Hur börjar man om..?
Hur börjar man om..?
Hej! Jag har en 5mån pojke som jag började kura för ett par dagar sedan. 1:a kvällen somnade han efter ca 20 min och vaknade 5ggr(mest under vargtimmarna) men somnade efter ca 5min buffning och några ramsor efter varje gång. Allt kändes jättebra...förutom att jag fick fruktansvärt ont i ryggen(vi har fått sänka till nedersta läget i spjälsängen) och därför bad pappan att ta de följande nätterna. Jag vet att man inte ska byta person så tidigt men det kändes som jag inte hade något val. Tyvärr var han inte påläst och väldigt "velig" i sitt buffande och ramsande. Jag försökte förklara och peppa men märkte att det började "glida" och insomningen tog längre och längre tid. När 4:e dagen kom så lyfte pappa upp bebis för att byta bajsblöja innan jag hann reagera och sedan blev det riktigt svårt. Jag bestämde mig för att fortsätta som om inget hänt dagen efter(struntade i ryggen) men nu när jag försöker buffa honom så blir han alldeles galen! Till slut gav jag upp och lät honom sova i sängen igen. Jag vet inte vad jag ska göra och har börjat bli smått uppgiven efter alla vaknätter och försök att få ihop daglurar och mattider osv. Är det kört nu..? Ska jag vänta några dagar och prova igen? Hur gör jag? Jag var så himla glad för att han äntligen fick sova ordentligt och nu känns det som om allt är förstört:( Jag har lyckats låta bli att nattmata honom iaf. Trött Kram
totten
-
Gäst
Hej westbet!
Bara du vet vad du vill med din son och era nätter. Om du vill genomföra kuren är alls ingenting förstört. Man börjar helt sonika om och buffar den lille vännen tills han lugnar sig. Såklart ni har förvirrat honom lite genom att först ge besked och sedan ändra det direkt och man får kanske vara beredd att det ifrågasätts lite mer nästa gång man berättar att sängen är en trygg och bra plats att sova på.
Precis som ni upplevde är det viktigt att veta vad man gör när man ska lugna ett barn. Är man velig och osäker börjar barnet vädra fara och låter sig inte direkt övertygas om att allt är i sin ordning. Jag tror ni behöver lugna honom länge och ordentligt om ni nu börjar om. Backa försiktigt från buffning och solfjäder och låt ramsan ta över kontinuerligt först när han verkligen tar emot de lugnande verktygen.
Vi finns här för råd och stöd!
Bara du vet vad du vill med din son och era nätter. Om du vill genomföra kuren är alls ingenting förstört. Man börjar helt sonika om och buffar den lille vännen tills han lugnar sig. Såklart ni har förvirrat honom lite genom att först ge besked och sedan ändra det direkt och man får kanske vara beredd att det ifrågasätts lite mer nästa gång man berättar att sängen är en trygg och bra plats att sova på.
Precis som ni upplevde är det viktigt att veta vad man gör när man ska lugna ett barn. Är man velig och osäker börjar barnet vädra fara och låter sig inte direkt övertygas om att allt är i sin ordning. Jag tror ni behöver lugna honom länge och ordentligt om ni nu börjar om. Backa försiktigt från buffning och solfjäder och låt ramsan ta över kontinuerligt först när han verkligen tar emot de lugnande verktygen.
Vi finns här för råd och stöd!