5 månader gammal bebis som behöver sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

När saker som att man råkar försova sig eller liknande brukar jag se det som att en gång är ingen gång......två gånger är en dålig vana,typ.Tror inte det är någon fara utan håll tiderna imorn istället.
Eftersom Isak bara är 5månader än så tycker jag inte att du ska oroa dig.Låt det gå några dagar imellan du serverar kött igen och sedan servera det igen osv.Sen är det naturligtvis så att om du serverar bröstet efter varje måltid så lär han sig ju det.Vore jag dig skulle jag nog försöka trappa ner på det mer och mer så han får i sig riktig mat som han står sig längre på och istället ha ett eller flera bröstmål där det bara serveras bröst. :)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

vad härligt att höra att det går så bra för er!!

när det blir schemarubbningar brukar jag försöka hålla mig till schemat så långt det går och ev erbjuda en femminutare. en gång blev det ingen fm-lur knappt pga tågresa och då använde jag marginalkvartarna på långluren så hon fick sova 2h istället för 1,5 h. funkade bra. men man kan ju också göra som så att tänka att en dag är ingen dag och imorgon är det schemat som gäller igen :)

jag tycker inte du ska oroa dig för maten ännu. Min lilla tjej ratade också riktig mat och åt först med god aptit när hon var 7 mån - 2 mån efter kuren. så det kan ta sin lilla tid...

kramar!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Alma Ciric
Kontakt:

hej

Inlägg av Alma Ciric »

hej Lill

tack för dina tips. Isak är nu 6 månader. Ska försöka att inte ge några alternativ när jag erbjuder riktig mat. För nu får han ju antingen frukt eller bröst. Det kan jag ju servare lite senare. Hoppas bara att han fortsätter sova gott när han inte fått mat. :roll:

kram
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
Alma Ciric
Kontakt:

snurrigt

Inlägg av Alma Ciric »

Tack även du Ulrika, såg inte det inlägget igår. Här får man alltid svar från flera, många som bryr sig :heart:
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

nu kommer bakslaget

Inlägg av Alma Ciric »

Ohhh nej,

är det första jag tänker. Inatt vaknade Isak, ja säkert 20 ggr. Det som gick så bra förut =( Det gick för bra vill jag tro. Jag behövde aldrig buffa, Isak han var med på notorna från början men nu ville han inte lyssna. Och jag har inte haft tillfälle att träna på andra verktyg än ramsan. Solfjädrat min ryggsovare men bara lite försiktigt och gått ut med ramsan men då skrek han bara ännu mer. Förigår natt sov han hur bra som helst till och med förbi vargtimmen. Någon 12h timmars natt blev aldrig verklighet men det var så lätt att få han somna om med ramsan att jag kan inte klaga. Jag vet inte vad som hände inatt.

Funderar:

1. Kan det var för att vi var på babysim igår? För det första så fick han dyka...för mycket intryck kanske? Sedan så somnade han i bilen och vi kom hem för sent för att köra våra vanliga rutiner. Det var ändå lätt att få han att somna en kvart senare än vanligt. Förra söndagen när vi var på babysim så grät han i somnen flera gånger men det var inte lika illa som inatt.

2. Han är täppt i näsan. Vet att förkylning är ingen orsak för att inte sova..men han kanske känner änglsan.

3. Isak han är över 6 månader nu och då drömmer bebisar mer. Kan det vara så att han nu har fler frågor?

Jag vet verkligen inte. Hur ska jag göra inatt? Köra från kurdag 1, jag vet inte om jag har ork var uppe hela natten. Och hur ska jag buffa min ryggsovare för han verkar inte alls tycka om det. Nu sover han i alla fall sitt morgonpass och läggningen tog inte så lång tid. En liten tröst i alla fall.

Tacksam för alla tips. Någon anna som har dålig erfarenhet av babysim? Väl där på plats så trivdes han som fisken i vattnet.

Kram alla!
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

En annan sak

Inlägg av Alma Ciric »

Hur ska jag gör på dagen idag? Ska jag låta han sova ut eller väcka han efter schema? Tycker så synd om han! Hotar jag den goda somnen nu? :( Behöver verkligen vägledning...
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobbat hittills :thumbsup: Men inte misströsta för ett litet bakslag [-X Håll målet för ögonen och behåll din attityd av självklarhet!

Både babysimmet och snuvan är möjliga orsaker till den oroliga natten. Det kan vara intressant att spekulera i, men egentligen är det inte så viktigt. Ni kommer att få vara med om det här MÅNGA gånger genom Isaks (vackert namn, förresten!) sovliv. Man funderar på varför, men i slutändan handlar det ändå om att behålla lugnet och tryggheten och använda verktygen så att han får betryggande svar.

Solfjädrat min ryggsovare men bara lite försiktigt och gått ut med ramsan men då skrek han bara ännu mer.
Jag har inte läst hela tråden så jag undrar varför han sover på rygg. Om man går in i rummet och inte riktigt vet hur man ska göra är det lätt hänt att man överför sin osäkerhet på barnet och börjar ställa frågor istället för att ge svar. "Är det här skönt? Nähä. Det här då?", typ. Jag vet inte hur jag ska råda här. Musik? Husljud? Vagning? Bara ramsa? Någon annan som har tips?

Jag vet verkligen inte. Hur ska jag göra inatt? Köra från kurdag 1, jag vet inte om jag har ork var uppe hela natten.
Varför överväger du att backa? Bakslag är vanligt. Försök att se dem som något positivt eftersom du lär dig saker och lär känna ditt barn lite bättre. Innan ikväll ska du nog, med hjälp av oss här på forumet, ha finulat ut en strategi som känns hållbar!

Alla våra barn har babysimmat och det är väldigt roligt MEN ansträngande. Sömnen blev i perioder påverkad, men vi tyckte att fördelarna övervägde.

Mina tips för idag:

Försök att hålla schemat trots att han är trött. Ni kan lägga honom upp till en halvtimme tidigare i kväll om han inte orkar.

Skratta och busa och gå ut i friska luften.

ÄT! Mat, mera mat och mycket mat :D

Vad tycks :?:

Kram Lua. :heart:
Alma Ciric
Kontakt:

tack

Inlägg av Alma Ciric »

Tack för ett snabbt svar. Verkligen skönt att veta att ni finns.

Det verkar så vettigt det du skriver för visst var jag osäker när jag gick in i hans rum, flera gånger inatt. Och ställde frågor, och tog upp honom och ammade. Skäms :cry: , speciellt för det sista :(, jag visste verkligen inte hur jag skulle göra.

Nu ser jag att han är förkyld, snuva, nyser, hostar och tårögd. Dock ingen feber, 37.3

Planen för dagen verkar bra. Inatt tror jag att jag bara ska ramsa som jag har gjort hitills fast med attityd den här gången. Och kanske tro på att han ska sova och inte tvärtom...

Isak har allid sovit på rygg (BVC rekomm.) det ångrar jag idag. Nu är han inte van att ligga på mage. Lägger jag han på mage så vänder han sig bara. När han inte kunde vända sig så grät han för han var inte van.

Bara att bita ihop nu...
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Lua

Inlägg av Lua »

Det är inte försent med magläge om du är intresserad. Jag har kurat inbitna ryggsovare som efter första kvällens läggning tacksamt tar emot magläget. Andra buffas lugn på mage och vänder sig sedan om. Andningslarm är ett måste, om du frågar mig.

Det verkar så vettigt det du skriver för visst var jag osäker när jag gick in i hans rum, flera gånger inatt. Och ställde frågor, och tog upp honom och ammade. Skäms , speciellt för det sista , jag visste verkligen inte hur jag skulle göra.
En gång är ingen gång. Glöm bort det och gå vidare - framåt! Ha målet - den goda sömnen - för ögonen och jobba på :thumbsup:

Kram!
Alma Ciric
Kontakt:

förkyld som inte vill sova

Inlägg av Alma Ciric »

Tack lua!

Har precis haft en jobbig middag. Isak han brukar sova mellan 12-13.30. Brukar funka fint. Den här gången somnar han lätt 12.02 men vaknade efter ca 40 min och ville inte somna om. Jag kämpade i ca 30 min men det gick inte vägen. Till slut gav jag upp och upplevde han som ledsen. Det är så svårt att hantera när de är sjuka. Att han är arg och skriker är en helt annan sak. Jag fick sådan ångest att jag inte tog upp honom tidigare. Kan barn manipulera? Jag upplever det som att han ignorerar mig nu för att jag inte tog upp han när han ville. Skrattar inte åt mina försök till lek, verkar, små sur? Nu kommer en flock vargar här...

Det blir svårt inatt. Attityden är borta när jag ser de ledsna ögonen.

Hur brukar ni göra när barnen är sjuka? Vet att AWs råd är att inte ta upp om man inte måste till akuten. Gäller det alltid?? Tacksam för svar. Ska läsa i boken igen också..
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Om det är någon gång man verkligen behöver sömn så är det när man är sjuk, eller hur?! Jag har alltid försökt hålla schemat så gott det går med mina barn och lagt till marginalkvartar både före och efter, ibland lagt till en 20 eller 45 min lur. :)

Små barn är inte manipulativa enligt mitt sätt att se, däremot vill de ha tydliga, konsekventa och trygga svar från oss föräldrar. Tveksamheter, oro och sk vargar skapar förvirring :? och ett oberäkneligt beteende (som kan misstolkas som manipulation) hos barnet. Självklar attityd är att rekommendera!

Hoppas att guldklimpen kryar på sig snart! :heart:
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Alma Ciric
Kontakt:

Rapport

Inlägg av Alma Ciric »

Hej,

Nu gick det mkt bättre att buffa min ryggsovare även om det var stora protester när jag var på väg ut från rummet. Men jag kämpade på för jag visste om han somnar med mig i rummet så kommer han vakna snart igen och undra var jag är. I alla fall mellan 20.30-23.00 vaknade han väldigt ofta. Vi la han 45 min senare för han fick sova en extra lur på dagen 45min,han var mkt trött. Sedan så vaknade han 2.00 och jag ammade han men la han tillbaka i sin säng där han somnade själv. Svårt att inte göra det när han är sjuk och nu även med feber. Sov sen till 7.30 och jag tog upp honom en kvart tidigare. 38.9C hade han imorse så jag kan mkt väl tänka mig att han därför sov så länge.

Jag la han enligt schema 09.00 men han sov 2h istället för 45 min. Middagspasset flyttade jag en halvtimme. Fick buffa 1min sen solfjäder och ut med ramsan. Han somnade lätt.

Jag pallar helt enkelt inte med att väcka han när han är så trött och sjuk. Får jobba lite extra när han blir frisk istället.

Tack för att ni finns SHN älvor. Ni gör vår vardag mkt enklare. Anna Wahlgren jag tackar dig varje dag för den här metoden och ditt engegemang att hjälpa andra.

Kram
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Så är det när de små är sjuka. De behöver mer sömn för att bli friska. Försök att hålla shemat när det går och när liten blir frisk så är det bara att förtsätta.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alma Ciric
Kontakt:

slarver

Inlägg av Alma Ciric »

Nu får jag själklart sota för att jag har tagit upp Isak när jag inte ska och annat slarv. Usch. Redan inatt vaknade han hur många ggr som helst. Och ramsan har mist sin magi. Jobbigt men väntat, så går det när man inte håller sig till reglarna och vårdar den goda sömnen. Nästa gång ska jag verkligen tänka efter noga innan jag tar upp honom. Men så svårt när de är sjuka...

Har fått tillfälle att träna på att buffa i alla fall, det har jag inte behövt tidigare. Hur gör man för att inte falla i det träsket? Han är envis och vill att jag ska buffa han till sömns. Jag har stått emot men det har varit en tuff natt. Däremot så har jag pinsamt nog viskat ramsan på väg ut...Behöver nog rejält med skäll.. Vad gör jag? Jag vet att det är fel. :(

Det gick så bra tidigare, för bra för att vara sant. :roll:
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
TorpSara

Re: slarver

Inlägg av TorpSara »

Alma Ciric skrev:rejält med skäll.. Vad gör jag? Jag vet att det är fel. :(

Det gick så bra tidigare, för bra för att vara sant. :roll:
Ja, vad vill du göra? Jag tror att du kan räkna ut själv vad vi tycker, inte sant?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"