Igår var dagen D!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hej igen, nu är det precis en månad sen jag startade kuren. Hon har sovit varje natt 11,5-12 timmar. Det har varit hur gott som helst och kommer fortsätta att vara. På dagarna har jag varit tvungen att använda mig av kvartarna då och då.

Nu ikväll så gjorde vi precis som vanligt. Men nu när jag la henne så började hon skrika direkt, det har hon inte gjort nån gång förut. Hon har varit strålande glad och sparkat i sängen av glädje. När jag hade släckt och lagt henne tillrätta så la jag mina händer på henne men det hjälpte inte, inte ens efter en lång stund, så jag tänkte att hon kanske behöver nån minut att komma till ro själv. Men det blev värre och värre, jag hörde igenom dammsugare och hög musik. Så jag gick in, då hade hon spytt upp all gröt och banan. Det låg över hela sängen. Jag tänkte: jag ska inte ta upp henne... Men det var så äckligt och ohygieniskt att hon behövde tvättas av och ha ny sängkläder och en annan kudde. Så jag tog upp henne och tvättade av och bytte blöja o pyjamas och gav henne kvällsvälling men hon vill inte ha, och jag la henne på golvet bredvid sängen och gjorde iordning den. Jag lade ner henne och hon skrek så jag sa: Så, så, så, och så. Med attityden att HÄR ÄR INGEN VARG OCH JAG BESTÄMMER. ALLT ÄR OK. DU BEHÖVER SOVA.

Vill inte att hon ska vakna och vara hungrig. Vad tusan gör jag????

Tacksam för stöd!!!

KRAM
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
My Precious

Inlägg av My Precious »

Jo förresten, jag tog tempen på henne oxå och hon har inte feber!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan man ta upp en säker sovare om det behövs. Det är framförallt under kuren man ska låta bli det och du kurar ju inte längre. Jag skulle personligen inte heller hålla på å trassla med sånt i sängen bland kräk och elände. Det skulle bara blir mer bök och stör.

Om hon är magsjuk är det ju som det är, och då ska man ta det varligt med all mat. Vaknar hon hungrig så är en gång ingen gång. Jag skulle inte tro hon gör det, de brukar inte det, lika lite som du och jag när vi har kräkts.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Däremot kan man ju vara törstig. :?
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hej igen!!
Ja hon vaknade vid 22 och jag gav henne att dricka sen sov hon hela natten.

Ikväll har hon varit krånglig och hon är väldigt snörvlig nu, ikväll har hon vaknat några gånger på kvällen, hon är nästan täppt i ena näsborren. Jag hörde att hon var ledsen så jag gick in och la henne tillrätta och nu verkar det vara tyst. Hon har ju 3 vilotillfällen på dagen men vid de två sista så vägrade hon nästan att sova...

Hur gör jag nu för att det ska flyta på som det har gjort en hel månad nu? Kändes lite som om hon föll tillbaka i gamla spår och det är ju min uppgift att styra rätt nu. Om hon krånglar imorrn kväll, så ger jag henne först en egen chans och om det inte funkar så ... och sen?? Vanliga ljud fast högre? Typ dammsugare, musik? ramsa utanför rummet?? Hon har en sänghimmel, och hon tittade på den när hon skrek innan så jag klappade tyget och såg jätteglad ut som om det är helt fantastiskt, tills hon själv såg nöjd ut... Men hon sover nu helt mörkt och svalt. Jag gör ju mina vanliga ljud här ute, typ tv, går omkring och plockar undan osv...

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Morgana!

Vad roligt att höra att det går så bra för er i vanliga fall. När hon blivit frisk igen så gör du precis som du skriver, du backar. Husljud är kanon och en påminelseramsa.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hon hade inte feber utan hade nog fått i sig alldeles för mycket mat...
My Precious

Inlägg av My Precious »

Inatt har hon vaknat varannan timma och skriket eskalerade varje gång. Husljud påverkade inte henne men i början hjälpte ramsandet men sen var det igång igen. Hon är verkligen förkyld, täppt i näsan som attans, så jag hörde verkligen att hon vaknade av det och att hon var ledsen och rädd för det är ju första gången som hon är förkyld. Hon har ytterst lite feber så det är ingen fara så men hon har fått lite Ventoline. Då husljud och ramsande inte hjälpte så buffade jag men inget hjälpte. Men hon blev glad varje gång som jag kom. Jag försökte även få rent hennes näsa i sängen och det gjorde ju knappast saken bättre. Vad gör jag nu när hon är sjuk, kan jag ta henne till min säng? Inte när hon skriker då utan när hon är glad.

Vad gör jag????????????????
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du höjer huvudänden, ger nässpray och suger rent. En alvedon hjälper också. Hon sover inte bättre hos dig, näsan är ju lika täppt där.

Vi har mååånga uppvak när det är sjukt, men de flesta klarar han själv. Visst är det läskigt första gången, men då måste du visa i ord och handling att det går bra och att hon överlever ändå. Hon kommer att bli sjuk många gånger till i sitt liv, precis som alla andra, och din uppgift är att se att hon har de bästa förutsättningarna för att sova vidare, och förmedla trygghet och säkerhet. Inte sant?
Lua

Inlägg av Lua »

Jag har någon gång, när jag varit verkligt orolig, sovit på madrass på golvet bredvid den sjukes säng. Tro mig - vis av erfarenhet - hon sover bäst i sin egen säng.

Tänk också på att när det är jobbigt för ditt lilla barn är det EXTRA viktigt att stå stabil och visa att allt är som vanligt och att du vet precis hur man gör!

Stärkande kram från Lua. :heart:
My Precious

Inlägg av My Precious »

Tack för era supertips, det värmer nu i kylan ;)
Jag har nu höjt upp sängen runt 6 cm och näsan är rensad och

Lillpinglan har feber (38,1 C), snorig, hostig och alldeles glansiga i sina ögon. Körde på med samma rutiner och jag följde Torpsaras tips ang attityden och det verkar gå fint. Hon har nu sovit sen 1930 och inte ett enda gnäll sen läggningen. Jag badade henne men jag var lite tveksam inför att göra det. Men jag tänkte att varmt och gott vatten, eller ja 37-38 grader kan ju kanske lösa upp lite och jag tror att det hjälpte lite iaf. Men hon var förståss mer törstig än hungrig, sån är ju jag med när jag är sjuk. Hon har druckit ovanligt mycket så det känns iaf jättebra. Hon fick alvedon oxå. Så hon verkar nöjd nu.

Det var rätt så jobbigt när hon protesterade inför "Näsfrida":n... men ju kortare desto bättre, eller?

En sak som jag har funderat över: alla husljud som behövs (eventuellt på natten)... nu bor vi ju i en lägenhet, pinglan och jag. Grannarna kanske inte uppskattar dammsugning inkl Mozart på natten *smile*... Någon som har hittat en alternativ lösning på det?

KRAAAM FRÅN EN LYCKLIGARE MAMMA
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det var rätt så jobbigt när hon protesterade inför "Näsfrida":n... men ju kortare desto bättre, eller?
Jo, jag tror att alla protesterar vilt inför den. :( Men den är guld, och det hjälper så otroligt bra (och räddar förhoppningsvis öronen).

Jag bor ju i torp, så grannar bekymrar mig inte. Nån annan får rycka in där.
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hej igen!!!

Nu har lillsnäckan varit rejält sjuk och är nu på bättringsvägen men hon fick ordentliga blöjeksem av sin diarre. Nu har vi salvor mot det och även det är på bättringsvägen. Näsdropparna fungerar fint, tack för rådet Torpsara ;) Du är en ängel!

Första natten så vaknade lilltjejen varannan timma och hon ville dricka massor och blöja byttes i sängen. Andra natten så vaknade hon runt 0100 och hon somnade om själv strax därefter och vaknar igen kl 0400 och är dunder-törstig och får bebis-drick och hon drack upp allt. Hon nattas normalt 1930 och sover vanligen till 0730, ja nån gång tidigare och filosoferar i lugn och ro fram till det är dags att gå upp.

Nu sista natten som gick så; vaknade hon två gånger och fick att dricka och blöjan och sängkläder var helt nedkladdade med diarre så hon skrek, och när hon var lugn så tog jag upp henne och bytte snabbt på henne och sängkläder. Jag sa inget (för hon sa inget) sen så lade jag henne igen. Hon skrek lite och jag ramsade. Sen så försov vi oss båda två, till runt 0840. inte bra :oops: (jag har oxå fått lite magsjuka nu) Så troligen behövde både hon och jag sova.

Hon är tydligt på bättringsvägen idag, både gällande temperatur och midre magbesvär.

Vad ska jag tänka på nu? Vad gäller? bör jag säga att det här är sista natten?

Allt ställs på ända när hon blir sjuk och sen jag.

KRAM PÅ ER :heart: :heart: :heart:

ps vad mysigt att bo i ett torp, det låter så idylliskt!! ds
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, vad jobbigt med magsjuka. :(

Ta det lungt med mat, och ge mycket vätska. Sepmers magdroppar är bra för stabiliteten också.

Jag tror att ni är tillbaka på banan snart, och är hon piggare så ser du den här natten som den sista. Men magen ska ju vara stabil också.

Sova behöver man ju, och marginalkvartar får man ta till när man är sjuk!

(Ett torp är supermysigt, som att bo i ett julkort! :D )
My Precious

Inlägg av My Precious »

Maten kommer upp fortfarande dock är hon pigg som attans och dricker mycket. Febern har gått ner ytterligare. \:D/

Hon nattade 1945. Jag kommer att ge henne vätska varje gång som hon vaknar. men ska jag ramsa? Eller hur ska jag tänka här?

Tack julkortstjejen!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"