Jag har en son som snart är sju månader. Det funkar helt ok att lägga honom på kvällarna och sedan kan han sova åtta timmar i sträck innan det är dags för mat. Oftast somnar han om efter det och sover en timma till. Som jag ser det har vår son inga jätteproblem med sin nattsömn. Det som ibland (inte allt för sällan) ställer till problem är att han inte kan somna utan napp. Det gör det svårt för honom att somna om själv och svårt för honom att somna på dagen. Vi tycker också det är dags för honom att sluta äta på nätterna. Jag tycker det är uppenbart att han inte behöver det längre.
Jag har läst SHN och funderat en del kring den och tycker om andemeningen i boken. Det är verkligen något jag skulle vilja förmedla till min son. Min fråga är; kan/bör man kura ett barn som inte har stora sömnproblem, eller är kuren mest tänkt för de barn med ordentliga problem?
konstig fråga
-
TorpSara
Hej! Välkommen hit!
Visst kan man "kura" barn som inte har direkta sömnproblem också. Resan blir enklare och lättare för det mesta. Vinsten är ju framförallt goda verktyg vid kommande trassel, och det kan jag lova är guld värt!
Vi är många som har tillämpat Annas standardmodell men som ändå har gjort någon variant av "minikur" just för att få det sista att falla på plats.
Jag har också flera vänner som bara gjort en "ramskur" för att ramsan är ett så obegripligt bra verktyg.
Eftersom det både är napp och nattmål hade jag följt kuren till punkt och pricka, då blir det stabilast resultat och minst gråt!
Visst kan man "kura" barn som inte har direkta sömnproblem också. Resan blir enklare och lättare för det mesta. Vinsten är ju framförallt goda verktyg vid kommande trassel, och det kan jag lova är guld värt!
Vi är många som har tillämpat Annas standardmodell men som ändå har gjort någon variant av "minikur" just för att få det sista att falla på plats.
Jag har också flera vänner som bara gjort en "ramskur" för att ramsan är ett så obegripligt bra verktyg.
Eftersom det både är napp och nattmål hade jag följt kuren till punkt och pricka, då blir det stabilast resultat och minst gråt!
Tack för ditt svar! Vi kommer att köra igång till helgen. jag har en liten fundering över hur vi ska lägga honom. Fram till för en vecka sedan har han alltid sovit på rygg eller sida och inte tyckt om att sova på magen. Nu har han börjat vända sig till mage hela tiden i sängen. När han hamnar på mage blir han oftast arg och vaknar. Att han blir arg tror jag beror på att han inte riktigt vet hur man sover på magen. Han har huvudet rätt ner i madrassen/kudden och ligger på armbågarna. Vad tror du är bäst under kuren? Att lära honom hur man sover på mage; benen och armarna utåt och huvudet åt höger? Eller ska jag låta honom fortsätta att sova på sidan och lägga tillrätta när han hamnar på mage?
mamma till Gustav 080429
-
ilindstrom
Hej Anna74 och välkommen hit
Jag skulle lägga honom på mage för då fungerar buff och solfjädern bäst tycker jag. Sedan är det ju meningen att de små ska kunna sova i vilken sovställning som helst. Så hur han ligger senare på är upp till honom
Själv skulle jag använda andningslarm oavsätt sovställning tills barnet är 1 år
hälsningar
Ida
Jag skulle lägga honom på mage för då fungerar buff och solfjädern bäst tycker jag. Sedan är det ju meningen att de små ska kunna sova i vilken sovställning som helst. Så hur han ligger senare på är upp till honom
Själv skulle jag använda andningslarm oavsätt sovställning tills barnet är 1 år
hälsningar
Ida
Hej igen och tack för svaret!
Då kär vi på mage. En sista frågabara innan vi kör igång. Eftersom han inte är van vid att sova på mage så kommer han säkert att resa sig upp på armarna direkt och resa upp huvudet och nacken. Hur gör man då? Kan man fortsätta att buffa ändå? Eller ska man lägga tillrätta 100 gånger om det skulle behövas? Hur gör man för att inte ta i för hårt? Jag vill ju inte "trycka" ner hans huvud.
Då kär vi på mage. En sista frågabara innan vi kör igång. Eftersom han inte är van vid att sova på mage så kommer han säkert att resa sig upp på armarna direkt och resa upp huvudet och nacken. Hur gör man då? Kan man fortsätta att buffa ändå? Eller ska man lägga tillrätta 100 gånger om det skulle behövas? Hur gör man för att inte ta i för hårt? Jag vill ju inte "trycka" ner hans huvud.
mamma till Gustav 080429
Hej! När du buffar håller du din vänstra hand över hans nacke och huvud, du får spreta med fingrarna. Då ska han inte kunna åla sig ur ditt grepp. Han ska inte kunna resa sig upp på armarna. Det går inte att hålla lite löst, då faller hela bufftekniken. Självklart ska du ju inte göra honom illa eller pressa ner hans huvud så han inte får luft eller så, men det är så bra beskrivet i boken hur du gör :thumbsup: .
Lycka till!
Kram Emma
Lycka till!
Kram Emma