När "sitter" sömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

När "sitter" sömnen

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
9:de kurdagen. Nu börjar kuren äntligen ta ordentligt! Lilla älsklingen log för första gången när hon la huvudet på kudden i kväll. Vilken lycka. Gnällde/grät dock lite mitt i ramsandet, men slutatde lika fort som hon börjat. Och sen BARA trevliga ljud :!: :!: Gud vad skönt.

Vargtimman har vi heller inte riktigt problem med mera - mörkläggning, 30 min. tidigare natt samt ett par dagar med lite musik i matrummet, när hon lugnat sig med ramsan på morgonen, gjorde susen. Vaknar forfarande lite för tidigt, men lägger sig ner och somnar om på ramsan!!! :D :D Och sover oftast tills vi väcker henne.

Dagslurarna strular dock fortfarande. Därav frågan: När kan man anse att sömnen sitter :?:
På tisdag skall vi åka iväg i bil tidigt på morgonen och vi kommer först hem onsdag kväll. Dvs. lurar, natt och morgon "ute".

Dagslurarna är etablerade i vagnen och därför gör vi en paus och går en promenad med henne när hon skall sova, på ditresan. (På hemresan skall hon sova natt i bilen.) Men när och var törs jag satsa på att börja lägga över henne i sängen på dagen :?: :?:

När vi kommer hem onsdag har vi fyra dar hemma och sen 14 dagar i vår helt nya sommarstuga.

:arrow: Skall jag använda de fyra dagarna hemma till att vänja henne vid sängen på dan?

:arrow: Eller skall hon sova middag i sängen från första dagen i sommarstugan?

:arrow: Eller skall vi vänta tills hon har vant sig vid omgivningarna och vi ser att natt och morgon sitter där också?

Hon är ju så nykurad och som sagt så har hon de senaste dagarna varit svårsomnad på dan - i snitt har det krävt en timmas promenad innan hon somnar... :? Så man kan ju knappast påstå att dagslurarna sitter.

Nån som har erfarenhet och goda råd till hur vi kommer vidare härifrån? Vill ju helst inte röra till alltihop så vi skall börja från början :!:

Godnatt från en pigg och glad mamma :D
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vackert jobbat :D och vackert tänkt :D Och en alldeles kolossalt vacker underskrift - den gillar vi :lol: :lol: :lol: GRATTIS :!:

Som du mycket riktigt misstänker är det ingen bra idé att ändra på saker och ting förrän sömnen sitter (och även då, och inte minst då, håller man benhårt fast vid tiderna). Så jag tycker du ska använda sängen i sommarstugan, inte förr. Där blir det nyheter i vilket fall. Men att "öva" dessförinnan skulle bara krångla till det, är jag rädd. Däremot kan du fortsätta med sängen när ni kommer hem igen, men håll då fast vid DET och ändra inte (igen) :idea:

Man får räkna med inalles en månad innan allt, varenda programpunkt, sitter som berget. Ibland tar det ännu lite längre tid som du kan se av rapporter här, men förr eller senare är lilla barnet i hamn, och ju lugnare vägen dit desto bättre :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Det sägs att en stor förändring av invanda vanor tar ca 6 veckor att genomföra - jag tycker att det stämmer!
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för era svar.

Så det är alltså säng på dagen f.o.m. sommarstugan och efter det också! Tills sömnen verkligen sitter :!: :?: :!: :?: Och sen kan hon sova varsom helst, eller?

En lite fråga till bara. Utöver de gossedjur hon sover med, skall jag ta med annat från hennes rum hemma och sätta upp/hänga i hennes nya rum i sommarstugan? Och skall den nya sängen där helst likna den gamla...? Eller skall jag bara göra det trevligt och mysigt med nya saker?

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kom ihåg att det är din attityd av självklarhet som gäller, inte vad vi skriver här :!:

Ta med några kära bomärken. Och gör nu inte saker konstigare än de behöver vara :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"