Hjälp - det spårar ur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

Hjälp - det spårar ur

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Nu är jag helt desperat. Kvällsläggning och morgon går över all förväntan. Ofast väcker jag henne när hon har sovit dryga 11 timmar, men dagslurarna - som vi har valt att etablera i vagnen - krånglar mer och mer för var dag. Vissa dagar sover hon inte alls och andra dagar måste vi gå med henne jättelänge innan hon somnar.

Vi skulle ha "flyttat" till vår nya sommarsuga i går. Efter råd från AW skulle vi där flytta över dagslurarna till sängen. Men nu har allt dragit ut på tiden och vi kommer nog först kunna åka dit på torsdag. En av anledningarna till att allt dra ut på tiden är att vi använder så mycket tid på att gå runt med henne på dagarna för att få henne att sova. :( Dessutom skall vi inreda hela huset...

Min man "hatar detta progammet som nästan tar över all vår vakna tid" och jag har svårare och svårare att försvara att vi skall vänta med att flytta över henne tills vi är i sommarstugan. Å andra sidan ved jag att det var jättesvårt att lägga henne i sängen på dagen innan vi började kura. Ibland kämpade jag med henne lika länge där som jag nu gör genom att gå runt med henne. Men i vagnen är det sällan en kamp - hon vill bara inte sova. I sängen var det ett hysteriskt gråthelvete...

:?: Vad gör jag? Flyttar henne till sängen här hemma och tar kampen (?) nu? Eller håller ut även om hon nu mer är vaken än sover i vagnen? Vi kommer flytta med hennes säng till sommarstugan, så även om omgivningarna är nya så är sängen den samma... Det jag är rädd för med för mycket ändringar är att hon får så mycket dåliga upplevelser i sängen på dagen att hon heller inte kommer tycka om att lägga sig i den på kvällen...

...vi har kurat i dryga två veckor...

Desperat för att få goda råd :!: :!: :!:

Ulrika[/b]
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack ja, med det "hatet" i nacken skulle inte jag heller sova särskilt gott :x Gräla på den ömme fadern från mig :!: Har han tid att flytta har han nog tid att hjälpa sin lilla unge sova också :idea: Så skärpning i Attityden, tack :!:

Är inte barnet ett år nu :?: En lur vore alltså tillräcklig och hon kan vara vaken som nu bara för att hon helt enkelt inte behöver så mycket sömn, hur mycket det nu är, som ni tycker hon ska ha; eller fler lurar än en.

Så kör det, tycker jag. I sängen. Nätterna sitter ju underbart nu - pris och beröm :!: :!: :!: - och då kan man visst justera schemat och/eller platsen för luren.

Läs då på i Tips på vägen och inför inte - eller rättare sagt vidmakthåll inte - en massa missriktad underhållning under luren! Öva upp ramsan och begränsa den och spring inte och stör. Som sagt, tänk efter före och läs på. Det får man göra inför flyttande också :lol: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för snabbt svar Anna!

Vårt schema ser ut såhär:

7.00 morgon (liten nappflaska med yoghurt/vatten)
7.30 frukost och amning
10.00-11.30 tupplur
11.45 lunch
14.30 välling
15.00-16.30 tupplur (blir dock nästan aldrig mer än 45 min.)
16.45 Mellanmål - frukt.
18.30 Middag
18.50 lite lek
19.00 Amning
19.30 Godnatt

Hur kan jag ändra schamat på bästa vis?

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Ulrika
Har inte hörtifrån dig påett tag. Jag skrev ett svar till dig den 26 juli, jag hoppas att du fick det.

Som det är nu håller ni på med en kamp. Det är inte meningen. Du ska vara så bestämd i ditt sätt så att hon inte kan, och framför allt inte vill, ifrågasätta det du säger och gör i handling.

Hon behöver 13,5 timme nu när hon närmar sig 1 år. Går det, så förläng natten till 12 timmar och låt henne sova ett pass om dagen 1,5 timma. Annars så ha 11 timmar natt, 1,5 + 45 minuters lurar.

Med den inställningen du har att hon kommer att bli så ledsen i sängen att nätterna kommer att börja krångla igen, så ÄR det svårt att få henne lugn i sängen. Sängen är den skönaste plats man kan vara i ( i alla fall om man ska sova). Du MÅSTE ha den inställningen, måste ha den attityden.

Som det är nu så känns det som att du går runt på Köpenhamns gator och tänker "du måste sova, du måste sova, kom igen somna nu då; Åh, sover du inte än...suck"
FÖRSÖK att få in "Nu ska du sova så gott så gott, vi ses om en stund" och sedan överlåta resten till Rebekka. Inte tänka så mycket mer på henne alls. Skriker hon upp sig så har du verktyg att ta till - lika bestämt och på samma sätt som på kvällen. Pratar hon för sig själv och inte somnar på en stund, så låt henne vara. Det gäller oavsett omdu har henne i vagn eller i säng. Men ska du gå över till sängen så gör det. Punkt slut, ingen diskussion (=attityd).

Kom igen nu! Du har ju klarat nätterna jättebra.

Kram

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! skulle också rekommendera att ha 12 h natt och en lur på 1½ timme under dagen. har just ändrat vårat schema till en lur och det är sååå skönt att bara ha en lur att "passa in" :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
rebekka4

tack

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Tack för era svar.

Och hej Lotta. Ledsen att jag inte svarat. Har haft fullt upp!!!! Du skrev, att man inte kan sitta eller stå och sova. Men det kan Rebekka i vagnen. Där sitter hon och sover. Så underhållningshalten är hög. Nog ett av problemen.

Vet att jag verkar osäker - minns hur det var när jag kämpade med henne på dagarna förut :?

Men - nu SKALL hon vara i sängen. På dagen också. Och jag kommer fixa detta.

:?: :?: :?: Men när skall jag lägga in denna lur i schemat? Efter lunchen klockan 12.00? I dag somnade hon klockan 11.00 i vagnen efter en promenad på 1 timma och en kvart... Så det verkar som hon hellere vill sova senare.

Förresten fyller hon ett år om drygt två veckor.

Tack
Ulrika

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D 12 timmar natt och sovning mellan 11-12.30 samt en kortlur 16-16.20 tror jag löser hela saken! Vill du satsa på en lur så tror jag på 11.30-13.

:idea: 8) Om hor tar sina lurar i sängen så hinner ju både du och maken renovera medan ni ramsar så där i förbifarten :wink: ! Då blir det naturligt med attityden - den som gör hela skillnaden!
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för svaret MammutMaria.

En lite dum fråga kanske - men när skall hon äta lunch i det program som du föreslår?

Ulrika

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ge morgonmålet direkt vid 07 och ge lunch 10.45 så ordnar sig den saken! Sedan "går du på" ditt vanliga matschema. Det är mitt tips i alla fall!
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Elsa i samma ålder som Rebekka och sov inte heller 12 timmar (11,5). Vi flyttade just fram elsas långlur och ändrade sista luren til 20 min. Eftersom vi haft lite problem med morgonsömnen (vaknade oftast 30 min före morgon) så beslutade vi oss också för att lägga henne 30 min tidigare ett par dagar i samband med detta för att se om vi kunde bryta den onda cirkeln... :twisted: Alltså fick hon 12 timmar natt, och det funkade! Hon har nu i en vecka sovit minst till morgon och ofta 10-15 min längre :D Vi vill dock inte lägga henne så tidigt så vi flyttade läggningen 15 min och så här blev vårt shcema:

06.30 morgon + välling
08.00 frukost - gröt
10.30 sova 1,5 timme
12.15 lunch
14.30 ca mellis
17.00 middag
18.30 välling
18.45 sova

Funkar urbra! Vi har alltså valt att ha en extra frukost frukost och lägger lunchen efter långluren istället för att ha tidig lunch. Tycker ändå inte att vällinge mättar så länge så hon behöver nåt mer till frukost.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Tack till alla för svar och förslag!

I dag testade (det får man väl inte... :? :) :) ) följande schema:

7.00 Morgon och yoghurt med vatten i flaska (hon vaknade dock klockan 6.15 och jag fick inte till en omsomning...)
7.30 Frukost och amning
8.00 Ensamlek (återinfördes i dag och det gick bra!!!! Vi började med 10 min.)
10.00 frukt
11.15 lunch
11.45-13.15 Sova middag (hon somnade med det samma - forfarande i vagnen för vi flyttar ju i morgon, och tar sänge där, men sov endast 40 minuter tyvärr)
14.30 Välling
16.00-16.20 sova (hon somnade snabbt men fick faktiskt sova i en timma även om det inte var planenligt :roll: )
17.00 frukt
18.30 Middag
19.00 Amning
19.30 Sova natt

Sova natt blev av olika anledningar kvar i åtta - och då var hon glad och tacksam för att lägga sig i sängen. Ingen gråt eller protest! Men hon var inte så trött så hon svimmade av.

Och på tupplurarna somnade hon båda gångerna på ca 10 min.

Det är ju lång tid hon skall vara vaken från morgonen till sova middag efter lunchen. Och hon var rejält trött då. Men inte grinig eller nåt. Och hon är ju en piggelin, så det verkar funka. Är jag för optimistisk? Är det synd om henne att vara vaken så länge?

I morgon blir alla lurar i sängen. Håll tummarna!

Tack
Ulrika

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"