Gråter när hon inte längre "solfjädras"?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Englas mor

Gråter när hon inte längre "solfjädras"?

Inlägg av Englas mor »

Hej

Varför gråter Engla (snart 10 mån) när hon inte längre "solfjädras"?
Tackar och tar emot all stöd!
/Englas stolta mor
Englas mor

Re: Gråter när hon inte längre "solfjädras"?

Inlägg av Englas mor »

Englas mor skrev:Hej

Varför gråter Engla (snart 10 mån) när hon inte längre "solfjädras"?
Jag kanske har utryckt mig lite kort (Jag är lite stressad pga. hennes gråt). Jag menar att hon är lung så länge jag har händerna på henne men så fort jag trycker till och går ut med ramsan så gråter hon igen trots att hon är dödstrött!
/Englas stolta mor
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och v'älkommen! :D

Var i kuren är du? Tar hon ramsan bra? Låter som att ni hamnat i solfjäderträsket. :roll: För att bryta mönstret skulle jag jobba mer med ramsan och husljud och hålla mig till bebisarna och korna som jag har så fullt upp med.
:wink:
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Englas mor

Inlägg av Englas mor »

Bluna skrev:Hej och v'älkommen! :D

Var i kuren är du? Tar hon ramsan bra? Låter som att ni hamnat i solfjäderträsket. :roll: För att bryta mönstret skulle jag jobba mer med ramsan och husljud och hålla mig till bebisarna och korna som jag har så fullt upp med.
:wink:
Kram Bea
Hejsan!

Jag är i uppföljningsveckan som började i måndags. Hon tar ramsan ibland, men gillar inte när jag ramsar på väg ut från rummet. Hon gillar inte heller när jag trycker till (efter att ha solfjädrats) innan jag går ut med remsan.

Igår prövade jag med att ha musiken på i rummet bredvid (jag försöker göra andra ljud, någon gång har jag avsiktligt pratat högt med pappan i rummet bredvid också), men det hjälpte inte. Det tog ca. 2 timmar för henne att somna igen. För varje gång jag gick ut med remsan skrek hon högt och länge. När jag la henne för sista gång gick jag ut med remsan men vågade inte remsa så högt! gjorde jag fel? För jag tror att hon somnade pga. trötthet tyvärr.

En fråga: kan hennes skrik bero på ont? Hon har förstoppning då och då. Jag ger henne plommonpure då och då. Ska man natta henne vidare även vid förstoppning?
/Englas stolta mor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Englas mor! :D
En fråga: kan hennes skrik bero på ont? Hon har förstoppning då och då. Jag ger henne plommonpure då och då. Ska man natta henne vidare även vid förstoppning?
Hur mycket vi än skulle vilja så kan vi tyvärr inte bedöma det här åt dig. Det måste DU som är ditt barns närmaste och som är där och hör henne och känner hennes reaktioner bestämma. Eller hur?! :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men visst kan du natta henne även om hon är förstoppad? Nu förstår jag inte alls vad du menar. Sova måste man ju ändå. Inte blir det ju bättre av att vara vaken?

Ge katrinplommondryck (finns på apoteket) det är bättre än puré.
Englas mor

Inlägg av Englas mor »

Hejsan och tack för svaren Bluna, Tinis och TorpSara!

får jag börja med att säga att natten till idag lördag kommer att bli historisk :D Enlga somnade ca 19.19 och vaknade 6.04 (alltså ca. 11 timmar i streck :!: det har alldrig hänt förrut :D :D FANTASTISKT! hoppas att hon sover 12 tim. inatt :!:

Det har du, TorpSara, rätt i när du säger att hon sova måste trots förstoppningen! Jag kan nog försöka hjälpa henne (genom tex. att lyfta benen mot magen och trycka lite) i sängen. Jag ska även ge katrinplommondryck. Kan man ge den också i sängen när det behövs?

Det är andra frågor som jag jag tänker på:

1. Det här med att jobba med ramsan (som Bluna tar upp), hur gör man, utan att riskera att bli för tjatig? jag ska väl inte ramsa under hela läggningen när hon vaknar, va?

2. jag har ramsat ett par gånger "argt" när hon grät i streck. Jag har ångest för det och när jag ramsar högt (för att överrösta henne) är jag rädd att hon tror att jag är arg. hjälp, hur tacklar jag det? :?

3. kan man ge påminnelsen med tyst rösttonläge?

4. varför ska man vända barnets huvud just åt höger? när jag gör det så vänder hon efter 4 sek. till vänster, men ibland vänder hon tillbaka till höger.
/Englas stolta mor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej englas mor och välkommen hit! :heart:

Vilken härlig natt ni hade, det var roligt att läsa.
Jag ska även ge katrinplommondryck. Kan man ge den också i sängen när det behövs?
Katrinpöommondryck bwhöver du inte ge på natten. Den har ju ingen verkan direkt utan ge den på dagen istället tycker jag.
Det här med att jobba med ramsan (som Bluna tar upp), hur gör man, utan att riskera att bli för tjatig? jag ska väl inte ramsa under hela läggningen när hon vaknar, va?
Så här brukar jag tänka när jag sätter ramsan

bebis: skiker (ska jag sova?)
jag: ramsar (ja det ska du )
bebis; gnölar (är du säker?)
jag: ramsa (jag det är jag)
bebis: gnölar (är jag trygg?)
jag: ramsa (ja, jag finns här utanför)
bebis: gnöl (är du säker?)
jag: bekräftelseramsa (absolut, du kan sova hela natten)

Du står helt enkelt utanför dörren och får en dialog med din dotter. När ramsan ska sätta sig så är jag generös med ramsorna. Det är superhärligt när man känner att man för en dialog med barnet.
jag har ramsat ett par gånger "argt" när hon grät i streck. Jag har ångest för det och när jag ramsar högt (för att överrösta henne) är jag rädd att hon tror att jag är arg. hjälp, hur tacklar jag det?
Du ska inte låta arg, låt glad och hurtig men högt. Det är skarämande för ett litet barn att höra sin egen gråt därför ska du överösta henne så att hon hör dig och inte sig själv.
kan man ge påminnelsen med tyst rösttonläge?
Påminelsen använder du när du just vill påminna. Ju högre hon låter desto högre nåste du ramsa, så det beror allts på situation.
varför ska man vända barnets huvud just åt höger? när jag gör det så vänder hon efter 4 sek. till vänster, men ibland vänder hon tillbaka till höger.
För att hon inte ska se dig. Det brukar gå fortare att somna om man inte ser mamma/pappa.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Englas mor

Inlägg av Englas mor »

Hej ilindstrom och tack för ditt utförliga svar!

(vad många olika personer som intresserar sig här :) häftigt!)

Jo, jag jobbar på att vara glad och hurtig och det känns som jag är på rätt väg, men behöver nog träna mer på att ramsa högt utan att låta arg.. Jag känner att jag kommer att greja det för jag är rätt stolt över resutatet hittills!

I fråga 3 menade jag bekräftelsen men skrev fel, alltså när man ramsar på väg ut. Hur ska ramsan vara då, hög el inte?

Tack på förhand!
/Englas stolta mor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I fråga 3 menade jag bekräftelsen men skrev fel, alltså när man ramsar på väg ut. Hur ska ramsan vara då, hög el inte?
Jaha då blir ju svaret lite annorlunda men nästan lika ändå. Om du ger en bekräftelse så ska det vara en lugn och mjuk ramsa men inte viskande. Barnet ska kunna uppfatta den. Om hon börjar protestera under bekräftelse ökar du volymen så att hon kan höra dig dsv. du övergår då till en vanlig ramsa.

När du går ut från barnet så är det inte en bekräftelseramsa utan en vanlig ramsa i normal ton, glad och hurtig. Bekräftelsen (fyra verser) ges separat när hon hon är helt tyst och lugn inne i sovrummet.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"