Mjölkstockning förstör ju allt-någon som har haft samma prob

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma Madde

Inlägg av mamma Madde »

Hej
Vi har kurat sedan natten tors-fre men jag har haft återkommande mjölkstockning. IHade det i fredags och fick det igen igår dag. AMmande länge på kvällen, badade 2h o försökte handmjölka, försäkte pumpa men det satt hårt. Ramsade vid 24 o tänkte att "nu kör vi" men var bara tvungen o amma pga brötet vid 4-tiden då han vaknade till lätt igen. javascript:emoticon(':evil:')
Så irriterande javascript:emoticon(':x')då jag tycker schemat börjar sitta riktigt bra samt att jag natten innan ej behövde pumpa ut.

Har någon haft liknande problem?? javascript:emoticon(':roll:')
Mamma till finaste Teodor 080711
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har ingen erfarenhet alls av mjölkstockning. Men fulla bröst har jag haft. Men det är ju inte samma sak. Försök in i det längsta att inte amma på natten. Pumpa ur om det går. Sedan tänker jag så här; pumpa så lite som möjligt för du vill ju att det ska sluta produceras mjölk på nätterna. Men allt det tänker du säkert redan på. Hoppas du mår bättre snart.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mamma Madde

Inlägg av mamma Madde »

Tack för svar! fortsätter kämpa på ..javascript:emoticon(':?')
kram madde
Mamma till finaste Teodor 080711
duggan

Inlägg av duggan »

Hur går det för sig, börjar det släppa?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
NlNA

Inlägg av NlNA »

Har du en bröstpump eller handpumpar du :?:

Jag fick mjölkstockning några gånger och då var det mycket pumpning som gällde :( .
Tösen sov 9 timmar natt väldigt tidigt (runt 2 månader) och då störde jag aldrig henne på natten med att ge henne bröstet för att lätta på "mitt" tryck.
Men det avgör ju du själv, förstås :wink:

Riktig varmt vatten använde jag och jag använde hög stråle på duschmunstycket så att det riktigt masserade bröstet.
Stoppa även i dig en eller två Ipren, eftersom dom är inflammationshämmande samt att det då inte gör lika ont när du måste beröra bröstet i samband med pumpning.
Jag försökte också hjälpa till att massera bröstet lite lätt under tiden tösen ammade för att på så sätt "få bort stoppet/knutan" när det nu blev ett flöde i "mjölkanalen". Förstår du hur jag menar :?: :wink:

Jag kände faktiskt att det blev bättre när jag fick igång produktionen av mjölk mer med tanke på att jag pumpade ofta under dagen (om jag nu får gå emot Idas svar.... :wink: :heart: ).
Då gick det mycket lättare att pumpa eftersom det fullkomligt flödade av mjölk till slut och att ju mer det rann ut desto större chans att "stockningen" släppte.
Men det kan dröja några dagar innan kroppen har hunnit att fatta att den ska producera mer :o.

Lycka till :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"