ny här... några frågor om kuren för dotter snart 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillskrutt

ny här... några frågor om kuren för dotter snart 9 månader

Inlägg av lillskrutt »

Hej!
Har precis hittat till denna sida och hoppas kunna få några svar från erfarna användare av kuren. Eller fler funderingar från någon ny? Har inte bestömt mig än om vi ska prova kuren, behöver veta lite mer om den först och förstå vad den innebär innan vi kan komma till ett beslut.
Har en dotter som snart blir 9 månader som sov som böst om nätterna när hon var mellan 2,5 och 4 månader. Sov då i princip hela natten fram till morgonamning vid ca 06. Sedan började hon vakna mer och mer och under sommaren vaknade hon allt oftare och jag ammade henne och hon somnade då om direkt. Åt inte alltid utan snuttade mest. Slutade för ca 2 månader sedan med nattamning, vilket gick ganska bra men hon vaknar fortfarande till flera gånger (i natt kändes det som om hon vaknade varje halvtimma) och somnar oftast om när hon får nappen och "bekräftelse", hålla hand en stund eller några lätta buffningar i rumpan. Men ibland är hon vaken och svårsövd vid 3-4 tiden. Vid 5 när hon vaknar "ger" jag upp då hon är mer skrikig i sina skrik och hon får amma lite och somnar sover och äter lite nu och då till klockan 7.30 då hon vaknar för dagen. Vi lägger henne mellan 19.30 och 20.00 på kvällen och hon somnar oftast ganska bra.
Nu till frågorna.
- kan vi börja med metoden när vår dotter snart är 9 månader?
- står att nappen måste bort. måste den alltid det? det är ju när hon får den hon somnar om igen på natten.
- sover bra en gång om dagen efter lunch ca 2,5 timme (somnar 11.30). de dar hon inte gör det sover hon ca 1 timme x2 om dagen. Måste man verkligen lägga in fler sovstunder?
- äter middag 16. och kvällsgröt någon gång mellan 19 och 19.30. ammar henne mellan middag och gröt också. Är det för långt mellan middag och gröt. Kan tillägga att hon äter bra portioner och är bra på att äta.

Blev långt det där med flera frågor ;) hoppas någon kan svara :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej lillskrutt och välkommen hit :heart: :D

Först och främst råder jag dig att beställa internationella SHN-boken om du inte redan har den. Går att göra här på forumet. Läs den noga och fundera om det här är en metod som funkar för just er.
kan vi börja med metoden när vår dotter snart är 9 månader?
Absolut kan du kura dottern.
står att nappen måste bort. måste den alltid det? det är ju när hon får den hon somnar om igen på natten.
jag tycker du ska ta bort nappen, den stör bara. Det du vill uppnå med kuren är ju att alla i familjen får sova nätterna igenom. Om dottern har kvar nappen så kommer hon ropa efter den nattetid och du måste springa in för att ge henne den. Så bort med den. Hon glömmer den redan efter första natten :wink:

sover bra en gång om dagen efter lunch ca 2,5 timme (somnar 11.30). de dar hon inte gör det sover hon ca 1 timme x2 om dagen. Måste man verkligen lägga in fler sovstunder?
Absolut behöver hon två lurar per dag. Hon är aldeles för liten för att sova en gång.
äter middag 16. och kvällsgröt någon gång mellan 19 och 19.30. ammar henne mellan middag och gröt också. Är det för långt mellan middag och gröt. Kan tillägga att hon äter bra portioner och är bra på att äta.
Jag tycker det ser utmärkt ut om du tar bort ammningen emellan målen. Magen behöver vila mellan måltiderna så amma i samban med målet istället.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Du har fått bar svar redan - jag håller med ilindström i det hon säger, men vill bara ge lite extra peppning. Jag kurade min son då han var 10,5 månader och med utmärkta resultat! Han sover nu hela natten lång!!

Du behöver absolut inte amma om natten längre - hon är så pass stor, och som du själv skribver duktig på att äta under dagen!

Angående nappen - jag slängde den och har inte ångrat mig en dag. Upplevde att han saknade den första natten och kanske möjligen natt två (då han liksom stoppade filten i munnen och figrarna) men inte längre än så. Jag förstår vad du menar - hon somnar om när hon får den - men det är ju just det som måste bort! Hon måste lära sig att somna om på något annat sätt annars kommer du få fortsätta att vara "nappisättare" nätterna igenom. Ramsan fyller snabbare än du tror funktionen av omsövare och snart behövs inte den heller. Tor sov 11 timmar i sträck den 4 natten!! Det hade aldrig hänt innan.

Kör hårt - du kommer inte ångra det en dag!
Kram och lyka till!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Hej och tack för svaren så här långt och peppning av dig MissSoofi.

Jag har lånat SHN på biblioteket, andra upplagan tryckt 2005. Är det någon skillnad på den och internationella SHN boken?

Ok, så det är alltså napp bort som gäller, ska bearbeta tanken ;) Är det vanligt att de instället börjar med tummen? Jag tror att det är lättare att sluta med napp än med tumme nämligen...

Det där medpass under dagen har jag inte riktigt förstått. Är tanken att barnet bara får sova visst antal minuter åt gången?? Eller vad menas med kvart hit och dit och 45 min pass?
Om vår tjej sover mellan 19.30 och 7.30 så har hon enligt listan vad hon behöver sova i sin ålder 2,5 timme kvar till dagens sömn. Om hon då sover 2,5-3 timmar i ett sträck under dagen menas då att det är fel/för lite?

Läser för fullt i boken... :shock:
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Nej sover hon så länge i ett sträck så kanske det passar henne att bara sova en gång per dag. Man måste inte dela upp sömnen - men antalet timmar man slutligen kommer upp i ska passa hennes ålder - förstår du? Man talar om naturliga sömnrytmpass - dalltså anatl minuter som en sömncykel varar. De är 5, 20, 45 min eller 1,5, 2, 3 timmar. Om du har 2.5 h kvar kan du antingen välja att dela upp dem - eller låta henne ha sammanhängande sömn.

Angående tummen - en del barn hittar den istället för nappen. Det är sant att det kan vara svårare att vänja barnet av med den - men istället slipper man vara nappisättare nätterna igenom och att få barnet att så småningom sluta med tummen är inte tillnärmelsevis så jobbigt som att fortsätta vakna 100ggr per natt. Min son har inte ersatt nappen med tummen - det är alltså ingen självklarhet att det händer. Släng den - det är jobbigare för dig än för barnet - tro mig.

Kram och lycka till
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ok. Ni har inte saknat nappen i något annat sammanhang, typ bilresa?? Vi försöker att hon enbart ska ha den när hon ska sova eller tex bilen. Förstår tanken med nappen. Bara nyfiken på ev följder...

Passar oss bäst med ett långa sovpass. Har precis hämtat in henne, hon har sovit i 3 timmar. Pigg och glad och dags för mellis :)
Kan man de gånger det krävs dela upp sovpassen?
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Ja det kan du - men inte under själva kuren och helst inte för ofta - det bästa är om man håller sig till tiderna så långt som möjligt. Men nöden har ju ingen lag så om du då och då behöver bryta upp sovpasset till 2 går det bra. Dock inte förrän den vanliga rutinen satt sig ordentligt och absolut inte under de första 11 dygnen så tänk efter noga hur du vill ha det och vad som passar din vardag bäst.

Nej vi har inga nappproblem och har inte haft det sedan möjligen natt 2. INGENTING! Som sagt, tro mig - its no big deal!
Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vill bara säga att jag tycker dottern är alldeles för liten för ett sovpass per dag. Tidigast vid 1 år är barn mogna för en lur. Just nu klarar hon det eftersom hon får för lite sömn per dygn. Men efter kuren kommer hon absolut inte klara av en lur. Mitt heta tips är att ha åtminstone en 20 minutare på fm och sedan en långlur efter lunch. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Ja, det har du rätt i ilindström vid närmare eftertanke - det är nog för tidigt med bara en lur. Sen tänker jag också lillskrutt att man blir ganska låst av att ha en så lång lur - visst kan man dela på den någon gång ibland - men ofta behöver man ju iväg under dagen - kanske inte just nu, men när barnet är ytterligare lite äldre kommer du märka att det behöver hända något, helst ett par dagar i veckan, som är lite utöver det vanliga för att det ska vara nöjda miner - ska man då passa tiden och hålla sig hemma i 2,5-3 timmar bestämd tid varje dag kommer det blir jobbigt. Det var därför jag skrev att du skulle tänka över hur din vardag ser ut. Det är enklare tror jag att dela luren i 2 - en längre och en kortare. Men det är ditt barn och du känner bebben bäst.

Lycka till!
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Vi får ta oss en ordentlig funderare på mat och sovtider när vi sätter oss ned för schemaläggningen, återkommer kanske med frågor kring det.
några nya frågor nu:
- vad menas med bekräftning efter att klagan avtar/avtagit? (efter ramsandet) På vilket sätt görs bekräftningen? Tycker att jag läst det någonstans men kan inte hitta det nu, eller har jag blandat ihop det...
- är det något man kan förberedea innan själva kurningen sätter igång? då menar jag mer än vår mentala laddning och schema o sånt. Typ börja anamma de nya sov/mattider (om det blir så efter schemaläggningen)
- Vi reser en del under helgerna, efter hur lång tid kan vi resa bort efter det att vi börjat med kurningen?
och en gammal obesvarad fråga...
- har SHN boken från 2005 är det samma som internationella boken?
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Gör en schemaförslag när ni är redo så är vi flera här som kan ge tips och kommentarer.

Bekräftelsen är precis samma ramsa som "ramsan" fast sagd på ett bekräftande vis - nästas som om du sa "ja just så, duktig bebbe, det är så man gör när man somnar"- fast med ramsan - är du med?? Tonen på ramsan ska överlag inte vara densamma utan vara i den ton som passar för den typ av klagan den lille har. Om barnet är argt t.ex. ska ramsan vara bestämd och koncis - eller tokglad och hurtig om du vill hejda en klagan som håller på att övergå i gråt. Ramsdan ska kunna säga "nu är det bra, jag har 17 bebisar till att ta hand om här ute" - allt beroende på tonen. Variera.

Innan du kör kuren så sätt upp ett schema så som du önskar det ska vara när kuren är färdig och försök hålla tiderna. Ge mat på bestämda tider och försök ha daglurar på bestämda tider. När kuren sen kör i gång så ska du följa schemat nitiskt och till absurdom! Inte rucka på tiderna alls - i synnerhet inte de första fyra dagarna och helst inte mer än en kvart även under uppföljningsveckan.

Om ni gör ett bra jobb, håller er till kurens föreskrifter och kör tider benhårt o.s.v. ska ni kunna resa med den lille efter det att kuren är färdig - det brukar dock ta en månad innan allt sitter och om man strular för mycket innan allt satt sig brukar man få betala lite för det - inte så att kuren blir tillintetgjord, men det kan hända att ni får gå tillbaka några steg när ni kommer hem igen. Kanske börjar en daglur krångla igen, eller så blir det lite frågor i vargtimmen... Jag tycker att ni ska välja ert tillfälle att resa väl. Att få sova gott resten av livet är värt en månads hemvistelse enligt min mening - men nöden har ju ingen lag... Måste man så måste man, men min varmaste rekommendation är att hålla er hemma över nätterna tills dess att kuren satt sig... Men det är jag det :wink:

Vet inte om SHN-boken är densamma som internationella, men jag tror inte det är några avgörande skillnader i kuren som sådan oavsett. Anna har ju gjort denna kuren med sina barn och hundratals andra sedan lång tid tillbaks (och inte misslyckats...). Så kör på!

Skissa nu ner ett schema och ladda - snart ska ni få sova SÅÅÅÅ gott!
Kram
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Har haft några riktigt dåliga nätter i veckan, särskilt mellan 4-6. Igår gick jag och la mig klockan 19.00 för att få vila igen mig lite. Inatt gick det dock bättre. Krånglade vid varjtimmarna men i övrigt inte lika många uppvak med "napp i och somna om" som vanligt.

Vi har sedan länge bokat in en resa så efter resan blir det nog kurning för hela slanten. Finns inte tillräckligt med tid innan resan för kuren. Min man läser in sig nu också så vi båda är laddade när det väl är dags.

Tack snälla för alla svar. Återkommer med frågor längre fram :D
duggan

Inlägg av duggan »

Vad härligt med två pålästa föräldrig, det här kommer att gå som en dans när det väl är dags. Du vet ju var du hittar oss när det är aktuellt, vi följer er gärna på er resa mot "hela" nätter! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"