Min treåring är glad i mat och har alltid varit. Nu har det dock börjat visa sig på vågen. Hon som alltid legat på normalkurvan har stuckit iväg till kurvan därpå. Och där ligger hon nu sedan ett halvår tillbaka. Första gången tog barnläkaren det med en axelryckning och menade på att hon springer av det. Andra gången vi vart där, 6 mån senare vart hon inte lika säker utan (kändes det som) manade till att dra ner på portionerna,utöka motionen och att en viktminskning vore på sin plats. Åh ajj ajj vad det svider i en mammas hjärta att höra. plus att jag nojjar! Hon är rund i ansiktet och om magen men i övrigt "normalstor".
Hon får inget godis och saft tillhör sällsyntheter. Maten vi lagar är husmanskost och ja vanlig svenssonmat.
Just nu känns det som att jag vaktar vad hon äter och hur mycket och det känns pressat och ledsamt. Hon får, om hon efter en portion fortfarande ör hungrig, fylla på med grönsaker.
Jag tycker att det känns som att hon blivit matfixerad (eller så är det jag)
Vi har alltid hållt på regelbundna måltider, frukost kl 08 - gröt. Mellis -= frukt kl 10 och lunch 12, mellis kl 15 och middag kl 18.
Ibland kan hon komma en timme efter frukost och säga att hon är hungrig?? Jag säger att nej vi åt ju nyss, du får vänta till mellanmål. Det fungerar ju men man undrar ju om hon verkligen är hungrig eller om hon är sugen eller om hon glötm att hon ätit??? Är det ok ett ge frukt mer än till mellanmål eller ska man fortsätta hålla hårt på tiderna?
Jag tycker det är jobbigt och vill ha en tjej som har en normal relation till mat. Tänker ju mycket på hur bviktfixerat allt är idag.
Kanske lite svamligt men jag hoppas någon här kan råda mig.
treåring som bör stanna i vikt, matfixerad...
treåring som bör stanna i vikt, matfixerad...
"Ingen rädder för vargen här"
Hej!
Jag kan bli så arg på BVC:s uttalanden ibland
. Jag tycker absolut inte ni ska sätta liten 3-åring på någon diet. Fasta mattider då sund, nyttig mat serveras borde räcka alldeles utmärkt. Och det tycks ni ju ha. Att inte servera något mellan målen och att inte servera sötsaker eller en massa snabba kolhydrater tycker jag iof är självklart, men det gäller för ALLA barn OCH vuxna, för att man ska må bra.
Här är en tråd som jag tror kan passa som hand i handske:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5469
Kram Ewa
Jag kan bli så arg på BVC:s uttalanden ibland
Här är en tråd som jag tror kan passa som hand i handske:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5469
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack
Tack för svaret och tipset!
Av barnläkarens ord så tolkade jag det som att "diet" i stort sätt vart melodin för min tjej.
Jag blir rädd för mig själv när jag börjar vända och vrida på portionstänket och mängden mat och kritiskt håller ett vakande öga på intaget...det DÄR ska inget barn behöva få vra med om! Hon ska vara barn, äta och röra sig gott. Mat ska förknippas med glädje och som "bensin"/nödvändighet inte som något skamligt.
mvh
Av barnläkarens ord så tolkade jag det som att "diet" i stort sätt vart melodin för min tjej.
Jag blir rädd för mig själv när jag börjar vända och vrida på portionstänket och mängden mat och kritiskt håller ett vakande öga på intaget...det DÄR ska inget barn behöva få vra med om! Hon ska vara barn, äta och röra sig gott. Mat ska förknippas med glädje och som "bensin"/nödvändighet inte som något skamligt.
mvh
"Ingen rädder för vargen här"
Ja, du har så alldeles rätt så. Mat ska vara glädje. Och du ska INTE mäta portioner. Men däremot kan du ju se till att ösa på med nyttigheter (grönsaker) och hålla nere på onyttigheter (kolhydrater bl.a). Kolhydrater gör ju ofta att man får sug på mer mat efter en liten stund, och om du känner igen den bilden kan man ju börja växla över på annat spår. Istället för gröt och brödfrukost kan man ju servera ägg, nötter eller annat som innehåller bra protein och fett och gör oss mätta och nöjda lite längre stund. Ja, det där kan du säkert - men det kan ju vara värt att hålla i minnet om hon snabbt blir hungrig igen. Mer tips fanns som sagt i tråden.
PS.
Vi gör en väldigt god fruktgröt där vi mixar 1 banan, 1 päron och 1 äpple. Mums tycker båda ungarna!
PS.
Vi gör en väldigt god fruktgröt där vi mixar 1 banan, 1 päron och 1 äpple. Mums tycker båda ungarna!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06