Har inte hjärta att flytta den lilla varma handen ...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinSig
Kontakt:

Har inte hjärta att flytta den lilla varma handen ...

Inlägg av LinSig »

Hej,

Har två döttrar Linnea och Sigrid varav Linnea sov hela natten från ca 3mån efter vagning och Sigrid från 4mån. Nu är Sigrid 5mån och världens underbaraste bebis men vill INTE sova själv !!! Och mamma, jag, har blödande hjärta. Sigrid kallad lilla Sigge :lol: sov gott både i vagn eller vagga fram till alltså förra veckan. Då blev hon förkyld och snutte tummen blev svår att suga på med täpt näsa ... och det var av förklarliga skäl inte en tanke på att vagna om till sömns vid uppvak (försökte men blev mkt ledsamt) så vi somnade tillsammans i min säng med liten hand på mitt bröst eller på min kind.
Nu tillbaka utan nästäppa är tummen inte intressant ?? och det har tagit 2 nätter med 60min vagning ledsen till hysteri inkl mamma med blödande hjärta ... med slut att jag tagit upp henne och vi somnat i min säng med den lilla handen på mitt bröst eller kind. Något uppvak men lugn så fort lilla handen hittar mammas hud. Super verkligen super mysigt men jag sover inte bra ...

Hur får jag min nattsömn tillbaka utan att må dåligt själv? Jag har inte hjärta att flytta bort den lilla handen men vet innerst inne att vi båda sover bättre var och en för sig.

Har boken shn men får det inte att funka utan vagning har varit vårt verktyg ... bara det att hon börjar ju bli stor och snart nog är nattsömn inte tryggt i vagnen längre pg.av fallrisken och vagna vagga/spjälsäng funkar ju inte.
Linnea 050725 & Sigrid 080621
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :heart: :D

Det är bara du som kan bestämma hur ni ska ha det på natten, varken vi eller lilla dottern kan fatta det beslutet. Mitt råd till dig är att läsa boken igen och verkligen tänka efter om det är något för just er familj. Om du tycker det så finns vi har för att stötta dig på er resa.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Hej Ida och tack för snabbt svar.

Jag skall vara lite tydligare.

Jag har alltså försökt att vagna från första uppvak till sömn i 2 nätter men hon har skrikigt i 60min !!! Och det är väl ändå inte ok?

Jag söker lite peptalk, eftertanke, tips och ideér. Alla barn är olika och svarar olika på samma verktyg eller hur?

Vi har det väldigt mysigt och den lilla handen är underbar och som jag skrev jag förstår vad hel nattsömn betyder för oss båda.

Tackar alla i förhand som svarar och läser runt lite i forumet under tiden. Läser shn boken igen Ida ... jag lovar :) hittar nog ett sätt snart som passar lilla Sigge.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Vad vill du få för svar?

Nu är jag lite elak mot dig men jag får känslan av att du vill att vi på forumet ska säga att ja alla barn är olika och alla svarar inte på verktygen och att det är nog bäst att hon får sova i din säng.... men det tänker jag inte göra :D

Om du läst boken kan du det här med attityden, hur viktig den är för att förmedla lugnet. Eftersom du inte har bestämt dig har du inte attityden och det märker din dotter. Du måste bestämma om du vill få henne att sova i egen säng - eller är det värt den förlorade nattsömnen för att mysa tillsammans på natten?

Jag tyckte också det var tråkigt när vår dotter slutade sova med oss (eller med mig var det för hennes pappa hade för länge sedan flyttat ut på soffan för att få några timmars sömn innan han skulle till jobbet...) men jag gjorde som så att jag tar in henne i min säng när vi vaknar för morgonen och så ligger vi där och myser en stund (utan att sova).

OM du bestämmer dig för att köra kuren handlar det inte om att "försöka" vagna utan då måste du gå in helhjärtat för att nu jävlar ska det sovas sas ;) Jag körde kuren i sängen med buffning för min dotter när hon var 5 mån, vagnen var för trång, kanske det är nåt för dig också?

OM du bestämmer dig för att kura finns vi här för dig på forumet, men det är bara du som kan ta beslutet!!

kramar / _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns ju andra "kurer" också om SHN inte passar er. Finska Tass och engelska NCSS brukar anses mjuka.
Chagak

Inlägg av Chagak »

Hej!
Bara lite hur jag gjort! Är inne på 3:e dagen på uppföljningsveckan med min 7½månader dotter. JAg har dock valt att inte vagna då jag ansåg mig redan ha missbrukat det verktyget (sen kanske jag inte vagnade rätt innan ) då jag "småprovade" [-X verktygen innan jag väl läst färdigt boken och bestämt mig för att kura min lilla snutt. vad jag vill ha sagt till dig att jag kurar endast i hennes spjälsäng! Läs gärna min tråd "kura min 7månadersdotter"..
Lycka till ! :heart:
/Malin (Chagak)
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

LinSig, jag ville inte vara oförskämd med mitt första svar. Ska förtydliga mig lite. Det jag menade var att jag ville att du skulle tänka efter om SHN var rätt för just er. Det finns ju andra medtoder att läsa på t.ex. de som Torpsara just rekomenderade. Men de hjälper vi inte till med just här. Finns andra forum förhoppningsvis.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Hm ...

Inte många tips på vägen till en lejonmamma som vänder sig till ett annars fantastisk forum. Snacka om att bli utfrysts :x . Också tråkigt hur ni antyder att Annas metoder skulle vara hårda de är ju fullkomligt lysande och värnar i första hand om barnen.

Tack iaf Malin. Du förstod. Ni andra vet jag inte vad ni ville ha sagt ...
Tack Lill för morgonmys tipset ... skall göra morgon lite tidigare så att vi två får den stunden innan resten av familjen drar igång
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

LinSig skrev:Hm ...

Inte många tips på vägen till en lejonmamma som vänder sig till ett annars fantastisk forum. Snacka om att bli utfrysts :x . Också tråkigt hur ni antyder att Annas metoder skulle vara hårda de är ju fullkomligt lysande och värnar i första hand om barnen.

Tack iaf Malin. Du förstod. Ni andra vet jag inte vad ni ville ha sagt ...
Tack Lill för morgonmys tipset ... skall göra morgon lite tidigare så att vi två får den stunden innan resten av familjen drar igång
Synd att du uppfattade svaren så. Men när jag läste din rubrik och ditt inlägg så tolkade jag det som om du inte kände till 100% att det här var rätt för dig. Vi kan ju liksom inte övertala någon att använda SHN. Men om det är det du verkligen vill så kommer vi naturligtvis att hjälpa dig. Och jag tycker inte att SHN är en hård medtod. Då skulle jag inte vara hjärtebarnskontrollant här. :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
LinSig
Kontakt:

Inlägg av LinSig »

Jag ville väl bara få bli lite bekräftad jag också och få höra att barnen är det bästa vi har. Nga nätter med mys och liten hand på min kind skadar ingen och är inte fel i detta forum heller. Speciellt inte efter sjukdom eller vaccineringar som kan slå ut vilken bebis som helst. Men för att få helnatt sömn så är det ju alltså dags för kur igen. En kur som kan få hårdaste sten att krossas om inte Annas goda råd ligger i bakhuvudet och vetskapen att det blir bättre ... redan efter första dagen/natten. Ibland är man bara lite extra ensam och liten här på jorden, även tigermorsor. :wink:

Tack iaf för att ni finns så att jag fick bli både arg, upprörd, ledsen, stark & glad igen. Liten Sigge sover...
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Jag menade absolut inte att frysa ut dig el att SHN är en hård metod... det jag menade var att man inte kommer någonstans utan Attityden. Jag kanske lät taskig men det var menat som en slags "nu är jag taskig med glimten i ögat för att få dig på rätt väg". Tråkigt att du inte tog det så. Styrkekramar till dig och tjejerna!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag skulle nog inte heller ha skrivit över 3000 inlägg här inne om jag tyckte så. Men det betyder inte att det inte finns mjukare, och det lät som om det var vad du efterfrågade. Övertala dig att kura är inte vår sak, och inte heller något vi vill eller kan göra. Beslutet måste vara ditt till 100%. När det är det är vi med dig!
(observera att du skriver i kurbarnsforumet. Det är därför vi svarar som vi gör. Tankar om stöd och pepp i föräldraskapet finns det här också, men i andra forum! :thumbsup: )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"