Råd efter åtta veckors kurande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sussman

Råd efter åtta veckors kurande

Inlägg av sussman »

Hej på er alla!
Den 28 maj började vi kura vår då 14 månaders gamle son. Han lärde sig ganska snabbt somna själv, något som vi är oerhört tacksamma för. Vi har emellertid ett problem, han vaknar för tidigt, vanligtvis en timme på morgonen och 20 min. på luren. Då brukar han snacka lite och skrika mer allteftersom. Vi ramsar på men det hjälper föga. Schema;
7.00 God morgon
7.15 Frukost
10.45 Lunch
11.45 -13.15 Lur
14.15 Mellanmål
17.45 Kvällsmat
19.00 Läggning
Han ammar alltjämt ganska friskt och dricker därför inte välling. Vi har inte sett detta som ett större problem då han har god aptit på vanlig mat. Finns det någon som har några goda råd?
Stolt far
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ledsen att du fått vänta på svar :roll:

Bra jobbat - att kunna/våga/vilja somna själv är inte det sämsta :D

På morgonkulan och vid luren som han tror han ska förkorta: ge en ramsa x 4 ganska direkt, innan han börjat skrika/hojta, som upplysning om att morgonen inte kommit än (för honom) respektive att det är dags att sova lite till, tills DU/ni bryter det hela, inte han. Inte mer :!:

Sätt sedan på musik. Högt och rejält. Två band med nyårskonserter har jag nu utlånade i ärendet... :wink: Strauss alltså, wienervals, lite dunder och brak med härliga rytmer. Går bra med glad Mozart och ballt dragspel också :idea: Däremot ska det inte sjungas, alltså höras röster.

Den höga musiken - och då menar jag HÖG, inte modell vaggvisa - avpersonifierar hela "dramat". Han tror att ni ändå inte hör honom och inser att han får lösa sina diverse små livskriser själv. Vilket han KAN, vid det här laget. Ni å er sida hör honom mycket riktigt inte (om ni inte lyssnar vid dörren, så gör inte det :lol: ) och kan därmed lämna honom i fred, utan någon klistrig överkoncentration :idea: Välgörande för alla parter :!:

Musiken kommer inte att förfölja er för livet, så oroa dig inte för någon "dålig vana". Vi vill bara att han ska snappa poängen med att sova så länge som han verkligen behöver. Och det kommer han att göra.

Efter ett antal minuter kan man dämpa och sedan stänga av. (Pust :D )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sussman

Inlägg av sussman »

Tack Anna!

Nu har vi plockat fram lite goa plattor ; Mozart, Drottningsholmsmusiken och lite gladjazz som vi lurar på att försöka med eller varför inte instrumental Beach Boys?

Luren företas ofta ute i rullande vagn. Samma problem med tidigt uppvak uppstår då men med mindre skrik och mer babbel, vad göra?

Stolt far
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Försök mörklägga, dvs utestänga alla synintryck. Lätt sagt, bra gjort :lol:
sussman

Inlägg av sussman »

Tack Anna för ditt svar!

Sedan en längre tid tillbaka hänger vi saker för för att förhindra synintryck, på senaste tiden en regnkappa som inte är det minsta transparent. Jag har noterat att det på detta forum finns en mängd givande tips om tygkvaliteer osv.

Slutligen är vi inte bekanta med uttrycket "lätt sagt, bra gjort". Är det något man säger i Gastsjön? och vad menar man då?

Stolt Far
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Ja, det är något JAG säger i Gastsjön :lol: Det som är lätt sagt är ofta svårt att göra, men fixar man det är det bra gjort. Got it :?: :lol:

Och hur gick musiknatten :?:

Å andra sidan ska man minnas - apropå uttryck :lol: - att en svala gör ingen sommar, Rom byggdes inte på en dag, etc etc :lol: :lol: :lol:

Pris och beröm för din Attityd, som verkar vara klart på rätt plats :wink:
sussman

Inlägg av sussman »

Han vaknade 6.00 imorse (45 min. innan upptagninen) och 12.40 (20 min. innan upptagningen) efter luren och somnade inte om. Musiken gjorde ingen skillnad trots att den var högre och längre på luren, men man brukar ju säga tredje gången gillt :wink: .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Säg inte det du, den gjorde nog all skillnad i världen åtminstone för er ömma... och därmed alldeles strax för lilla älsklingen; se ovan :D
sussman

Inlägg av sussman »

:thumbsup: Tusen tack Anna!

Sedan igår funkar sömnen som den ska. Det verkar som om dina råd fick polletten att slutligen trilla ned. Vår son är nu piggare och därmed också gladare.

Tack återigen Stolt far
:sleep:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Gläder mig ofantligen :D Pris och beröm :D

Ifrågasätt nu aldrig mer den goda sömnen utan betrakta den som fullkomligt självklar :lol: Så gör lille älsklingen det också (annars.... :evil: :lol: ) :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"