Bajsvägrare?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
skutten

Bajsvägrare?

Inlägg av skutten »

:cry: Nu måste jag be om kloka råd. Vår snart fyllda 3 åring, har krångel med bajset. Han har tidigare haft trög mage (1,5 år sedan), men det har vi avhjälpt med loppfrö, så nu är konsistensen perfekt. Han har troligtvis blivit rädd när det gjort ont och därmed har någon psykologisk "spärr" slagit till.

När vi var på 4 veckors semester i somras så gjorde han inte någon gång, tecken på att vara bajsnödig. För att förhindra förstoppning så "laddade" vi honom med resulax var tredje dag och då var det med mycket stor vånda som han till slut bajsade. Gråtandes, skrikandes, kniper ihop skinkorna och spänner benen och är helt genomsvettig. Ofta somnar han av ren utmattning här det är klart. När vi kom hem så fungerade det hela av sig själv igen. Till nästa förkylning, så börjar det om igen.
Nu är vi i läget att, så fort som vi har bytt blöja så blir det en ny liten klutt.
Jag har läst i detta forum att man ska försöka förklara för barnet att bajs är skräp och sopor som kroppen behöver slänga ut, dessutom har vi försökt att göra blöjbyten omständliga och inte mysiga för att han ska bajsa klart på ett försök istället för att klutta ut det 10 ggr.
I förrgår kväll bytte jag 10 blöjor på raken, för att visa för honom att det inte är OK att gå runt med bajs i stjärten, tålmodigt och lungt förklarade jag att bajs är sopor som kroppen behöver få ut och vi måste göra rent så att han inte får ont i m,m,m,. I går kväll började det likadant (kan tillägga att dessa två kvällar har varit fyllda med "konflikter", slå mamma, inte äta, inte byta blöja, så han har inte mått bra). Sedan sa jag till min man, vi kanske får "ladda" honom igen, eftersom det verkar som om han är förstoppad. Detta hörde sonen, som direkt sa att han skulle klämma ut bajset och att vi inte behövde "ladda". Maken lägger honom på skötbordet för att byta blöja, då han spänner ihop skinkorna och benen och gråter/skriker i det närmaste hysteriskt. Ut kommer en ca 30cm lång bajskorv!!!! I perfekt konsistens!! Han kunde troligtvis inte hålla sig längre, så detta var resultatet. Vad tycker du att vi ska göra!! Vi har försökt att introducera potta/toa och det har fungerad så där, så snart det är bajs på gång så spänner han sig och blir jätteledsen och vi vill inte på något sätt förvärra situationen. Alla inlägg tas emot, för snart blir jag tokig på detta att inte kunna hjälpa honom att komma över detta.
Tack på förhand!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Välkommen hit!
Vad säger han om tankarna på bajs som sopor? Jag skulle inte ge laxerande utan hellre lactulos. Det jobbar mer naturligt och då trycker det också på.

I övrigt så hör jag ju kampen er emellan och det är ju inte heller bra. Han använder, som du märker, bajset att trotsa med, och det ska vi ju så klart slippa.
skutten

Inlägg av skutten »

Tack! Det känns bra att hitta ett forum där man håller med om mycket som sägs!
Han har inte kommenterat vårt prat om bajs som sopor...annars är han väldigt vältalig, men jag vet inte om han förstår. Konsistensen är det inget fel på numera utan jag tror att det rör sig om ren och skär trots. Hittade lite tidigare inlägg i detta forum och det är mycket som stämmer på vårt problem. Frågan är om det är rätt att tvinga honom in på toaletten för att göra ett bajs försök, han spjärnar emot och gråter så snart det rör sig om bajs. Är det rätt att tvinga honom att böja på benen, när han tar i så att det är svårt för mig att hålla dem?? Det känns inte bra...
Gäst

Inlägg av Gäst »

VI har lite bajsfnurror emellanåt, av psykisk karaktär. Då läser vi i Bajsboken, som är både upplysande och rätt tokig. Det avdramatiserar det hela lite. Löser kanske inte problemet för er, men ett litet boktips iaf... :!:
skutten

Inlägg av skutten »

Tack för tipset. Det kan definitivt vara värt ett försök att avdramatisera.

Ikväll var det dags igen. Vid läggdags så skulle jag byta en blöja och sätta på pyjamas. Upptäckte då att det hela tiden kom ut lite mer bajs ju mer jag torkade och han började knipa ihop benen. Jag lyfte då ut honom till toaletten och sade att där bajsar vi även om vi har blöja. Det slutade med att jag fick hålla fast honom, mot vilda protester, jag pratade hela tiden lugnt med honom att kroppen vill göra sig av med sina sopor/bajs och dumma bajset som är så svårt att få ut. 10 minuter senare var båda två genomsvettiga, men då hade han lugnat sig och accepterade att sitta i mitt knä på toaletten i blöja. Dock kom det inget mer, men jag sa bara att det var ett bra försök och att det kommer ut senare och sedan gick vi och nattade och pratade inte mer om saken. Är vi på rätt spår tror ni? Det känns fortfarande inte OK att tvinga honom till detta, men det kanske är det enda sättet att komma över vår kamp?? Eller ska man låta honom gå och lägga sig med bajs i blöjan? Hur jag än läser i tidigare trådar så förstår jag inte riktigt detaljerna....det är väl så att jag gör en för stor sak av detta, men så har jag ett förflutet som bajsvägrare. Kan det vara ärftligt måntro?? :lol:
Mamma till Memmis 3 år och Krumeluren 3 månader
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

skutten skrev:Tack för tipset. Det kan definitivt vara värt ett försök att avdramatisera.

det är väl så att jag gör en för stor sak av detta, men så har jag ett förflutet som bajsvägrare.
Ja, på båda. Du gör hans bajs till DIN ensak. Det är det ju faktiskt inte.
Jag är godismutad. Bajsade jag på pottan fick jag en godis. Häpp, vad lätt det gick. Och ingen prestationsångest så långt ögat når. Det var ju helt upp till mig, de lade sig inte i alls. Min ensak. Det är viktigast! Jag tror inte att du kommer någon vart med tvång. Snarare tvärtom. :!:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Skutten :D !

Här kommer lite länkar som jag tror kan ge dig de svar du söker:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=60482
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13192 (där ytterligare två mycket bra länkar ges)

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
skutten

Inlägg av skutten »

Hej Ewa,
Tusen tack för tips på tidigare länkar. Det känns ju skönt att man inte är ensam iallafall. Både igår och idag har det hela gått utan större gråt och tandagnisslan. Lite gnäll bara, men även om han gör en ganska bra omgång så läcker det ut liiite när vi byter blöjan. Frågan är ju om han trots bra konsistens är förstoppad eller om det är att han inte gör klart??? Nåja, ska avvakta ett par dagar. Vi har helt sluta prata om det och har bannlyst ordet "bajs" hemma, enligt tidigare råd av Anna Wahlgren. Vi låter honom klämma varsomhelst eftersom toaletten innebär en strid oavsett om det är på gång eller ej, så jag tänkte att vi "taggar" ner på alla områden en period för att ge alla andhämtning vilket också borde innebära att vi backar bandet och startar om där det gick snett. Det vore intressant om någon med tidigare problem i dessa trådar ville rapportera hur det fungerar idag och vad det var i slutändan som gjorde att det löste sig...
Tack igen och kram
Skutten
skutten

Inlägg av skutten »

Hej igen,
Gällande "avrapportering" i tidigare trådar, så hade jag nu tid att läsa lite närmare och därmed fått en del svar så glöm bort mina sista meningar ovan. Så är det när man har en 3 månaders bebis, man är minst sagt lite splittrad :wink:
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej,
Min kille är 5 år nu. Han har alltid bajsvägrat i perioder och det kan gå upp emot 10 dgar mellan bajsningarna. Naturligtvis gör det ONT då!!! :cry:
Har försökt _allt_: doktorsbesök, lactulos, klyx, övertalningar, tvång, tjat i oändlighet med gråt och tandagnisslan som resultat.
Just nu går det BRA och har gjort sedan i somras. Då började jag muta honom istället :D Om det ploppar i toaletten så får han en bit godisplopp i munnen efteråt. Det funkar _skit-bra_ :shock:
Prova det! Vet att det låter löjligt och idiotiskt att behöva muta med choklad men det har iaf gett resultat. Om han bajsar får han en bit plopp, om han inte bajsar får han det inte = enkelt och helt upp till honom!
Just nu bajsar han utan att få någon plopp efteråt. Han har kommit in i en bra spiral och har "glömt" bort att han ibland får godis efteråt.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"