En liten fråga till alla som fullföljt kuren? Finns det någon text om livet efter kuren. Lite tips och råd hur man går vidare efter själva kuren och hur man inte faller tillbaka i gamla spår....
Hälsningar
Tina
Mamma till tre härliga ungar.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Tips för att inte falla tillbaka är att helt enkelt hålla sig till verktygen.
Om min stensäkra sovare sen 1,5 år tillbaka, skulle vakna på natten nuförtiden, då går jag in och tittar till. Bäddar om och ramsar ut. Fortsätter uppvaken så går jag inte in utan ramsar utanför. Och fnurran är borta på några nätter. Så tycker jag att livet efter kuren är, när det kommer till sömnen. Det finns lite mer spelrum än under kuren, men man kommer snabbt på banan igen genom att inte ändra något och förvirra barnet.
Tack, lägger den till favoriter..... sex minuter till natt fem....
Jag har en annan dum fråga, min son är jätte röd om kinderna sen vi började detta, har lite feber, kan det bero på omställningen eller ska jag oroa mig för allergier....
Hälsningar
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Ja, just det, så långt tänkte jag inte ens. Det är klart att det kan vara det.
Tack, man är så inne i det här just nu att man inte tänker på så mycket annat.
Hälsningar
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
I natt var natt 12 alltså är kuren avslutat... läggningarna går jätte bra, sällan tar det mer än 10 minuter oftast 5-6 och då är det för att han ligger och pratar. Jag lägger bara till rätta, solfjädrar och ramsar ut. Helt okej. Men nu till mitt problem.... Han sover fortfarande inte hela natten. Ofta får vi bara 3-4 timmar sammanhängande sömn. Han drömmer nog mycket och oftast så behöver jag inte göra någonting, ibland ramsar jag och under vargtimmarna kan jag behöva lägga till rätta och solfjädra.
Till allt detta hör också att han fått någon magsjuka så jag har bytt blöja flera gånger per natt, självklart i sängen och det tar inte ens 10 minuter att byta och somna om, men jag är då vaken och somnar inte om på länge.
Jag förstår att det kan ta tid och det är bara att följa allt så kommer det. Men det känns lite tungt...
Jag har dock en fråga. Han får nu bara majsvälling och vätskeersättning. Ska jag ge honom något under natten eller ska han klara sig?
Hälsningar
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Han klarar sig. Precis som du och jag, de har ingen nattförbränning.
Vad deppigt med magsjuka, det är klart att nätterna blir som de blir då. Jag rekomenderar Sempers Magdroppar, guld för magens stabilitet. Men kan ni inte ta varannan natt? Det är förfärligt att få sin sömn sönderhackad varje natt, men varannan klarar alla.
Jag tror att när magen lugnat sig så kommer nätterna att falla på plats.
Hej!
Har haft min jobbigaste natt hitills. Natt 13 levde upp till sitt namn.
Tog 20 minuter att lägga, lika länge som första natten. Sen sov han en halvtimme, vaknar, tar en halvtimme att få att somna om. Sen skriker han till några gånger under kvällen men klarar att somna om själv eller efter en ramsa. Vid 01 vaknar han och jag försöker allt för att få honom att somna, buffar även, nästan till han somnar, men icke. Efter en timme lägger jag ner en kudde, för han låter täppt och försöker få honom att somna på sidan, det funkar ett tag, lagom tills jag lagt mig till rätta. Efter två timmar tar jag upp honom och låter honom somna på mitt bröst, sittande. Klockan fyra väcker jag gubben så han får ta över, han kan sova sittande det kan inte jag. Till allt detta hör ju också att jag själv är dålig har feber, ont i halsen och dunder täppt. Så man har tur som har en sambo som har flexibla arbetstider. Jag kom upp lagom till Måns första vila vid halv elva.
Nu har Måns sovit i sin säng en halvtimme. Småttingar brukar ju bli friska fortare än vi andra så jag håller tummarna på att det blir lite bättre nu, de här sista nätterna har varit värre än vad det var innan vi började. Men Jag tror ändå på talesättet efter regn kommer solsken. Vi förtjänar att sova en hel natt efter detta. Ska börja lära upp min sambo nu så att även han kan ta en natt.
Ha det
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
God morgon! I natt så lät Måns inte alls efter jag lagt honom och jag började smått tro att det kunde bli en bra natt.... Men som en klocka så vaknade han vid 11. Jag ramsade, avvaktade och höll på. Men var tvungen att gå in vid midnatt, då hade han bajsat och jag böt blöja, sen försökte jag få honom att somna om men det var inte det lättaste. Efter yttligare en timme gav jag upp och satte på tvn. Jag kämpade fortfarande på då han inte verkade snorig. Det känns som han är rädd att somna, jag buffade ett par gånger nästan till att han somnade och ramsade ut och efter någon minut så började han gallskrika. Men strax innan två så hade han varit tyst i en kvart och jag började tro att jag vågade gå och lägga mig igen. Sen vaknade jag av min dotter 6.30. Ganska förvånad.... Måns började prata vid 7 och jag avvaktade, ramsade när han gnällde, 7.12 hämtade jag honom, lite för tidigt men han hade bajsat så han ville nog inte ligga längre.
Så i natt var det på gott och ont. Det blev nästan 5 timmars sömn i natt. Hoppas på ännu mer framsteg i natt. Bara jag slipper byta blöja.
Hälsningar
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Jag är i chock...... Läggningen gick jätte bra trots att han somnade i bilen en halvtimme sent då vi var och handlade. Jag förväntade mig att han skulle vakna vid 11 som han alltid gör men orkade bara vara uppe till 11.20. Sen vaknade jag en gång och ramsade under små timmarna. När min dotter väckte mig 6.30 så gnydde han lite men somnade om själv och om några minuter är det glad morgon...
Känns jätte bra, hoppas de här framstegen fortsätter...
God morgon kanske jag skulle säga....
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08