Dags att kura Adam, 10 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Plingen

Dags att kura Adam, 10 mån.

Inlägg av Plingen »

Jag ska nu börja kura min son Adam, 10 mån. Nu undrar jag hur jag ska göra första natten då man ska rusa in direkt. Funderar på att ha barnvakten på så att man hör direkt när han vaknar till eller är det bättre att sova på en madrass utanför rummet?

Vad gör man om han ställer sig upp i sängen när man ramsar utanför. Ska man gå in då eller vänta tills han blir ledsen med att gå in?
Adam 080102
Theo 040809
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och väölkommen är du! :D

När du börjar läsa på ordentligt kommer allt att klarna mer, det bästa är att ha en madrass utanför hans rum, det räcker inte bara med att höra att han är vaken utan du ska hinna in så snabbt som möjligt. Första och andra natten vakar du, alltså ingen sömn för kurledaren. :cry: :wink:

Du "ser" ju inte om han står eller ligger, du har ju fullt upp med att skjuta vargar, men skulle han bli uppriktigt dår du in och lägger tillrätta, men i första hand så ingen traffik enkamt för ned läggning.

Vi finna här för råd, stöd och pepp!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Plingen

Inlägg av Plingen »

En annan fundering innan kuren är att han sätter sig upp i sängen i samma sekund som han berättar att han är vaken på natten. Är det lika lätt då att lägga han tillrätta igen eller är risken större för protester?
Adam 080102
Theo 040809
Plingen

Inlägg av Plingen »

Läste i boken att det gärna skall vara kallt i rummet, men Adam är som en ispinne när han inte har täcke på sig, i alla fall händerna och fötterna. Räcker det då att ha 20 grader i rummet?
Adam 080102
Theo 040809
Plingen

Inlägg av Plingen »

En till fråga: Det står i boken att man ska ge barnet 1 burk katrinplommonpuré de 4 första dagarna. Är det för att bajsandet inte ska ske på natten eller tidig morgon? Är det att rekommendera att följa detta råd?
Adam 080102
Theo 040809
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej Plingen!

Jag har också en ispinne här hemma, därför sätter jag på henne strumpor och ibland till och med en tröja under pyjamasen, eftersom täcket åker av titt som tätt. Så klä på honom mer så kan du ha lite svalare i rummet.

Det spelar ingen roll att han ställer sig upp så fort han vaknar på natten. Första natten ska du bara gå in och lägga tillrätta och lugna. Senare ska ramsan fungera som så att han själv lägger sig ner och somnar. Kan han ställa sig upp så kan han även lägga sig ner. Första natten och en del av andra natten ska du förmedla lugnet och då är det du som lägger ner honom ifall han har ställt sig upp!

Katrinplommonpuré är bra för lilla magen eftersom man ökar på matmängden ofta i samband med kuren. Dina "stora" kille har troligtvis ätit vanlig mat redan men det är aldrig fel att underlätta för magen ändå. :wink:

Återkom gärna med rapport hur det går!
Plingen

Inlägg av Plingen »

Tack så mycket för svaret!
Lovar att återkomma med rapport. Attityden har jag inga problem med, tror verkligen på denna kur och inte 5-minutersmetoden (som BVC föreslår). Det kan bara bli bättre efter 10 mån. sömnbrist. Håller på att göra en lista på vad som ska göras vid läggning och uppvaknanden så jag inte blir osäker på tillvägagångssättet när det ska genomföras.
Adam 080102
Theo 040809
Plingen

Inlägg av Plingen »

Kom just att tänka på en till sak, som jag undrar över. Det står i boken att man inte ska planera in något under kuren. Ska man hoppa över Babyöppet, hälsa på farmor/farfar och såna aktiviteter som man brukar göra på dagarna och bara hålla sig hemma eller ute?
Adam 080102
Theo 040809
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nja... snarare avses att det är viktigt att kunna hålla tiderna och att man ska sova hemma. Såklart man kan göra saker under dagarna, men utan att det påverkar mat-och-sov-klockan då... :wink: :D
Plingen

Inlägg av Plingen »

Nu har jag läst på och bestämt mig för att i natt gäller det! Orkar inte fler sömnlösa nätter, vill sova och att Adam också ska få sin skönhetssömn.

En fråga när det gäller den korta dagsluren som är 9.45-10,30: Ska man lägga honom i sängen exakt 9.45 eller några minuter innan? Om det tar 10 min. för honom att somna, ska man väcka honom efter 45 min? eller 35 min? Man kan väl ta till marginalkvarten?

Mitt schema ser ut så här, ni får gärna komma med förslag om ändringar.

7.30 Morgon
7.30 Välling
8.30 Frukost nr 2
9.45-10.30 Sova i sängen
11.00 Lunch
13.00-14.30 Sova
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
18.00-19.30 Bad, skoj, nattslurk
19.30 Sova natt

Kanske är för tidigt att äta lunch kl.11.00? Ska jag flytta fram den lite?

När han ska sova natt och om han pratar lite, ska man bara låta han vara då och ge bekräftelsen när han blivit tyst eller innan?
Adam 080102
Theo 040809
Plingen

Inlägg av Plingen »

Snälla, kan jag få lite råd angående schemat?
Adam 080102
Theo 040809
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Jag tycker schemat ser bra ut, lite (ca 15 minuter) överkant med sammanlagd sömn per dygn, men det ingen fara!

Du kan absolut lägga lunchen lite senare, ca 30 minuter eller så!

Lycka till nu!
Plingen

Inlägg av Plingen »

Nu har första läggningen varit och jag vet inte om jag gjort rätt?! :?
Han ville att jag skulle fortsätta buffa när jag gjorde solfjädern och gick ut med ramsan, så han började gråta direkt. Har jag varit för snål med buffningen (han var lugn och tyst när jag slutade)?

19,35 Buffar lugn + solfjäder, ramsar x6
19,39 Påminner
19,40 Buffar + solfjäder, ramsar x4
19,44 Påminner
19,45 Buffar + solfjäder, ramsar x4
19,47 Bekräftar x4
19,48 Buffar + solfjäder, ramsa x4
19,50 Påminner
19,52 Buffar + solfjäder, ramsa x4
19,53 Bekräftar x4, smågnäller
19,56 Bekräftar x4, tyst
20,00 Buffar + solfjäder, ramsar x6
20,02 Påminner
20,03 Buffar + solfjäder, ramsa x6
20,07 Påminner
20,08 Buffar + solfjäder, ramsa x4
20,12 Bekräftar x4, tyst
Smågnäll
20,15 Bekräftar x4, tyst
Lite smågnäll
20,18 Bekräftar x4
20,20 Sover

Vet inte om jag gjort rätt, öppen för synpunkter. Kan det bli så många bekräftelser på raken?
Adam 080102
Theo 040809
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobb :thumbsup:

Jag tycker att det ser ut som en ganska vanlig förstaläggning. BRA att du såg till att få sista ordet så att den lugna betryggande ramsan var det sista han hörde på väg in i den sköna sömnen!

Nu är det på tårna som gäller! Han ska ha svar direkt på sina frågor. Buffa till lugn och sömntung och gå sedan med ramsan. Det är inte ovanligt att barnet reagerar direkt; det är ju skönt att bli buffad :wink: Avvakta en liten stund. Lyssna noga! Stegras gråten eller verkar den mattas? När du bedömmer att han behöver hjälp så går du in igen och upprepar, så många gånger som krävs.

Snart njuter ni det goda sömnlivet :sleep:

Kram Lua.
Plingen

Inlägg av Plingen »

Åh tack, vad skönt att höra! Man är ju lite nervös och osäker så här första gången, men jag tänkte verkligen på attityden under hela tiden och att inte ge sig. Nu hoppas jag att jag är lika stark i natt!
Rapport kommer i morgon.
Adam 080102
Theo 040809
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"