iaf har två tider varje dag att passa, lämning och hämtning av storasyster på dagis. sen har vi ju storasyster hemma som kräver tid också.
Men jag ska nog lyckas få ihop någt:)
Men jag tycker det är så svårt eftersom vi iaf har två tider varje dag att passa, lämning och hämtning av storasyster på dagis. sen har vi ju storasyster hemma som kräver tid också.
Men jag ska nog lyckas få ihop någt:)
ilindstrom skrev:Hej mammassaga och välkommen hit![]()
![]()
Först och främst vill jag säga grattis till dina små juveler. Vilken lycka att få två.![]()
kram![]()
ida (på fl. busmamman)
Hej mammassaga
Jag klistar in din fråga och kantarellas svar här så håller vi oss iden här tråden, när du ställer en ny fråga så lyfts tråden upp.
Mål 1
bröst 1 rap, upp på axeln och buffa rumpan, sen bröst 1 igen.
Byte, umgänge, kommunikation, försök att inte lämna barnet ifrån dig utan ha kontakt hela tiden.
bröst 2 rap, bröst 2 igen
nu har det gått 20 min bröst 1, 20 minuter umgänge, 20 minuter bröst 2, alltså typ en timme. Nu kan du ha en stund passiv social delaktighet där du är barnens redskap (du vänder barnet utåt mot världen), dom är med när du diskar eller så ligger dom på mage med lite leksaker och du hjälper till att byta fokus när de tröttnar. Sen är dom jätte jätte trötta och sover gott och mätta i 2-2,5 timme.
Jag har ingen aning om hur man gör rent praktiskt med två men detta är i stora drag tanken med standardmodellen.
Skriv ut länken om standardmodellen du fått av kantarella så kommer det att klarna.
Kram
Kristina
Jag klistar in din fråga och kantarellas svar här så håller vi oss iden här tråden, när du ställer en ny fråga så lyfts tråden upp.
Jag försöker mig på ett detaljerat svar eftersom jag har en stund över just nuDin frågaKantarella svaradeI standardmodellen som jag hittat här på forumet står det:
"Dag: fyra stora mål om ca 1,5 tim vardera, följt av 2,5 tim sömn. Rättesnöret för dagsprogrammet är alltså 1,5 – 2,5. "
Jag förstår inte, ska en måltid ta 1,5 timmar? haha nu är jag säkert jättedum men ni får gärna förklara. Att dom sen ska sova 2,5 timme förstår jag!
Hej och välkommen hit.
Om du läser hela kompendiet som finns i denna länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Där står vad ska göra i 1,5 timmar.
Det innehäller flera slurkar från båda brösten, skötning, socialt umgänge osv. Allt det ska rymmas inom 1,5 timmar.
Hör av dig om du har fler frågor.
/Åsa
Mål 1
bröst 1 rap, upp på axeln och buffa rumpan, sen bröst 1 igen.
Byte, umgänge, kommunikation, försök att inte lämna barnet ifrån dig utan ha kontakt hela tiden.
bröst 2 rap, bröst 2 igen
nu har det gått 20 min bröst 1, 20 minuter umgänge, 20 minuter bröst 2, alltså typ en timme. Nu kan du ha en stund passiv social delaktighet där du är barnens redskap (du vänder barnet utåt mot världen), dom är med när du diskar eller så ligger dom på mage med lite leksaker och du hjälper till att byta fokus när de tröttnar. Sen är dom jätte jätte trötta och sover gott och mätta i 2-2,5 timme.
Jag har ingen aning om hur man gör rent praktiskt med två men detta är i stora drag tanken med standardmodellen.
Skriv ut länken om standardmodellen du fått av kantarella så kommer det att klarna.
Kram
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Klistrar in fran traden med kompendiet. Detta är skrivet för nyfödda, men prinsipen är det samma. Mat, mat, rap, mat, blöjbyte, umgänge, mat och sov sa gott!
Kram
Maria
Om du ger ersättning sa gäller det samma, snala inte med maten. Mycket mat ska dom ha, mer än man tror. Rapen är ocksa jätteviktig. Men alltsa, mat, mat och mera mat.annawahlgren skrev:
Standardmodellen dag:
1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3. Skötning
4. Umgänge
5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7. Sova.
1. När du sätter dig i en skön fåtölj för att amma, får du försöka hitta en ställning där axel och arm är avspända. Du behöver stöd för din arm under barnet, och barnet behöver stöd för sitt tunga huvud och sin svaga rygg. Lägg barnets ena arm neråt ryggen på dig, under din arm, och håll barnets fria lilla hand med ditt finger. Tratta in så mycket som möjligt av vårtgården i lilla munnen. Ha en amningstrasa modell Snutten i beredskap, för nu blir det läckage!
* Stör inte barnet under ätandet. Du kan smågunga lite med barnet i famnen om det känns naturligt, och söker den lilla din blick, svarar du förstås med ett leende. Men du behöver ingenting säga, och du bör inte byta ställning eller härja med barnet på annat vis under diandet.
* Det här tar tid, och du är ingen dålig mor om du läser under tiden, pratar med någon (utan att se på barnet) eller tittar på TV. Men låt inte barnet somna! Varje gång den lilla stannar av i sugandet, rör litegrann med bröstvårtan i hennes mun så stimulerar du henne att äta igen. Du kan också dra bröstvårtan sakta mot dig, som om du tänkte dra ut den. Förhoppningsvis sätter barnet då ny fart.
* Låt den lilla äta tills hon absolut inte kan ta mer. Rapa henne då mot axeln. Dangla upp henne som en liten säck potatis och håll ett stadigt tag över lilla ryggen medan du med löst knuten hand ”buffar” henne i lilla rumpan, nerifrån och uppåt.
* Många små älsklingar behagar somna som stenar efter denna första portion. Låt dig inte bedras! Skulle du lägga den lilla att sova nu, skulle hon vakna efter en halvtimme. Eller en kvart. Eller fem minuter. Försök alltså undvika att hon somnar in djupt. Efter rapen kan du lägga henne på rygg på bordet framför dig. Inga nyfödda tycker om att ligga platt på rygg på hårt underlag. Endast fullständigt proppmätta små älsklingar sover vidare så. Övriga vaknar inom kort.
Kram
Maria
fem älsklingar
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, här kommer en tvillingtråd till om hur JAG tänker att just SM kan gå till med tvillingar. Man förskjuter tiden med 30 min till den ena.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 48b20a5d57
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 48b20a5d57
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
mammassaga
- Kontakt:
Ojoj
mycket information men jag tycker det är roligt och intressant!
Det gäller alltså att mata MYCKET:) och förskjuta ena killen 30 min, och se till så den andra är vaken under tiden brorsan äter. ojoj mycket att lära sig men det ska nog bli bra.
Det blir ju lite svårt med schema tycker jag. kl. 8 på morgonen måste vi nämligen gå och lämna storasyster på dagis och då sover killarna i vagnen. kl. 13 går vi hemifrån för att hämta hem storasyster igen. hur ska man få detta att gå ihop? måste jag starta mina dagar 05.30 på morgonen?
Det gäller alltså att mata MYCKET:) och förskjuta ena killen 30 min, och se till så den andra är vaken under tiden brorsan äter. ojoj mycket att lära sig men det ska nog bli bra.
Det blir ju lite svårt med schema tycker jag. kl. 8 på morgonen måste vi nämligen gå och lämna storasyster på dagis och då sover killarna i vagnen. kl. 13 går vi hemifrån för att hämta hem storasyster igen. hur ska man få detta att gå ihop? måste jag starta mina dagar 05.30 på morgonen?
-
mammassaga
- Kontakt:
Re: Ojoj
Oh hur mycket är det vanligt att dom sover på nätterna i denna åldern?
Dom föddes 11/10 men skulle födas 10/11 så dom är ju "egentligen" bara drygt 3 veckor.
Dom vägde 2600 när dom föddes och väger nu 4500.
Dom föddes 11/10 men skulle födas 10/11 så dom är ju "egentligen" bara drygt 3 veckor.
Dom vägde 2600 när dom föddes och väger nu 4500.
mammassaga skrev:mycket information men jag tycker det är roligt och intressant!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej
Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! 
SM är ju en "rytm" man eftersträvar och inte så mycket ett schema, kan vara bra att ha i åtanke.
Hur gör du idag? När börjar dagen och hur länge sover de?
Måste storasyster börja dagis 8 på morgonen? Kan inte typ 8.30 eller 09-14 fungera eller ha syster hemma och hjälpa till, för HJÄLP det behöver du och det är hon nog helt ovärderlig på?
Men JA! MYCKET mat är det som skall i. Vi brukar säga, mat, mat och mera mat är nyckeln. (Ja också magläget MED larm då
)
Kan du inte börja morgonen runt 6 (6.30) tiden. Du har ju mat och ge i 1,5 timme. Eller också börja dagen SENT och ge mat till båda först, vaken i vagn om vägen är kort, mat när du kommer fram och sen få sova när du går hem. Det är inget fel i att ha vakentid i vagn med sufletten nere vet du. 8)
Natt för 1-2 mån är vanlig att ha typ 21-22 till 07.
En mån kan sova 6 tim utan mat
Två mån kan sova 8 tim utan mat (här blir ofta natten tidigare typ 20)
Tre mån kan sova 10 tim utan mat (här bli natten 12 timmar ex. 19-07 med mat)
Fyra mån kan sova 12 tim utan mat
Här kommer ett litet typ schema som jag var med och skrev som hjälper till med lite hållpunkter, men det skall inte ses som STRIKT REGEL utan mera sortera tankarna.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
SM är ju en "rytm" man eftersträvar och inte så mycket ett schema, kan vara bra att ha i åtanke.
Hur gör du idag? När börjar dagen och hur länge sover de?
Måste storasyster börja dagis 8 på morgonen? Kan inte typ 8.30 eller 09-14 fungera eller ha syster hemma och hjälpa till, för HJÄLP det behöver du och det är hon nog helt ovärderlig på?
Men JA! MYCKET mat är det som skall i. Vi brukar säga, mat, mat och mera mat är nyckeln. (Ja också magläget MED larm då
Kan du inte börja morgonen runt 6 (6.30) tiden. Du har ju mat och ge i 1,5 timme. Eller också börja dagen SENT och ge mat till båda först, vaken i vagn om vägen är kort, mat när du kommer fram och sen få sova när du går hem. Det är inget fel i att ha vakentid i vagn med sufletten nere vet du. 8)
Natt för 1-2 mån är vanlig att ha typ 21-22 till 07.
En mån kan sova 6 tim utan mat
Två mån kan sova 8 tim utan mat (här blir ofta natten tidigare typ 20)
Tre mån kan sova 10 tim utan mat (här bli natten 12 timmar ex. 19-07 med mat)
Fyra mån kan sova 12 tim utan mat
Här kommer ett litet typ schema som jag var med och skrev som hjälper till med lite hållpunkter, men det skall inte ses som STRIKT REGEL utan mera sortera tankarna.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
ElinN
Välkommen hit och härligt att killarna växt till sig så mycket! :thumbsup:
Är ingen erfaren forumist, men svarar ändå!
Det är vanligt att det första vakenpasset på morgonen blir kortare -ca 1-1,5 timme, så 5.30 behöver nog inte dagen börja!
Och dom behöver ju inte sova direkt ni går i väg -det kan ju vara trevligt att ligga på rygg en stund i vagnen och titta på världen.
tex... (hoppas jag räknat rätt med sömn och vakentid!)
7: morgon
7-8.30: mat och umgänge enligt SM (sista halvtimmen vaken i vagn)
8.30-10: sova 1,5 h
10-12: mat och umgänge enligt SM
12-14: sova 2 h (om du lägger i vagn är det ju bara att rulla iväg och hämta storasyster sen)
14-16: mat och umgänge enligt SM
16-17-30: sova 1,5 h
17.30-20: mat och umgänge enligt SM + nattslurk
20: sova natt
04: nattmål
LYCKA till!
Är ingen erfaren forumist, men svarar ändå!
Det är vanligt att det första vakenpasset på morgonen blir kortare -ca 1-1,5 timme, så 5.30 behöver nog inte dagen börja!
tex... (hoppas jag räknat rätt med sömn och vakentid!)
7: morgon
7-8.30: mat och umgänge enligt SM (sista halvtimmen vaken i vagn)
8.30-10: sova 1,5 h
10-12: mat och umgänge enligt SM
12-14: sova 2 h (om du lägger i vagn är det ju bara att rulla iväg och hämta storasyster sen)
14-16: mat och umgänge enligt SM
16-17-30: sova 1,5 h
17.30-20: mat och umgänge enligt SM + nattslurk
20: sova natt
04: nattmål
LYCKA till!