På dagen när kan skall sova så lyckas jag inte så ofta att få honom att somna av ramsandet endast, utan behöver alltid buffa. Försöker att buffa så kort som möjligt bara som en markering att nu skall det sovas. Men ibland behövs lite längre buffning = högst 3-5 min. Varför detta? Kan det bero på att han inte är lika trött som vid läggdags? Jag har även lite problem med ramsandet. Vad jag förstår så skall han tystna i sitt skrik/klagande om jag ramsar högt utanför dörren. Men det har jag aldrig lyckats med. Han kan dock lugna ner sig eller börja prata efter en stund, någon gång tystna/somna tvärt. Vad gör jag för fel???
Något som har hänt dom två senaste dagarna är att han efter förmiddagslur och eftermiddagslur vid väckning först ser lite glad ut och börjar sedan gråta. Har sedan varit grinig i ca 30 minuter efteråt. Precis som om han hade behövt sova mer. Eller har jag stört honom i sömncykeln? Så här ser hans schema ut:
7.00 godmorgon frukost
9-10 sova 1 timma
10.30 äta
14.00 äta
15-16.30 sova
17.30 äta
18.30 extraslurk
19-7 sova natt
Har ni några invändningar här eller verkar det ok? Jag har provat med olika väckningar på dagtid, en mer tjoandes och en lite mer försiktig så att han ej skall bli rädd. Det verkar inte spela någon roll hur jag än gör.
En annan fundering. Är det många som har problem med skrattet till go´nattet?? Jag känner att det är svårt. Kasta upp i luften fungerar ganska bra, men vill ha variation. Tips??