Jättarg vid dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Jättarg vid dagslurar

Inlägg av Tessan »

Hej!
Kör nu sen två dagar på nya schemat för Emma. Idag är då tredje dagen och hon var rent ut sagt skitarg på mig när jag la ner henne för att sova nu.
Vagnade ett par gånger och nu är det tyst.
Samma sak var det igår när hon skulle sova "kvällsluren".
Är det ok/normalt att hon reagerar så här på de nya tiderna eller bör jag tänka om? Ska naturligtvis inte ändra schemat nu men om det om en vecka är lika mycket protester, ska jag då ändra schemat?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Tessan!

Hur ser det nya schemat ut?
Det tar tid för nya scheman att sätta sig och det måste det få göra! Vi ändrar faktiskt på klockans visare....

Hur har det gått för er? Hur går det nu?

Tessan
Kontakt:

Jo det går sådär

Inlägg av Tessan »

hon vaknar inte under lurarna nu (nästan). Enstaka gånger vaknar hon till och då letar hon oftast nappen som jag funderar på att sluta med.
Vissa gånger är det fortfarande protester när jag lägger ner henne vilket jag tycker är jobbigt, hon har ju aldrig varit arg förrut ;-)
Det är som du säger, jag har ju verkligen ändrat på alla sov och mattider sen första schemat, allt är tillbakadraget 1-2 timmar...

Men det går i alla fall, hon sover hela passen när hon väl somnar in vilket kan ta allt från 1-20 minuter och ofta får jag väcka henne så hon gillar ju det :roll:

Är dock överlycklig att jag har hittat hit och till AW:s böcker. Skrattar tyst för mig själv när jag hör och ser trötta, arga, sura föräldrar. tänk om...
:D :D :D :D :D

Trist bara att jag tyvärr möter mycket skepsis över att det verkligen är AW:S metoder som har gjort Emma till den glada tjej hon är..
Några saker som jag dock funderar över;
Som det är idag har hon en 1-timmes lur inplanerad mellan 20-21 för att sen sova natt kl 22.
Ofta sover damen bara ca 40 min av denna, kan jag förkorta den till 45 minuter istället och lägga den lite när hon själv vill slumra till mellan 18-22? Hon är ju väldigt kvällspigg och 18-19 brukar hon äta och sen lattjar vi en stund och sen slumrar hon in. Efter luren badar hon och sen äter vi en sista gång innan natten.
Hon kan också fortfarande ett par gånger under nattsömnen (22-06) vakna till ett par gånger, dock inte så hon skriker eller så utan mest gruffar och stökar.. Är det "Ok" att hon gör det eller ska jag försöka göra något åt det med verktyg? :roll:

Är det vid 3 månader nästa schemaändring ska göras?

Passar på att fråga dig en sak till du som redan har gjort allt det jag har framför mig!!

Vi ska flytta den 15/9 och då är hon 3,5 månader. Kan jag då lägga henne i eget rum? Jag vet att Anna rekommenderar att de sover i vårt sovrum till 5-6 månader men jag tänker att då blir det liksom "bara" en nyhet när vi flyttar än att hon först ska vänja sig vid ett nytt sovrum med oss för att två månader senare flyttas till eget rum. Jag tänkte nämligen då på en gång köra SHN Kuren. Vad tror du?

/Tessan

father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Snabbt svar, måste iväg...

Behöver ni kura? Kuren är till för de som har problem med sömnen.
Jag tycker att ni verkar vara på banan!

45 är ett naturligt sömnpass - bättre än 60. Kör på det.

När hon vaknar på natten behöver du inte verktyga (såvida hon inte är ledsen). Gruffa och stöka går bra.

Vid 3 månader ska hon sova 15,5 timmar.

Jag vet att det finns de som flyttat ut barnet tidigare än 5-6 månader, men jag tror att det är bra att vänta. Fortfarande så kan lilla älsklingen trassla in sig i lakan och annat. Men ni måste känna själva!

Tessan
Kontakt:

Tack för snabbt svar

Inlägg av Tessan »

Du har helt rätt, jag ska inte kura henne men tänkte införa verktyg som ramsa och solfjäder så hon känner igen nattproceduren!!

Men då väntar vi med att flytta ut henne tills tid är!

Tack för hjälpen!
/Tessan

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"