Feber under kurning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Halloj,

Jag läser boken även under kuren och tycker att verktygen fungerar bra men jag tror verkligen inte att det var ett bakslag bara. Han sov till kl. 07 imorse efter det där. :lol: Han har uppvisat detta beteende två gånger tidigare. Båda inträffade före kurstart. Han låg ner med överkroppen och huvudet och blundade, kravlade med benen och skrek. Så lugnade han sig en stund. Då hoppade han helt plötsligt till och accelererade snabbt upp till "panikskrik", precis som att någon skrämt honom. Kändes väldigt otäckt men jag solfjädrade honom bestämt under tiden för att han inte skulle göra sig illa. Dessutom så verkade han inte ens vara vid medvetande och då känns det svårt att förstöra några verktyg. Eller?

Läggningen har gått som en dans ikväll. Han surrade lite för sig själv där inne innan det blev helt tyst. Nu är det bara dagslurarna han måste få in i kroppen. Han blir fortfarande sur ibland inför lur 2 och 3 på dagarna. Han brukar tycka att livet är så spännande och kul då så någon tupplur tror han sig inte behöva verkar det som. Så han är ännu inte uppe i sina 14,5 timmar. Men skam den som ger sig...
Mamma till Sigge, född 080101
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att det låter som riktiga mardrömmar, har du kunnat sätta det i samband med något som hänt under dagen? Min son har gjort likadant när han var liten och då upprepades mönstet ofta när vi varit på tex kalas med mycket stoj, barn läskiga clowner etc. Men nånstans har jag lärt mig att hur mycket jag än vill skydda mitt barn så kan jag inte skydda han från allt och speciellt inte sådant som hans egen hjärna bearbetar, men det är ju också ett steg i hans utveckling.

Jag har dock inte verktygat så mycket, någon gång har jag gått in och solfjädrat mjukt, men andra gånger har jag skrämt han när jag gått in och då blivit lite mer avhållsam med traffiken i dom situationerna.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Hejsan!

Länge sen jag skrev här nu... :) Allt går väl bra tycker jag emellanåt. Läggningen är oförskämt enkel. Proceduren i rummet (natta dagen utanför, dra ner persienn och flygplan ner i säng, supersnabb solfjäder och ramsa) tar på sin höjd 2 minuter. Han bara ligger där. När vi gått ut så sätter han sig dock i princip alltid upp och snackar och leker. Han brukar även klaga lite också. Igår så grät han i ca 10 minuter innan han tystnade. Arg tror jag. Bekräftade när han tystnat för någon ramsa när han grät lyssnade han inte på. Vi lägger honom kl.19 och han somnar vanligtvis mellan 19.15-19.30. Är det ok?

Han sover också rätt oroligt än tycker jag. Tror att han drömmer. Vi hör honom varje natt minst 3 ggr. Då gråter han till men tystnar rätt omgående. Det tar mellan 5 sekunder och 5 minuter. Vi gör inget nu när vi hör honom utan avvaktar och agerar nästan aldrig eftersom han blir tyst så fort och det låter inte som att han är vaken riktigt heller. Ok eller ska vi göra på något annat sätt?

Han är ju rätt rörlig (både sätter och ställer sig upp!) och när han sover i vagnen så får man verkligen passa på honom. Det går inte att sela honom eftersom han sover på alla håll. Måste börja att lägga honom i sängen när vi är hemma på lurarna men måste samla ork och bättre kunskap till hur vi ska göra.

Men det jag egentligen undrar är om det kan vara så här, d.v.s. att han sover så oroligt och snurrar, sätter sig och stökar etc. så här "långt" efter kuren. Vi är konsekventa med rutiner och tider, inga krusiduller. Han verkar som sagt haft nattskräck (ligger och skriker för livet, kravlar med benen, slänger sig av och an men blundar och verkar inte vara vid medvetande) vid 5 tillfällen och jag vet inte om det är för att det händer så mycket för honom. Han är väldigt sugen på att börja stå och gå verkar det som men även innanden här perioden var han så här. Eller gör vi helt fel?!

Hjälp...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Går bra emellanåt... Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig?
Jag tycker att det går strålande för er.
Men det jag egentligen undrar är om det kan vara så här, d.v.s. att han sover så oroligt och snurrar, sätter sig och stökar etc. så här "långt" efter kuren.
Ja, naturligtvis. Våra barn är ju inga maskiner, eller hur? Jag somnar oftast när jag lägger huvudet på kudden, men det är, tror jag, väldigt ovanligt. De allra flesta läser, funderar, summerar och planerar lite innan de somnar. Så även de små, på sitt sätt.

Och de korta ropen och praten nattetid skulle jag inte ta något extra för. Visst kan det vara drömmar. Eller nått annat. Vissa sover högljuddare än andra, stora som små.

Nattskräck är han för liten för. Jag skulle tro att han vaknar och är arg för att ha vaknat. Det lär han sig snart att bemästra.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Hej igen.

Nu är det ett tag sen igen. Vår lille prins har feber igen och sooooover :sleep: om än inte toppen. Han stönar och stånkar och "smågråter" emellanåt fast jag tror han drömmer. Och feber är ju inte så kul att ha. Fast han sover rätt "stökigt" alltid måste jag säga. Vi hör honom varje natt. Men det är inte därför jag skriver. Nu undrar jag en annan sak.

Jag och Sigge kommer att åka till mina föräldrar tidigare än min sambo till jul och jag undrar var jag ska placera min juvel för nattsömnen där. Ska han få ett eget rum eller sova i samma som mig/oss? Om han ska sova i eget rum så är det i andra änden av huset och det känns sådär måste jag säga. Införskaffa babywatcher så jag kan agera (om)/när han undrar vad som står på?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra för er förutom feber nu då. Angående att resa bort så tror jag att du kan göra på båda sätten så ta det som känns bäst för dig.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"