Vaknar oavbrutet natt 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Hej igen!

Sitter här och skriver mitt i natten...

Plötsligt efter flera nätter då flickorna har sovit jättebra och en jättebra läggning i går kväll har vi nu varit uppe i två timmar och försökt få en av flickorna att somna om.

Vi har solfjädrat och ramsat massor av gånger. Hon tystnar kort men sätter snart igång att gråta igen. Vi blir nu osäkra - hur ofta ska man ramsa? ska vi vänta så länge vi kan när vi hör att hon är arg trots att hon skriker upp sig rejält? Vad gör vi när det har "låst sig" så här dvs hållit på så länge - ska man gå in och solfjädra länge - och hur länge i så fall? :?

Hoppas återigen på er hjälp! :heart:
3 flickor - tvillingar 080419 och storasyster 060511
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

När vaknade lilla juvelen och vad gjorde hon och hur agerade du?

Ofta så har dom kvar dom nattliga uppvaken för att vi vuxna tenderar att verktyga för mycket på natten, beskedet man ska ge är ju att på natten händer INGENTING - förutom att folk sover som grisar :wink: Så först och främst avvaktar man och har is i magen, dom brukar klara upp dom flesta nattliga uppvaken själv - bara dom får ta chansen.

Men skulle dom behöva hjälp så serverar man såklart en ramsa, fastnar dom så ge en lugnande solfjäder ända tills lilla barnet är aldeles sömntungt!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Vi avvaktade för att se om hon klarade sig själv men när hon började skrika upp sig ordentligt så ramsade vi och så fort hon tystnade bekräftade vi. Hon vaknade inom en minut och då agerade vi på samma sätt (antingen jag eller min man). Men hur länge ska man vänta mellan ramsorna i ett sånt här läge? Om jag hör att hon skriker argt - ska jag vänta så länge jag kan - dvs. långt mer än ett par minuter?

Vi har alltid gått ut så fort omedelbart efter solfjädern - du menar att man ska stå och hålla kvar en lång stund - så länge som krävs för att hon ska somna?

Man vänjer sig snabbt vid att få sova på nätterna...
3 flickor - tvillingar 080419 och storasyster 060511
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hon ska inte somna av solfjädern men nästintill höll jag på att säga, solfjädra tills hon är aldeles avslappnad och helt sömntung i kroppen.

Är hon arg behöver hon ingen ramsa, den biter ändå inte då, är man arg vill man bara spy ur sig lite men sedan när ilskan börja lägga sig då först är hon motaglig för erat besked.

Jag förstår att det känns lite knotigt nu, man vill ju bara få sova igen! Men kom ihåg att shn är en process, bitvis är det två steg fram och ett steg bak, men håller man bara ögon på målet så passerar du också målsnöret! :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"