När vi var på 4 veckors semester i somras så gjorde han inte någon gång, tecken på att vara bajsnödig. För att förhindra förstoppning så "laddade" vi honom med resulax var tredje dag och då var det med mycket stor vånda som han till slut bajsade. Gråtandes, skrikandes, kniper ihop skinkorna och spänner benen och är helt genomsvettig. Ofta somnar han av ren utmattning här det är klart. När vi kom hem så fungerade det hela av sig själv igen. Till nästa förkylning, så börjar det om igen.
Nu är vi i läget att, så fort som vi har bytt blöja så blir det en ny liten klutt.
Jag har läst i detta forum att man ska försöka förklara för barnet att bajs är skräp och sopor som kroppen behöver slänga ut, dessutom har vi försökt att göra blöjbyten omständliga och inte mysiga för att han ska bajsa klart på ett försök istället för att klutta ut det 10 ggr.
I förrgår kväll bytte jag 10 blöjor på raken, för att visa för honom att det inte är OK att gå runt med bajs i stjärten, tålmodigt och lungt förklarade jag att bajs är sopor som kroppen behöver få ut och vi måste göra rent så att han inte får ont i m,m,m,. I går kväll började det likadant (kan tillägga att dessa två kvällar har varit fyllda med "konflikter", slå mamma, inte äta, inte byta blöja, så han har inte mått bra). Sedan sa jag till min man, vi kanske får "ladda" honom igen, eftersom det verkar som om han är förstoppad. Detta hörde sonen, som direkt sa att han skulle klämma ut bajset och att vi inte behövde "ladda". Maken lägger honom på skötbordet för att byta blöja, då han spänner ihop skinkorna och benen och gråter/skriker i det närmaste hysteriskt. Ut kommer en ca 30cm lång bajskorv!!!! I perfekt konsistens!! Han kunde troligtvis inte hålla sig längre, så detta var resultatet. Vad tycker du att vi ska göra!! Vi har försökt att introducera potta/toa och det har fungerad så där, så snart det är bajs på gång så spänner han sig och blir jätteledsen och vi vill inte på något sätt förvärra situationen. Alla inlägg tas emot, för snart blir jag tokig på detta att inte kunna hjälpa honom att komma över detta.
Tack på förhand!