Uppföljningsveckan: sömnproblem dagtid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tigermamma

Uppföljningsveckan: sömnproblem dagtid

Inlägg av Tigermamma »

Jag har en pojke på snart 7 månader som vi började kura för en vecka sedan. Vi är nu i mitten av uppföljningsveckan. Varje natt slås nya rekord och senaste natten vaknade han en gång kl 5 men lyckades somna om efter 10 min. Undrar om han kommer klara hela natten inatt?? :D Nu till mina funderingar.

På dagen när kan skall sova så lyckas jag inte så ofta att få honom att somna av ramsandet endast, utan behöver alltid buffa. Försöker att buffa så kort som möjligt bara som en markering att nu skall det sovas. Men ibland behövs lite längre buffning = högst 3-5 min. Varför detta? Kan det bero på att han inte är lika trött som vid läggdags? Jag har även lite problem med ramsandet. Vad jag förstår så skall han tystna i sitt skrik/klagande om jag ramsar högt utanför dörren. Men det har jag aldrig lyckats med. Han kan dock lugna ner sig eller börja prata efter en stund, någon gång tystna/somna tvärt. Vad gör jag för fel??? :? Jag är noga med bekräftelse ramsan och ser till att alltid få sista ordet.

Något som har hänt dom två senaste dagarna är att han efter förmiddagslur och eftermiddagslur vid väckning först ser lite glad ut och börjar sedan gråta. Har sedan varit grinig i ca 30 minuter efteråt. Precis som om han hade behövt sova mer. Eller har jag stört honom i sömncykeln? Så här ser hans schema ut:

7.00 godmorgon frukost
9-10 sova 1 timma
10.30 äta
14.00 äta
15-16.30 sova
17.30 äta
18.30 extraslurk
19-7 sova natt

Har ni några invändningar här eller verkar det ok? Jag har provat med olika väckningar på dagtid, en mer tjoandes och en lite mer försiktig så att han ej skall bli rädd. Det verkar inte spela någon roll hur jag än gör.

En annan fundering. Är det många som har problem med skrattet till go´nattet?? Jag känner att det är svårt. Kasta upp i luften fungerar ganska bra, men vill ha variation. Tips??
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Grattis till det fina nattresultatet! Det är helt normalt att det är daglurarna som strular lite längre. Det är bara att köra på som du gör och vips så kommer de också att sitta!

Det jag tänker med ditt schema är dels att 1 h inte är ett naturligt sömnpass och dels att 2 lurar är för lite för din lilla skrutt. Vid sju månader brukar man ha tre lurar. Som ex min dotter 8 månader sover (sen 7 mån) 12 - 45 - 1,5 - 20

Vad tror du om det här schemat:

7.00 godmorgon frukost
9-9.45 sova 45 min
10.30 äta
12-13.30 sova 1,5 h
14.00 äta
16.30-16.50 sova 20 min
17.30 äta
18.30 extraslurk
19-7 sova natt

Tror det är vanligt att ha problem med skrattet - vi har det också till och från, men det är bara att kämpa på!! Vi brukar alltid sätta på en glad låt och dansa tillsammans - inte jättefantasifullt tyvärr.... kanske någon annan har bättre tips?

Än en gång: grattis till ett bra jobb! En liten bit till sen har ni fixat dagarna också!!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Tigermamma

Inlägg av Tigermamma »

Ja jag funderar på om jag inte behöver justera schemat. Ser att han har en vakenhetsperiod på 5 timmar mellan 10-14. Han är väldigt trött vid 13. Kan jag ändra på schemat nu i uppföljningsveckan??? ..eller skall man vänta?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tigermamma och välkommen hit :heart: :D

Absolut behöver din lille kille tre lurar. Så ändra du redan imorgon tycker jag.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Bra jobbat med kuren och grattis till dom ständigt nya rekorden!

Jag tycker precis som lill att schemat borde justeras lite, 12 -45 -1,5 - 20 är ju en klassiker. Som dessutom är lätt att justera i för framtiden.
Lugnar han sig på ramsan så är ni på rätt väg. Den är ju till för att lugna i första hand och tysta i bästa hand :wink:

Med sådana här små människor så brukar ju det mesta i kastväg gå hem till skrattet. Eller tittut. Var kreativ bara. Ibland funkar vissa saker och ibland andra. Upprepning är ju ofta tricket, kanske tar ett par gånger innan BUUU blir roligt. Sen får man ju anpassa efter åldern. Ikväll så jagade jag min tvååring runt lägenheten med en plastburk på huvudet och två sugrör i näsan :roll: Det tyckte hon var kul. Lägga bebismagen mot huvudet och gnida håret i magen är ju en klassiker annars kom jag på nu. Pussas med skägg (om man är pappa....eller en skäggig dam)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Tigermamma

Inlägg av Tigermamma »

Hej och tack för snabba svar!! Nu skall jag bara plita på ett nytt schema till morgondagen innan jag kryper till kojs. :D Men jag tror jag snor ditt schemaförslag lill!! :lol: Någon annan med tips eller kommentar är välkommen att skriva!!! Godnatt.[/quote]
Tigermamma

Inlägg av Tigermamma »

Jo en annan fråga: Hur länge behöver dom små liven 3 lurar per dag?? När går man över till 2?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det varierar!
Många gillar att ha kvar 3 lurar över 8-månadersångesten som kan bli jobbig.
Och den tredje luren kan med fördel ges i vagn på promenad.
Min tös fick på så sätt förutsättningarna för en tredje lur en lång tid. Ibland sov hon, ibland vilade hon bara. Den var 45 minuter, sen 20 och till sist max 5 minuter för att inte störa insomnandet på kvällen.
Med A passade det inte med resten av familjen, så för honom är den borta redan nu. :shock: 8)
Jag har flyttat fram deras lunchvila på dagen så den sluta 1430 och då klarar han sig till godnatt. De dagar han inte gör det pga vad det nu kan vara får han 5 minuter i vagn eller typ bilstol på väg från affären. :D
Ja, eller så lägger jag en halvtimme tidigare.

lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"