6-månaders vill inte äta!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Täbybo1

6-månaders vill inte äta!

Inlägg av Täbybo1 »

Hej!
Min lilla dam har sovit hel natt i ett par månader nu och allt har funkat kanon! Hon är sex månader och började med smakportioner då hon var fyra månader. Hon arbetade upp sig till att hon fick i sig gröt på kvällarna på 0,5 dl vatten ca. Åt även lite puré (tredjedels liten burk) till lunch). Nu har hon fått två tänder senaste 1½ veckan och vägrar nu äta!!! (ska tillägga att jag provade smakisar med lite tjockare och grövre konsistens, som inte alls uppskattades innan hon började strejka). Det går inte att truga, allt spottas ut och hon blir jätteledsen!
Hon har blivit supersnuttig, så fort hon ser mig ska hon ha tutte, och ställer till stora scener (går oftast att distrahera dock). Men nu verkar det som att hon ofta inte får i sig så mycket på kvällen då hon inte äter något annat och jag har väldigt lite mjölk kvar på kvällarna. Hon har vissa nätter vaknat på sena natten (3-4 tiden) och somnar inte om oavsett ramsningar. Hon svarar på ramsan , blir tyst och försöker sova, men sätter igång efter en stund igen och så fortsätter det oavsett om jag ramsar eller avvaktar. Då jag till slut tar upp och ger en snabb slurk (efter ca 1-1½ timme ylande) sover hon som en gris resten av sin natt. Jag ser till att inte prata eller tända eller skapa någon annan underhållning, utan hon får äta och så fort hon verkar börja koppla av så är det march i säng medan hon fortfarande är klarvaken så det inte blir frågan om någon sövning. Och då är det knäpptyst och hon däckar rakt av. Så jag tror det verkligen är frågan om hunger....
Men hur sjutton ska jag göra för att få henne att äta något så hon står sig hela natten????? Hon gillar absolut inte välling! Hon gillade gröt men nu vete sjutton?!? Jag vill inte pucha när hon inte vill ha, vill inte att det blir en negativ matsituation... Jag ser verkligen till att vid varje mål odla attityden och se ut som om jag serverar det läckraste i världen, och hon ser alltid lycklig, laddad och förväntansfull ut - tills hon känner konsistens och smak, då är det kört...
Vad göra????????
Mamma till Elliot februari-06 & Leona maj -08, världens bästa!!! ;o)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tar hon ersättning?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"