Hej, hej!
Håller på att kura min lilla Nike som är 6 mån. Vi är inne på fjärde dygnet och ska just gå in i uppföljningsveckan. Har läst SHN- boken in och ut och upp och ned samt tjuvläst på detta jättetrevliga forum. Trots det dyker frågor upp efterhand, särskilt när man känner sig som tröttast.
I det stora hela funkar kuren bra men jag känner mig lite osäker på om godnattramsan verkligen tar.
Natt 3 och 4 avvaktade jag med ramsan när Nike vaknade till. Hon somnade om själv flera gånger och lugnade sig med ramsan någon gång. Till "problemet", vid insomning ( dag som natt) och särskilt under vargtimmen ca: 5.30 - 7.00 ( som är godmorgontid ) blir hon tvärarg och lyssnar inte alls på ramsan. I morse t ex var hon arg till och från i en timme.
Hur gör ni i samma situtation? Jag har provat med att låta henne vara arg utan att jag ingriper, ramsa lugnt och mjukt och med att försöka överrösta henne med ramsan men då har det slutat med att jag nästan står och skriker.
Vad tror ni om detta? Tar ramsan överhuvudtaget på arga barn? Har för mig att jag läst något om det. Ska jag "kura om" för att ramsan ska ta bättre?
Hur gör ni under arga nattuppvak?
En sista fråga, hur gör ni med bekräftelseramsan nu under uppföljningsveckan? Ger ni den den fortfarande när hon somnat om av sig själv?
Vänliga hälsningar
Sanna
Ramsa arga barn?
-
mammasanna
Ramsa arga barn?
Mamma till Nestor född-02, Ivan född -05 och Nike född -08.
Hej och välkommen
! Kul att du hittat hit!
Till dina frågor: Inga ramsor biter på arga barn. Arg måste man få vara, det får man ta hand om själv. Men ledsen, ja då får man använda de verktyg som finns till hands. Så ramsan använder du när hon är ledsen. Jobba med ramsan så du märker att ni får till en kommunikation. Om du tycker ni fått det och att hon tagit till sig ramsan så kan du baka in bekräftelsen, annars ger du den separat tills den "tar" om du förstår. Viktigt att verkligen nöta in ramsan nu för det är ett så fantastiskt verktyg.
Kram Emma
Till dina frågor: Inga ramsor biter på arga barn. Arg måste man få vara, det får man ta hand om själv. Men ledsen, ja då får man använda de verktyg som finns till hands. Så ramsan använder du när hon är ledsen. Jobba med ramsan så du märker att ni får till en kommunikation. Om du tycker ni fått det och att hon tagit till sig ramsan så kan du baka in bekräftelsen, annars ger du den separat tills den "tar" om du förstår. Viktigt att verkligen nöta in ramsan nu för det är ett så fantastiskt verktyg.
Kram Emma
-
mammasanna