Bebis som älskar hård vagning och gallskriker när man slutar
Bebis som älskar hård vagning och gallskriker när man slutar
Hej! Min bebis är 4,5 månader, vi körde kuren (utan ramsning) när hon var 2 månader, funkade jättebra. Somnar av sig själv och sover som en liten stock natt efter natt. På dagarna fuskar vi och "mysvagnar" oftast till sömns, bara ibland somnar hon av sig själv. Får alltid 15-16 h sömn per dygn. Nu har hon dock börjat vakna upp ur dagslurarna och det är svårt att få henne att somna om. Vill nu att hon ska lära sig somna själv även på dagarna. Har kurat några dagar nu och det har inte funkat än. Förstår att hon vant sig vid mysvagnandet och att det nu försvårar. Direkt när jag lägger henne börjar hon gallskrika, tystnar efter en stund när jag vagnar, gallskriker igen så fort jag slutar vagna och börjar ramsa. Hon verkar älska den "hårda" vagningen och hata ramsan.. Detta har nu gjort att hon inte sovit ordentligt på flera dagar. Tips?? I övrigt är hon glad och får i sig den mängd mat hon ska ha.
Men en sak till.. När det gäller maten så har hon börjat få problem. Hon tar flaskan men efter några sekunder börjar hon grina och skrika, vrider huvudet och vill bort från flaskan. Hon har uppenbara obehag, trots att hon är hungrig och vill äta. Vi är flera som har observerat detta och är övertygade om att antingen är det själva sväljandet som är obehagligt eller när maten kommer ned i magen. Min man såg ett teveprogram nyligen där en amerikansk läkare beskrev något som kallas "reflux"; vilket stämde exakt med vår flickas beteende. Någon som har erfarenhet av detta? På bvc har de aldrig nämnt detta trots att jag tagit upp problemet. Det vi gör är att avvakta med matningen, ibland funkar det efter några minuter, ibland får man vänta en halvtimme, ibland äter hon inte upp allt (men får ändå i sig dagsmängden). Håller på med smakportioner o.s.v. för att kunna minska på mjölkersättning (vilket hon haft sedan start då jag inte haft mjölk). Hon går upp i vikt som hon ska, men det är ändå mycket tråkigt att måltiderna ej är angenäma för henne. Det sker oftast 2-3 gånger per dag, oftast under dagen, sällan första eller sista målet (av fem). Det försvårar även möjligheterna att ha ett bra schema när matningen ofta tar sådan tid..
Blir jättetacksam för tips och reflektioner!
Anna
Men en sak till.. När det gäller maten så har hon börjat få problem. Hon tar flaskan men efter några sekunder börjar hon grina och skrika, vrider huvudet och vill bort från flaskan. Hon har uppenbara obehag, trots att hon är hungrig och vill äta. Vi är flera som har observerat detta och är övertygade om att antingen är det själva sväljandet som är obehagligt eller när maten kommer ned i magen. Min man såg ett teveprogram nyligen där en amerikansk läkare beskrev något som kallas "reflux"; vilket stämde exakt med vår flickas beteende. Någon som har erfarenhet av detta? På bvc har de aldrig nämnt detta trots att jag tagit upp problemet. Det vi gör är att avvakta med matningen, ibland funkar det efter några minuter, ibland får man vänta en halvtimme, ibland äter hon inte upp allt (men får ändå i sig dagsmängden). Håller på med smakportioner o.s.v. för att kunna minska på mjölkersättning (vilket hon haft sedan start då jag inte haft mjölk). Hon går upp i vikt som hon ska, men det är ändå mycket tråkigt att måltiderna ej är angenäma för henne. Det sker oftast 2-3 gånger per dag, oftast under dagen, sällan första eller sista målet (av fem). Det försvårar även möjligheterna att ha ett bra schema när matningen ofta tar sådan tid..
Blir jättetacksam för tips och reflektioner!
Anna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Mysvagna kan man göra, det är som thailändsk massage. Visa mig den karl som inte vill bli masserad hela natten...
Trixet är att vagna allt kortare för varje gång och än mer bastant, och sedan avsluta (snabbt) med några rejäla skak i handtaget och GÅ, med ramsan x 4 . Som ska vara HÖG, hurtig och glad (och alltså ta över mer och mer, för att snart ta över helt). Sedan kanske man får gå tillbaka, men man blir inte hängande över vagnen i något missriktat "mys".
Minns att små barn gör som vi lär dem
Reflux är hon för gammal för, höll jag på att säga. Och sa jag. På TV kan man hitta "sökord" för alla möjliga tänkbara fel. Gör inte det
Ge barnet mat. Riktig havregrynsgröt med riktigt smör och riktig (fet) mjölk, t ex. Muta vid motstånd med fruktpuré längst ut på skeden eller blanda i mosad banan. Ge mat först, ersättning sedan som dryck
Måltiderna ska inte ta mer än 45 min nu (med marginalkvart till nöds). Så hinner hon samla på sig aptit till nästa gång
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej och tack för snabbt svar. Jo jag är helt övertygad om att jag måste lära henne att somna själv och inte låta henne styra över dagslurarna längre.. Och att tålamod gäller. Igår sov hon knappt alls under dagen; jag vagnade o ramsade båda hennes dagslurar; första gången somnade hon efter en timme (skulle sova två), vaknade efter att tag, jag fortsatte men hon somnade inte om och så var det dags för mat. Andra gången skulle hon sova 45 min men somnade inte alls förrän det var dags för mat. Kvällsluren skulle min kille ta hand om men han gav upp efter 40 min och vagnade henne till sömns istället (jag var ej hemma och kunde övervaka). Vi försöker samtidigt sluta med napp, antar att det är lika bra istället för att köra det i omgångar..? Jag vagnar hårt, känns nästan som att vagnen ska braka ihop.. Hon är inte tyst mer än en sekund efter att jag slutar, gallskriker direkt, så håller det på om och om igen.. Upplever att hon inte alls lyssnar på ramsa x 4, har skrikit den, sjungit den, viskat den.. Ska jag ramsa de 4 gångerna varje gång jag börjar vagna?
Ang. maten, ska absolut ge henne gröt enligt ditt förslag (även om bvc rekommenderar andra recept). Men jag upplever absolut att det inte är för att hon inte har aptit som det strular; när hon är mätt beter hon sig annorlunda. Ska jag avsluta måltiden efter 45 min, plus marginalkvart, även om hon inte ätit upp? När på dygnet tycker du det är bäst att ge fast föda när man håller på att introducera det; vid flera måltider eller någon specifik tid?
MVH
Anna
Ang. maten, ska absolut ge henne gröt enligt ditt förslag (även om bvc rekommenderar andra recept). Men jag upplever absolut att det inte är för att hon inte har aptit som det strular; när hon är mätt beter hon sig annorlunda. Ska jag avsluta måltiden efter 45 min, plus marginalkvart, även om hon inte ätit upp? När på dygnet tycker du det är bäst att ge fast föda när man håller på att introducera det; vid flera måltider eller någon specifik tid?
MVH
Anna
Reflux innebär att barnet kräks (häftigt och stora mängder) och det skulle du och ni ha märkt långt tidigare. Nu är hon stor och hennes "obehag" skulle jag gissa på mest handlar om att hon börjat tröttna lite på ersättningen 8) . Hade en likadan liten tufsa, nämligen. Som fick bm, men samma sak, ju - egentligen. Hon var trött på blasket och ville ha rejälare grejer helt enkelt. Och det, har det visat sig, var och är hon knappast ensam om. "JAAAAA, ge mig riktig MAAAAAAAAAT!", skulle de gasta om de kunde, de små raraAnnaXX skrev: Men jag upplever absolut att det inte är för att hon inte har aptit som det strular; när hon är mätt beter hon sig annorlunda.
Du kan alltså införa både gröt och smakisar nu. När är hon som minst ointresserad av ersättningen? Börja med det målet. När man ammar så är ju bm fetare på morgonen och då är barnet nyvaket och gulpar ofta på. Och då blir det mest naturligt att behålla det målet längre än de andra. Naturligt blir det ju också att låta mål 2 bli ett lunchmål, för det blir det ju framöver också, när de växer på sig lite, då man skjuter fram det en smula. Och gröten är ju toppen på kvällen, så sover man gott hela natten. Och då har du Mål 4 där. Så kan nattslurken bestå av lite ersättning för att fylla på, om så behövs. Mer inspiration till matglädje hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
annawahlgren
Med risk att hon börjar skrika igen alltså.. (antar att detta händer i början). Vagnade nyss 40 min, hon var bara tyst typ en sekund emellanåt, hann alltså varken ramsa eller gå ifrån innan hon började igen, från noll till gallskrik alltså.. Förstår absolut principen, det är nog tekniken jag behöver slipa på.. Vad menar du med att avsluta vagningen snabbt efter hon blir tyst, är det två-tre drag till som gäller eller ytterligare några? När hon gallskriker såhär direkt, är det riktigt att fortsätta ramsa (de fyra gångerna) samtidigt som jag börjar vagna igen?
Tack Ewa för tankar kring matproblemet. Har faktiskt inte tänkt just så, att hon är hungrig men trött på just den "blaskiga" ersättningen, har ju faktiskt inte ens övergått till tjockare ersättning, ska ge gröten den tiden det oftast brukar strula.. Blev rekommenderad av bvc att fortsätta med Lemolac istället för att övergå till Baby Semp 2, men d säger så mycket underligt där..
Lär ju strunta i det rådet, eller vad tycker ni?
Någon som har tankar kring nappstoppet; använder någon här napp till 4,5-månaders..? Hur tänker ni?
Anna
Tack Ewa för tankar kring matproblemet. Har faktiskt inte tänkt just så, att hon är hungrig men trött på just den "blaskiga" ersättningen, har ju faktiskt inte ens övergått till tjockare ersättning, ska ge gröten den tiden det oftast brukar strula.. Blev rekommenderad av bvc att fortsätta med Lemolac istället för att övergå till Baby Semp 2, men d säger så mycket underligt där..
Någon som har tankar kring nappstoppet; använder någon här napp till 4,5-månaders..? Hur tänker ni?
Anna
Hej!
Jag är inte diplomerad utan har bara kurat min egen dotter, men jag tycker det låter som att du behöver träna på att lyssna av henne. HUR skriker hon? Gallskriker låter ju som att hon är arg och då ska du ju inte verktyga. Ramsa dig bort glatt och käckt (ut ur rummet!) och låt henne svära av sig en stund. När hon är arg hjälper inga verktyg. Är hon LEDSEN däremot ska du ingripa och lugna henne med ramsan och i nödfall vagning. Om du har hållt på med kuren några dagar borde vagningen bara förekomma i absoluta nödfall och absolut inte i 40 minuter.... eller är jag helt fel ute?
Varför vill du ha kvar nappen? Vi tog bort nappen när vi började kura vår dotter (då 5 mån). Ibland saknar JAG den (när hon är gnällig
) men jag tror inte hon saknar den direkt. Vill hon tutta så gör hon det på sin snutte el på sin hand. Jag var också lite skeptisk till att sluta med napp, men såhär i efterhand tycker jag det känns som rätt beslut - ett barns trygghet ska inte ligga i en plastpropp (som föräldrarna trycker in för att få tyst på ungen
) utan i att veta att föräldrarna finns där ute och vakar över henne/honom. Det är MIN åsikt, men det finns de som tycker helt annorlunda.
Lycka till med kurningen! Jag är säker på att ni kommer att få ordning på lilla tjejens dagar snart. Kom ihåg att ni går härliga tider till mötes...
Jag är inte diplomerad utan har bara kurat min egen dotter, men jag tycker det låter som att du behöver träna på att lyssna av henne. HUR skriker hon? Gallskriker låter ju som att hon är arg och då ska du ju inte verktyga. Ramsa dig bort glatt och käckt (ut ur rummet!) och låt henne svära av sig en stund. När hon är arg hjälper inga verktyg. Är hon LEDSEN däremot ska du ingripa och lugna henne med ramsan och i nödfall vagning. Om du har hållt på med kuren några dagar borde vagningen bara förekomma i absoluta nödfall och absolut inte i 40 minuter.... eller är jag helt fel ute?
Varför vill du ha kvar nappen? Vi tog bort nappen när vi började kura vår dotter (då 5 mån). Ibland saknar JAG den (när hon är gnällig
Lycka till med kurningen! Jag är säker på att ni kommer att få ordning på lilla tjejens dagar snart. Kom ihåg att ni går härliga tider till mötes...
-
annawahlgren
_lill skrev: Om du har hållt på med kuren några dagar borde vagningen bara förekomma i absoluta nödfall och absolut inte i 40 minuter.... eller är jag helt fel ute?
Tack för klokt och vackert inlägg.
Tack för svar. Hon har varit utan napp 2 månader nattetid, haft den på dagen ibland men tänkte sluta med det oxå nu. Idag på fm-luren somnade hon ganska snabbt (solfjädrade oxå, har ej gjort det förut). Ja jag tycker det är svårt att läsa av arg- eller lessenskrik, kanske är hon oftare arg än lessen som du säger.. När hon är arg, hur länge tycker du att man ska låta henne ligga och "svära av sig"? Som sagt, tar väl längre tid att få ordning på det eftersom hon vant sig så vid att vagnas lugnt till sömns dagtid samt att vi mitt i kuren inte var konsekventa pga hennes pappa "tyckte synd" om henne när hon skrek så och vagnade henne till sömns när jag inte var hemma.. Dessutom har mormor varit här och tog i ett obevakat ögonblick UPP henne när hon vaknade upp ur en dagslur.. Svårt att få andra att förstå.. Möter ganska stort motstånd här och var, inte minst på bvc.. Fortsätter nu än mer tålmodigt och konsekvent och tackar för tips,
Anna
Anna
-
annawahlgren
Det är där det börjar
Det här hjälper dig inte (det jag säger) för det levererar inga knappar att trycka på. Det går t ex inte att säga hur länge jag "tycker att man ska låta henne ligga och 'svära av sig'?" Sådant går inte att mäta, än mindre stipulera, i antal sekunder / minuter.
Vad som ska till är ett samspel. Kontakt. Kommunikation. Som går via avlyssnande, verkligt lyssnande. Och det tar tid. Vi pratar människors MÖTE här
En bra början är att skrota nappen så det arma barnet får en chans att uttrycka sig i stället för att tystas stup i kvarten
Går bättre nu, har ändrat lite i hennes schema och förlängt nattsömnen som tidigare var någon timme mindre. Förstår såklart det du/ni säger om samspelet.. Nån reflektion över schema;
6.45 Vakna, välling
8.30 Vällingslurk innan fm-lur
8.45-10.15 Sova 1 h 45 min
11.30 Smakportion mat, välling
12.30-14.30 Sova 2 h
15.15 Gröt m smör, fruktpuré, välling
16.45-17.30 Sova 45 min
18.00 Välling
19.15 Vällingslurk innan nattsömn
19.45 Sova 11 h
Lek o gos, ensamlek, bad m.m. oxå i schema såklart.. Totalt 15 h 15 min sömn.
/Anna
6.45 Vakna, välling
8.30 Vällingslurk innan fm-lur
8.45-10.15 Sova 1 h 45 min
11.30 Smakportion mat, välling
12.30-14.30 Sova 2 h
15.15 Gröt m smör, fruktpuré, välling
16.45-17.30 Sova 45 min
18.00 Välling
19.15 Vällingslurk innan nattsömn
19.45 Sova 11 h
Lek o gos, ensamlek, bad m.m. oxå i schema såklart.. Totalt 15 h 15 min sömn.
/Anna
-
ilindstrom
Tack för respons; tiden för fm-sömn är faktiskt 1,5 h, hade bara skrivit fel.. Måste också berätta att matstrulet som jag beskrev i mitt första inlägg ("reflux"-beteendet) upphört. Bvc rekommenderade mig att blanda laktulos i mjölkersättningen för att hon skulle bajsa oftare (skedde bara var tredje dag, vilket de tyckte var för sällan). Gjorde så i 2 veckor varpå hon började kräkas mycket. Dum som jag var förstod jag inte direkt att kräkningarna berodde på laktulosen. Så fort jag slutade med laktulosen så slutade hon att kräkas och även matstrulet upphörde. Förmodligen fick hon halsbränna av allt kräkande vilket gjorde att hon fick svårt att äta.
Anna
Anna