Behöver SHN råd!
Behöver SHN råd!
Hej alla glada. Har en 3½ månad gammal dotter och är inne på natt nr 2 för att få henne att sova längre. Är riktigt deppig idag då hon skrek och skrek mycket inatt. Får en att känna sig värdelös, men jag får väl köra på...Har två frågor. 1) Gällande "Sova-hela-natten" kuren: min man går inte med på att låta henne sova på mage, istället blir det på sidan då hon trivs bäst att sova så. Fungerar SHN-kuren om barnet inte ligger på mage? 2) Vi har inte möjlighet att dra upp vagnen i lägenheten, vi har en vagga istället, som man gungar sidledes. Det här med vilket håll man gungar åt, kommer det ha någon effekt om vi istället gungar sidledes? Eller skall vi gå över till buffningen direkt? Stort tack för hjälpen.
-
Lotta Sthlm
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hon ska inte skrika och skrika "mycket"
Mat behövs, mycket mat, mer mat och ännu mer mat. Fasta tider och hjälp att komma i ro. Hur hon ligger är inte så noga (men ni har väl larm
Sidledes vaggning är ganska värdelös.
Det är däremot inte du.
Skärpning nu, och plocka fram resurserna
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu kommer tårarna
Buffningen fungerar inte för oss. Vi har gjort enligt anvisningarna och buffat ordentligt, med beslutsamhet, men trots detta skriker vår lilla som en stucken gris. Detta börjar likna 5-minuters metoden och den hade jag aldrig ens fått för mig att köra. Vi har matat vår lilla mycket och väl, gjort upp ett schema, fasta tider för sovning och när det blir sovdags och hon praktiskt taget redan har stängt ögonen så börjar showen. Vi lägger henne ner, hon börjar gall-skrika. Vi lugnar, hon stillar sig, lägger henne på sidan, säger ramsan, börjar buffa och då skriks det tills mitt hjärta går itu. Inatt gick det någorlunda OK att få henne att somna om, för hann bara gny till så började mannen med buffning/ramsa och hon somnade snabbt om utan något skrik. Idag likaså i vagnen (för då promenerar jag tills hon somnar och det går på 2-3 minuter). Men nu hemma...suck. Hjälp mig någon! Jag körde precis in nappen och då slocknade hon med en gång. Gjorde för ont i hjärtat på mig att fortsätta buffa utan resultat.
-
Gäst
-
annawahlgren
Hur skulle det vara om du lät duktige, saklige, målmedvetne mannen göra jobbet, medan du faktiskt flyttade på dig och tog med dig hela skocken orosvargar ut någon annanstans
Du är inte det minsta övertygad om vad du gör. Ditt hjärta "går itu", du tycker du sysslar med skrikmetoden, du "kör in" nappen och buffar "utan resultat".
Så får man inte misshandla SHN-kuren. Så gör inte det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ni har rätt båda två. Jag gick in i detta med en självsäkerhet, ramsade och buffade och vid minsta motgång så bröt jag ihop. Problemet är följande: Jag har aldrig lärt mig lugna mitt barn på annat sätt än att lyfta upp och trösta eller köra in nappen. Så nu när hon skriker har jag inte en aning om vad jag skall göra. Vad har ni för råd att ge mig här? HUR LUGNAR JAG MITT BARN 
Vi är nu inne på SHN dag 2, natt 2 förbi. Kvällen igår startade katastrofalt. Efter badet vid pyjamas påsättningen startade skrikandet. Jag försökte allt jag kunde att lugna min lilla, men jag misslyckades där. Hon skrek så mycket att hela den lilla kroppen skakade
och hon började tom slänga med huvudet. Jag känner mig som världens sämsta förälder. Pappa kom in och tog upp henne, gullade i vardagsrummet för att få henne att skratta, så läggdags gick ganska bra. Kort buffande, ramsande till och från i 20 minuter.
Nu har jag några frågor:
Beställer idag andningslarm (fattar inte att jag inte gjort det tidigare, hur dum får man vara?). Hur länge rekommenderar ni att man anväder ett sådant?
Hur övertalar jag min man att det är bättre att låta vår sötnos sova på mage. Han vägrar ge med sig och som familj måste man vara enade om något sådant. Han har läst på internet att man forskat fram att PSD beror på magliggande och att man inte ens skall låta sitt barn sova på mage med andningslarm. Hur argumeneterar jag emot, hur får jag honom att göra det självklara valet - MAGE!
Lillan fyller 4 månader om 11 dagar. Är inte riktigt nöjd med schemat jag satt ihop då sömnen krockar med amningen, får inte riktigt ihop det. Skulle vilja att sova-natt-perioden varade från 20-8, resten spelar ingen roll. Har ni något förslag?
Stort tack för alla förslag, tips och råd. Stor Kram till er.
/Sandra
Vi är nu inne på SHN dag 2, natt 2 förbi. Kvällen igår startade katastrofalt. Efter badet vid pyjamas påsättningen startade skrikandet. Jag försökte allt jag kunde att lugna min lilla, men jag misslyckades där. Hon skrek så mycket att hela den lilla kroppen skakade
Nu har jag några frågor:
Beställer idag andningslarm (fattar inte att jag inte gjort det tidigare, hur dum får man vara?). Hur länge rekommenderar ni att man anväder ett sådant?
Hur övertalar jag min man att det är bättre att låta vår sötnos sova på mage. Han vägrar ge med sig och som familj måste man vara enade om något sådant. Han har läst på internet att man forskat fram att PSD beror på magliggande och att man inte ens skall låta sitt barn sova på mage med andningslarm. Hur argumeneterar jag emot, hur får jag honom att göra det självklara valet - MAGE!
Lillan fyller 4 månader om 11 dagar. Är inte riktigt nöjd med schemat jag satt ihop då sömnen krockar med amningen, får inte riktigt ihop det. Skulle vilja att sova-natt-perioden varade från 20-8, resten spelar ingen roll. Har ni något förslag?
Stort tack för alla förslag, tips och råd. Stor Kram till er.
/Sandra
-
father of sons
Hej
Andningslarm upp till 1år, minst.
Be mannen läsa dessa krönikor:
http://www.annawahlgren.com/kronikor/feb_2005_mage.htm
http://www.annawahlgren.com/kronikor/ju ... l%F6gn.htm
Hur lugna ditt barn?
Genom att vara påläst (tills ögat blöder), det ger attityd!
Man kan "klä på sig" en attityd, eller verkligen känna attityden - det första funkar inte. När du är övertygad och påläst infinner sig ATTITYDEN.
Lycka till!
Andningslarm upp till 1år, minst.
Be mannen läsa dessa krönikor:
http://www.annawahlgren.com/kronikor/feb_2005_mage.htm
http://www.annawahlgren.com/kronikor/ju ... l%F6gn.htm
Hur lugna ditt barn?
Genom att vara påläst (tills ögat blöder), det ger attityd!
Man kan "klä på sig" en attityd, eller verkligen känna attityden - det första funkar inte. När du är övertygad och påläst infinner sig ATTITYDEN.
Lilla älsklingen vet inget annat heller, nu måste nu jobba bort det gamla invanda. Ni fixar detta!Jag har aldrig lärt mig lugna mitt barn på annat sätt än att lyfta upp och trösta eller köra in nappen
Lycka till!
Tack till alla
Vill tacka er alla för stödet vi har fått under SHN kuren. 4:e natten gick som smort. Vi har fortfarande en bit kvar med att sova just hela natten UTAN att vakna och lite dagstrassel, men utöver detta så sover/äter/glädjer sig den lilla mer än någonsin.
PS. Efter att ha läst krönikorna och vi fick hem andningslarmet så gick mannen med på att lägga vår lilla på mage. Hon vaknar samma tider på natten, men jag kan tänka mig att det kommer ta lite tid innan hon vänjer sig vid att ligga som små-folk ska.
KRAM \:D/
PS. Efter att ha läst krönikorna och vi fick hem andningslarmet så gick mannen med på att lägga vår lilla på mage. Hon vaknar samma tider på natten, men jag kan tänka mig att det kommer ta lite tid innan hon vänjer sig vid att ligga som små-folk ska.
KRAM \:D/
/Sandra
Mamma till Laura
född 050406
och Julia
född 061007
Mamma till Laura
och Julia
-
father of sons
Hejsan.
Nu har det gått exakt 4 dagar och en uppföljningsvecka, sedan vi påbörjade SHN-kuren. Vi har fortfarande följande problem, som vi inte riktigt vet hur vi skall ta itu med.
Vår 4 månaders flicka sov 10 timmar i streck i natt och detta är rekord. Tidigare fick vi natta om henne runt vargatimmen flertalet gånger. Imorse vaknade hon runt 6 och då är det enligt schemat 2 sovtimmar kvar. Hon skrek, vrålade, lät arg, gnydde, "sjöng" etc. i 1½ timme innan hon lyckades somna om.
När hon väl hetsat upp sig svarade vi med bekräftelse ramsa. När detta inte fungerade ramsade vi x4, x6, x8, överröstade, bekräftade. Inte heller detta fungerade. Hon lugnar sig en stund och sätter fart igen. Solfjädern och buffning lugnar för stunden, men så fort man flyttar sig från henne börjat hon igen. VAD GÖR VI FÖR FEL? ](*,)
Schemat vi lagt upp ser ut enligt följande:
8:00 vakna
10:15-11 sova 45 min
13:00-15:00 sova 2 tim
17:00-17:45 sova 45 min
20:00 sova natt
Däremellan får hon massor och massor av bröstmjölk, ensamlek på morgonen, socialt umgänge vid matlagningen, städning och annat, utomhus promenader vid minst en av sovningarna (oftast den på 2 tim), intrycks stunder där vi bär runt henne och visar "strunt", lek med bit-/greppleksaker etc.
Har ni några förslag på hur vi gör med den arga morgonstunden? För inte skall hon väl gråta i 1½ timme?
Stort tack
Nu har det gått exakt 4 dagar och en uppföljningsvecka, sedan vi påbörjade SHN-kuren. Vi har fortfarande följande problem, som vi inte riktigt vet hur vi skall ta itu med.
Vår 4 månaders flicka sov 10 timmar i streck i natt och detta är rekord. Tidigare fick vi natta om henne runt vargatimmen flertalet gånger. Imorse vaknade hon runt 6 och då är det enligt schemat 2 sovtimmar kvar. Hon skrek, vrålade, lät arg, gnydde, "sjöng" etc. i 1½ timme innan hon lyckades somna om.
När hon väl hetsat upp sig svarade vi med bekräftelse ramsa. När detta inte fungerade ramsade vi x4, x6, x8, överröstade, bekräftade. Inte heller detta fungerade. Hon lugnar sig en stund och sätter fart igen. Solfjädern och buffning lugnar för stunden, men så fort man flyttar sig från henne börjat hon igen. VAD GÖR VI FÖR FEL? ](*,)
Schemat vi lagt upp ser ut enligt följande:
8:00 vakna
10:15-11 sova 45 min
13:00-15:00 sova 2 tim
17:00-17:45 sova 45 min
20:00 sova natt
Däremellan får hon massor och massor av bröstmjölk, ensamlek på morgonen, socialt umgänge vid matlagningen, städning och annat, utomhus promenader vid minst en av sovningarna (oftast den på 2 tim), intrycks stunder där vi bär runt henne och visar "strunt", lek med bit-/greppleksaker etc.
Har ni några förslag på hur vi gör med den arga morgonstunden? För inte skall hon väl gråta i 1½ timme?
Stort tack
/Sandra
Mamma till Laura
född 050406
och Julia
född 061007
Mamma till Laura
och Julia
-
annawahlgren
Ni är snart i hamn men måste läsa på bättre