Dagsschema, ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hojken

Dagsschema, ramsor

Inlägg av Hojken »

Vi ska ju köra igång ikväll med snuttepluttan och jag funderar över schemat. Hon tenderar att bli med svår att få att sova på kvällen, men det kanske jag inte ska ta hänsyn till eller??

Har tänkt såhär:

Natt 19-07 (12 h)
Mat (ersättning) 07
Morgonlur 8-8.45 (45 min)
Mat 10
Förmiddagslur 10.45-12.15(1,5h)
Mat 13
Eftermiddagslur 13.50- 14.35 (45 min)
Mat 16
kvällslur 16.30-17.00 (30 min)
Mat 18.30

Hon har och har alltid haft stort sömnbehov. Sover mycket på dagarna och har har sedan 2 v tillbaka börjat väcka henne på dagarna med hopp om mer kontinuerlig nattsömn. Hon blir lätt övertrött med skrik som resultat. Kan hon behöva mer än 15,5 h/dygn eller kommer det troligtvis bli annorlunda efter hel nattsömn??

Spelar det någon roll vad man säger i ramsorna, det ska väl vara en godnattramsa och en som följer med dem in i sömnen.?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

Kan du gå in på din profil (finns i menyraden här ovanför) och skriva när liten plutt är född? Det underlättar massor för oss som hjälper om man direkt ser hur gammalt barnet är.

Nu ska jag vänta lite med att kommentera schemat i detalj eftersom jag inte vet åldern på barnet, men rent spontant känns 4 lurar som en för mycket.
Kan hon behöva mer än 15,5 h/dygn eller kommer det troligtvis bli annorlunda efter hel nattsömn??
Det kommer att bli annorlunda med hel nattsömn, men det kan ändå hända att din tröttmössa behöver mer än 15,5. (Min Isak har alltid sovit en halvtimme mer än rekommendationerna.) Jag skulle rekommendera dig att göra ett schema med 15,5 timmars sömn och sedan lägga till om det behövs. Kom också ihåg att du kan lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen om det skulle behövas.

Om nattramsan innehåller ordet "natt" bör man ha en annan på dagen. Vi har "Godnatt, godnatt och sov så gott" respektive "Sov så gott en liten stund". Ramsan sägs alltid gånger 4 (utom i kurens början när man ibland kan behöva säga den fler gånger för att gå till stånd en kommunikation) och är det sista som ska följa den lilla in i den sköna sömnen. Vad hade ni tänkt er för ramsa?

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Hojken! :) Välkommen!

Hur gammal är din sötsak? :) Det blir lättare för oss att ha åsikter om schema och sånt om du lägger till barnets ålder.

Det enda jag är fundersam över just nu är 30 - minutaren på kvällen. De naturliga sömnrytmspassen är ju 20 - minutare eller 45 - minutare. Så jag skulle tipsa om en 20 - minutare där på kvällskvisten. :)

ramsans ordinnehåll spelar ingen roll. Men du skall ha två ramsor - en får daglurarna och en för natten. dagramsan kan ju vara nästan likadan som nattramsan fast den inte innehåller ordet "natt." :wink:

övertrötthet och svårsövd på kvällen tror jag nog att SHN kan bota. :wink:

Lycka till! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Lua och jag håller handen idag. 8) Och telepatiska är vi också. 8)
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej,

Tack för all svar! Snuttepluttan är 4 månader och har en storebror på 21 månader som ska kuras senare (se tråd här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?t=176259 )

Att man kan ha en annan ramsa på dagen som inte innehåller ordet natt förstår jag, men jag fattar fortfarande inte om man bara har en eller flera ramsor på natten.

:?: Alltså är bekräftelseramsan samma som påminnelseramsan? :?:
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Det är en och samma ramsa på kvällen som gäller fast sagd i olika tonlägen. Den "vanliga" ramsan ges i samband med beskedet "Nu är det dags att sova" - då sägs ramsan glatt och hurtigt, eller bestämt, eller jättehögt - helt beroende på vilka frågor tösen tycks ha. Ramsans tonläge ska matcha lillans frågor - förstår du? Verkar hon orolig och ängslig ska ramsan vara trygg och bestämd och liksom i tonen säga "allt är bra, det är dags att sova och mamma håller vakt här ute". Bekräftelseramsan är precis samma ord fast annat tonläge. Den ges i samband med att klagan avtar eller helt tystnar och ska förmedla i sin ton "duktig flicka, just så gör man när man ska somna gott"

Lycka till!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Hojken

Inlägg av Hojken »

Tack så mycket!

Valde ramsan "Natti Natti, sov gott!" så får frun äran att komma på ramsa till dagen. Har för övrigt börjat kuren nu som jag skriver om här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17625

Någon moderator kan stänga den här tråden för jag har fått jättebra svar!
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"