Ett stort tack från oss oxå......

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Ett stort tack från oss oxå......

Inlägg av Mamma L »

Vill bara, precis som Neo, säga ett STOOORT tack till dig Anna :heart: [-o< :heart:

Vi "körde" kuren på våran 3 1/2 månader gamla kille för 10 dagar sedan och han sover bara bättre och bättre :P

Han sover nästan varje dagslur enligt schemat, visst har han vaknat tidigare än han ska någon gång då och då men det känns som det bara är en tidsfråga innan det sitter.

Han somnar för natten kl 20.00 och ikväll lade jag ner honom i sängen, efter att ha "busat" en stund, lade på täcket och gick ut, jag hörde hur han snuttade på handen i 1/2 minut och sen var det knäpptyst.
10 minuter senare gick jag in och då låg han och sov så sött och jag kan säga att det kändes helt underbart :heart:

Natten till idag hörde jag honom vakna till ett par gånger, snutta på handen och somna om alldeles själv, det var allt, förövrigt sov han hela natten :D

Ja, nu när jag har berättat hur stolt jag är har jag ett par små frågor också :?:

:arrow: Jag har hittills inte använt mig av ramsan överhuvudtaget, ska jag på något sätt introducera den för framtida behov eller är det helt onödigt?
Jag tänker om han av någon anledning börjar vakna på nätterna igen, eller använder jag tillrättaläggande/solfjäder/buffning som jag gjort nu?

:arrow: Killen blir 4 månader och ska ju klara att sova 12 timmar redan om en vecka (han har 10 timmars natt nu), hur länge bör jag vänta med att lägga om schemat (det har ju bara gått drygt 2 veckor då)?
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig rapport :D Jag blir så glad :lol: Pris och beröm :lol: :lol: :lol:

"Bara en tidsfråga innan det sitter" - precis :D Där har du Attityden :idea: Du kan verkligen vara stolt :lol:

:arrow: Du säger ju godnatt på något vis, eller hur :?: Bestäm dig för en liten fin, rytmisk ramsa, som du introducerar när du lägger honom; det räcker med ett "varv" då eller två (ramsan en gång eller x2 alltså). Sedan kan du smussla in den genom dörrspringan när du är utanför, lite mjukt men i ett lugnt och säkert svep x3 eller x4. Konstigare är det inte, och det är inte så viktigt om han hör - den går in "bakvägen" till slut och han lär sig associera med att ligga ner lugnt och somna så gott. Läs gärna på om ramsan i Verktygslådan :!:

:arrow: Introducera det nya schemat i samband med att du förlänger nattsömnen. På ett och samma bräde, alltså. Det kan naturligtvis gnissla ett par tre dygn, och därför ska du tänka igenom noga, noga hur du vill ha det och inte snegla på ev. efterföljande ändringar. Tycker du det känns riskabelt tidigt att möblera om i tiderna som inte riktigt sitter än till 100% så vänta en vecka extra, men inte mer :!: Fyra månader är en fin "gräns" när lilla barnet-vanedjuret tacksamt brukar hjälpa till att befästa de goda rutinerna.

Så roligt det var att få ta del av detta :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"