Första natten...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anniv

Första natten...

Inlägg av anniv »

Hej,

nu har vi (=jag har börjat, hennes pappa sover skönt :) ) börjat med våran 8,5-månader gammal tjej! :) Har läst boken 3 ggr, några kapitel till o med 7 ggr, och känner mig redo men har fortfarande några småa frågor...

1.) Vad om hon vaknar och ropar bara lite grann och jag är nästan säker att hon faktist sover men ropar bara i sömnen. Ska jag värkligen gå till henne, tillrätta och buffa?? Det säger i boken att man ska in genast men vad om jag väcker henne då... :?:
2.) Jag är sååååååå rädd att jag ska somna själv inatt och märker inte när hon vaknar. Försöker att hålla mig vaken men om det nu händer att jag somnar och hon hinner vakna ordentlig, ska jag börja från början då? Alltså buffa så länge det bara tar, till o med 45 minuter?

Tacksam för all hjälp! Hoppas, HOPPAS att jag lyckas med kuren, för hennes skull!

Emma
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej, jag är inne på andra natten och inte tillräckligt erfaren för att ge dig råd - men ett stort lycka till!!! :D

Ladda med kaffe och något roligt att göra så kommer du nog hålla dig vaken! Kan ju alltid läsa boken en fjärde och femte gång. :lol:
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Välkommen! :)

Nu är det ju redan morgon, så du har säkert löst problemen själv under natten. :) Jag brukar säga att SHN är "konsten att lära sig lyssna". :wink: Om du är säker (eller nästan säker) att barnet ropar till i sömnen skulle jag nöja mig med en betryggande ramsa. Men om han fortsätter att ropa och det börjar låta oroligare och du anar att han ändå snart vaknar, då kan du gå in, tycker jag. :) Om det sovs oroligt och du ser att du har kommit in på vippen till ett uppvak skulle jag nöja mig med solfjädern. Som du själv misstänker kan buffning i det läget verkligen väcka. :wink:

Lycka till med dagen nu!

Hur gick natten :?:
anniv

Första natten...

Inlägg av anniv »

Tack till er! Här kommer raport från första natten:

Läggningen gick hur bra som helst, somnade i 13 minuter utan större protester.
Sen vaknade hon 21:40; 23:10 och 03:50. Buffade, ramsade, påminnade och bekräftade och hon somnade om utan större problem (23:10 kändes lite jobbigt men till slut tog det bara halv timme innan hon somande om)

MEN, 05:10 började riktigt jobbigt period. Hon varg arg och ledsen, somnade om för några korta stunder bara och var mest uppe och skrek. Lugnade ner med buffningen men ramsor tyckte hon inte alls om! 06:40 blev hon tyst för lite längre period (några minuter) men jag hörde och kände att hon kommer att börja skrika snart igen så jag gick in och ropade god morgon och tog henne upp innan hon blev ledsen. Hon skulle ha gått upp 07:00 så jag gjorde det inom marginalkvart.

Dom sista 1,5 timmar kändes så jobbiga (att höra henne vara ledsen) att nu tvivlar jag om jag vill fortsätta. :cry: Jag vet att det är SJÄLVKLART att hon behöver sin sömn, det är bra för henne och jag gör det här så att hon skulle må bra. Det var ingen fara med henne och idag är hon glad och pigg och sin underbara själv och verkar inte komma ihåg dom sorgliga stunder i morse. Men endå! Jag är lite rädd hur det kommer att gå natt 2 för att jag får inte buffa längre. Kanske det är bara min egen trötthet som gör mig tvivla. Behöver några uppmuntrande ord...

Jag vill bara att hon ska må bra! Min lilla älskling.

Emma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej och välommen hit. :D :heart:

Du skriver att du inte får buffa längre, men det får du om hon är ledsen. Du är precis i början av kuren och då ska du fortfarande verktyga din lilla så att hon kan somna trygt. Så använd verktygen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
anniv

Inlägg av anniv »

Ok, det ska jag göra!
Har läst lite till nu på eftermiddag och vilat och samlat krafterna. Känns bra igen och vi ska fortsätta. Nu ska det sovas! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
anniv

Inlägg av anniv »

Andra natten i kuren och det gick utmärkt! Nattningen tog 2 minuter! (13 minuter första natten)
Sen efter 45 minuter gallskrik helt plötsigt :( Ramsade utanför dörren
en gång och paff, tystnad!! Inga protester eller frågor. Jag bekräftade och
sen var det lugn och ro tills 23:25 när hon började gnälla. Jag påminnade 2 ggr och hon blev tyst för 5 minuter. Sen började hon gråta ledsen, arg, ledsen. Jag fick gå in och buffa lite, hon protesterade när jag gick ut men det blev tyst snabbt. Jag bekräftade och hon somnade om på midnatt.

Sen hörde jag inte en enda pip för resten av natten !!!! Fick väcka henne kl. 7. Hon hade rört sig lite men inte ens sparkat bort filten, som hon brukar göra.

Det här gick nästan för bra!! :D Härligt! Jag vet att det kan komma en återfall men jag är såååå glad att vi har börjat kommunicera och att hon fick sova 7 timmar i sträck!
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, vilken härlig läsning till morgonkaffet :D

BRA jobbat :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
anniv

Inlägg av anniv »

Det är helt otroligt! :!:

Tredje natten:
Nattningen gick i 2 minuter klockan 19:30. Buffade 15 sekunder och ramsade ut. Hon pratade i sin säng för en stund men somnade snabbt och efter bekräftelse sov hon till 03:54 när hon började gnälla trött. Jag väntade en stund, ramsade utanför dörren 2 ggr o hon somnade om inom 10 minuter. Samma hände 05:30 och det tog bara 1 ramsa och några minuter innan hon fortsatte att sova. Jag fick väcka henne kl. 07.

Dagarna har också gått bra. Igår var hon väldig mammig och pömsig men sov sina 2 lur (á 1,5 timmar) efter minimal buffning och några ramsor. Vi har följt scheman redan 3 veckor så det har inte varit svårt att fortsätta med det.

Jag är så glad att jag vill gråta! Förra veckan vaknade hon en gång per timme och skrek tills jag tog henne upp.... Och snuttade vargtimmarna så att hon kräktes till slut. Det var verkligen inte många timmar hon sov! Och nu går det så här bra, nästan för bra :D Jag kan redan se att hon är lyckligare nu.

Nu sover hon sin första lur och jag ska gå vila oxå, kuren är bara i början och energin måste räcka många dagar till :)

Kram!
twins

Inlägg av twins »

Hej :D

Har precis läst igenom din tråd och jag blir så glad i hela kroppen :heart: . Vad bra det går för er. Kurade mina små när de var 5,5 mån och de sover fortfarande som stockar :sleep: , och det kommer garanterat ni snart att göra oxå. Du är superduktig! Lilltösen med :thumbsup: .

Kram på er :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bravo, underbar läsning till mina fyra clementiner som jag glatt tryckte i mig. Ni är så duktiga!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
anniv

Inlägg av anniv »

Tack Emma & Twins, skönt att få några uppmuntrande ord! :lol:

Jag väntade för en återfall inatt men det blev bara bättre!!! :lol:

Igår kväll var nattningen lätt igen; Jag buffade bara några gånger, gjorde snabb solfjäder och ramsade ut. INGEN GNÄLL ALLS! :lol: Jag hörde henne prata liten stund igen men snart blev det tyst o jag bekräftade. Jag är fortfarande rädd alltid när jag bekräftar, att hon ska börja skrika för att hon hör min röst... Men hon gör inte det 8)

Nästa gång jag hörde från henne, var klockan redan 05:00 :D Jag tittade på klockan och tänkte "hur är det möjligt????"
Mellan 5 och 6 gnällde hon 2 ggr. Den första fixade hon nästan själv, jag ramsade en gång men jag tror att det skulle ha gått över utan att ramsa också. Den andra gången blev hon lite arg och volymen steg, så jag fick ramsa 2 ggr inom några minuter innan hon lugnade ner och somnade om.
6:30 trodde hon att det är dags att vakna och jag var säker att hon kommer inte att somna om innan det är dags att gå upp klockan 7. Men några ramsor senare var det tyst igen och hon sov sött när jag ropade god morgon klockan 7 :o :o

Jag är så nöjd och stolt över oss båda :heart: Att jag har inte varit i hennes rum nattiden alls i 2 nätter.... det är helt sjukt när man tänker hur många gånger jag var där varje natt förut. :shock:

Kramar!
duggan

Inlägg av duggan »

Men oj vilken jobb ni har gjort! :lol:

Gällande bekräftelse ramsan kanske det kan vara läge att baka ihop den nu med den vanliga natti-ramsan, om hon tystnar på den det vill säga :D :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
twins

Inlägg av twins »

Fortsatt underbar läsning :D . Ni är ju som gjorda för att sova hela natten :wink: .

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"