Vår 2-åring pratar ej hela meningar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

Vår 2-åring pratar ej hela meningar

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår son är 2 år och snart 3 mån och han kan inte säga hela meningar än utan bara enstaka ord. Vi ser en utveckling (speciellt från sommaren) men den går långsamt. Skall vi vara oroliga?

För övrigt är han mycket kommunikativ (kroppsspråk) och förstår oss bra.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kiki

Inlägg av kiki »

Min Mio pratar inte heller så mycket, även om det just nu är en explosion av ord och "nästan" meningar.

Med Mio var det så att hon är öronbarn och ständiga öroninflammationer och vätska bakom trummhinnan har förhindrat henne att höra sig själv. Nu har hon fått rör och då kom pratet.

Men även om han inte har öronproblem så är det inte ovanligt med sena pratare. dessutom är det ju så häftigt att se hur uppfinningsrika de är när de kommuniserar och jag får öva min lyhördhet.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D En del barn verkar samla på ord och prat, och rätt som det är bara exploderar det! Jag tror inte det är något problem att han inte pratar meningar än. Vad säger BVC?
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Min lilla var 2,5 innan det började komma hela meningar. Min stora var runt 20 månader. Så det är oerhört olika. Nu har språket exploderat hos min lilla och hon pratar konstant, hela dagarna. Och har en sångrepertoar som är hur lång som helst. Så hon har bara samlat på sig. Så ingen oro befogad, skulle jag säga :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

En av mina bröder var sen med talet. Vi brukar alltid säga att "han började inte prata förrän han var över 2,5 år, men sen dess har han aldrig slutat". Det har liksom inte gjort honom språkligt obegåvad i vuxen ålder, om man säger. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jag har en 2-åring som talar HUR LÅNGA MENINGAR SOM HELST, men ingen fattar vad? :shock: :? Gills det tro? :lol:

Skämt och sido, jag oroar mig inte heller, han talar vissa ord och ibland 2staviga ord, resten av hans harranger är otydbara, men långa är de. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej och TACK för era kommentarer!

Han är MYCKET uppfinningsrik på att hitta sätt för att kommunicera med oss :D!

BVC ville kolla öronen och skicka honom till talpedagog om talet inte hade förbättrats efter sommaren, men vi tyckte att det hade förbättrats efter sommaren så ingen åtgärd har gjorts. Jag funderar på att kontakta dem igen. En test gör ju ingen skada....

Han har inte haft problem med sina öron.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Siobhan

...

Inlägg av Siobhan »

Min dotter fyller två i januari och hon pratar nästan inte alls. Hon kan när hon vill...men hon verkar inte vilja särskilt mycket. Men jag oroar mig inte. Lönt att oroa sig över något man inte kan göra nått åt?
Mamma till Lucia född 2007-01-19
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Man behöver väl inte vara så orolig om de förstår normalt? En del är ju lite tystare.

Man kan ju prata mycket med barnen och läsa för dem för att underlätta utvecklingen. Om man går till logopeden får man väl någon slags lek-övningar som går ut på att uppmuntra talet. Det måste vara skoj, sa dom till oss när vi var där. De sade också att man skulle gärna upprepa det barnet sade för att bekräfta att man förstått och att visa på rätt uttal. Karl har lite problem med uttalet. Det kanske inte blir riktigt samma när man inte pratar så mycket men det skadar väl inte heller. Och man skulle gärna prata om sånt som intresserade barnet och akta sig noga för att tjata. :roll: Inga konstigheter alltså.

Liv har kollat hörseln tre gånger men de har inte kommit fram till något utom att hon ville lyssna på Pippi Långstrump låten en gång. Hon är iaf. inte döv. :D Dom började kolla för att hon inte var intresserad av den ena klockan på Boel-testet. Men hon pratar ju bra tycker jag så jag funderar på att skita i det där snart.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"