Frågor efter andra natten och om insomnandet - vad gör jag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Ida + alla!
Tack för svar! I morse vaknade jag av väckarklockan och förstod igenting. Har ju inte vaknat av annat än bebisljud i fem månader! UNDERBART!!!
Lurarna gick bättre idag men nu bytte "krångelluren" till den första. Det var bättre faktiskt för då var man pigg och kunde ramsa emot bättre. Det blev 20 minuter av en och en halv.
Läggning i kväll 6:e kvällen tog 4 minuter :P
Jag såg din hemsida först nu och det var synd för annars haade du nog fått hjälpa mig med lite unervisning. Har däremot hänvisat en kompis till dig så jag hoppas du är igång m verkasamhet fortf.
Jag klurar på ett nytt schema då han är fem månader idag och jag tror inte han behöver 15.5 längre och så vill jag ha långa luren i mitten av dagen. När jag klurat klart kanske jag kan få lite synpunkter?
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt med en hel natt utan uppvak \:D/ Tack för berömmet av min hemsida :oops: :lol: Visst är den fortfarande igång, jag jobbar för fulla muggar så din kompis och alla andra är hjärtligt välkomna att höra av sig. Så ska vi snabbt få ordning på sömnen. :wink:

Angående schemat så lägg ut det här så kikar jag på det. Det är nog dags att dra ner till 15 timmar nu.

Det är ganska vanligt att daglurarna krånglar endel så här i början när de små börjar sova hela nätterna. De tror att de är superpigga men efter någon vecka brukar de sva även dagtid. Så jobba på.:wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Nu behöver jag nog lite hjälp... Jag har haft två återfallsnätter nu natt 9+10. Igår natt vaknade han första gången kl 2 nöjde sig med pangramsa. Sedan vaknade han 3,4,4.30 och 5. Två gånger fick jag ramsa mer än pangramsa, kanske blev det tre ramsor.
Så då tänkte jag att nu har han haft sitt återfall och så blir det väl normalt igen. Men i natt vaknade han 3,4,och 5. Kanske någon fler gång jag var så trött att jag inte minns. Jag avvaktade vid tre för att se om han verkligen inte somnade om men så blev gnället högre och så ramsade jag. Sedan lät jag honom klaga ett tag, ramsade och så blev det tyst, sen lite mer gnäll och sen tyst. Sedan vaknade han igen en timme senare och likadant. Vid fem var gav han dock upp rätt fort.
Gör jag rätt som avvktar? Måste jag bekräfta när han blir tyst eller räcker det med påminnelse ihopdragen med bekräftelse? HUr länge kan återfallet vara? Nu när jag tar upp honom på¨morgonen är han glad men blir väldigt väldigt arg om han inte får mat genast. Jag har ju fått lite dåligt med mjölk sen jag slutade att nattamma, (vilket för övrigt är konstigt för innan fullkomligt forsdade det mjölk) så jag har gett utpumpad mjölk på kvällen och han äter då från båda brösten + 150 ml ur flaska. Är det för att han är hungrig han vaknar? Men det gick ju fram tills nu?
Är dessutom ensam då min man är bortrest och behöver lite bra svar för att bibehålla säkerheten!
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Uppvak före vargtimmen tycker jag han ska sköta själv så långt det går, iiisss i magen! Pangramsa använder du efter vargtimmen, men före dess brukar dom klara uppvaken själv om dom bara får chansen. Det blir ganska lättt så att dom tror att dom "behöver" en ramsa för att somna om, och det vill vi ju inte att han ska tro! :wink: :lol:

Så inatt backar mamma så lilleman kan ta ytterligare framsteg i målet om en hel natt! :lol: 8)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Någon annan skrev här på forumet att; man vänjer sig väldigt fort vid att sova en hel natt! Då jag gjort det sen natt två så känns dessa två sista nätter väldigt tunga.
Jag har verkligen försökt att inte ramsa i onödan men ska avvakta ännumer i natt OM det händer igen.
Jag hade ju även lite funderingar om han vaknar för att han fått för lite mat under dagen men jag tror verkligen inte det för han kräks stup i kvarten.
Nu i och med i natt är uppföljningsveckan över och jag har lite funderingar kring mitt schema. Har fastnat lite i hur ett nytt skulle kunna se ut utan allt för stora förändringar men tycker att det är svårt. Någon med ett klokt förslag. Så här ser det ut nu och ska kortas ned till 15 timmar.
19.30-06.30 sova (kan man förlänga på morgonen?)
06.30 mat
8.00-9.30 sova
9.30 mat
11-12-30 sova
12.30 mat + smakportion
14.30 -15.15 sova
15.30 mat+gröt
17.15-18 sova
18-19 mat mat mat
19.30 sova

Det är för många sovpass men han har väldigt svårt att sova mer än 45 på dagen klarar sällan att somna om i övergången.
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vill du förlänga natten? Isåfall skulle ett schema med 12 h nattsömn och tatalt 15 h se ut såhär:

07.30 Vakna, frukost
9.00-9.45 sova 45 min
11.00 lunch
12.00 - 13.30 sova 1,5 h (Alt 12.30 - 14.00)
14.00 mellis
16.00 - 16.45 Sova 45 min
17.00 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 sova

Då har du 2x45 min och "bara" en längre lur.

//Malin
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Malin!
Idag känns det bättre :P Inatt sov han till 04.40 då pangramsade jag och sen sov han (väldigt oroligt lät det som) till väckning. Första luren lät jag honom sova en extra kvart för han visade inga tecken på att vakna. Det är konstigt att det kan vara så olika. 2 jättedåliga nätter + dagar och sen är det ok igen...
Schemat är väl ungefär det jag kan komma fram till med men det är ju rätt stora förändringar. Är det bara att ändra hux flux eller ska jag vänta. Idag är uppföljningsveckan över.
Ang mat så tror jag han fått i sig lite väl mycket och vaknade av att hans väldigt känlsiga tarmar var aj aj. Han fick ingen gröt igår och bara 50 ml extra på flaska och med resultatet i hand så var nog det boven i dramat. ¨De två nätter han vaknade så där mycket tryckte jag i honom 150 extra. Min lilla prins har nämligen inget stopp. Han äter jämt hungrig som proppis. =P~
Tack för att du hjälpte mig med schemat :P Man vill ju inte göra fel när man kommit så här långt och får sova :sleep: och ser hur mkt bättre ens älskling mår! Han har ställt sig på alla fyra idag så inom en snar framtid så kryper han nog :D
Frans 080602
duggan

Inlägg av duggan »

Ååh vad ni jobbar på bra! :D

Om du känner att du skulle vilja byta schema så gör det bara rakta av och låtsas att det regnar och på med attityden. Men vill du behålla gamla schemat går det lika bra, fundera på vad som passar er :D :lol:

Vad bra att ni fick till ett omsomnande imorse, toppen toppen!
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Malin + alla!
Tack för svar! Ja det går framåt men några uppvak i vargtimmen i natt igen men han somnar om efter pangramsa.
Somnade även bra första luren idag igen. Nu har jag en ny fundering kring utelur. Har faktiskt lite svårt att förstå hur det ska vara. Det är nog jag som är lite trög.
:arrow: Vid 45 minuters lur om han vaknar efter ca 30-35, vilket han gjort nu i ett par dagar och är glad då. Ska jag då bara fortsätta gå och låtsas som om det regnar. Efter ca 5 minuter blir han ju jättearg för att han inte får se ut och att ingen hör hans glada frågor...
:arrow: Ännu en gång... Kan jag alltså växla lite hut som helst mellan inne och ute sovande beroende på tex väder? Bor i lght utan balkong och altan så jag måste ut och i hällregn är det inte jättekul.
Tack återigen för att ni fins! :heart:
Frans 080602
lizluz

Inlägg av lizluz »

En till fårga där jag är lite trög...
:arrow: Om han vaknar vid 04.40 så kan jag pangramsa. Om han sedan vaknar igen 05.30 kan jag då pangramsa igen eller är det för mkt. Han har ju somnat om efter den första och sovit däremellan... :?
Frans 080602
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, du kan pangramsa igen. Han vet ju inte hur länge han sovit. :D Så du får berätta igen att det ännu inte är morgon.
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej! Tack för svar! Undrar om det finns bra svar på de två andra funderingarna jag hade ovan med..,
Inatt vaknade han ännu fler ggr mellan 04.40 (som verkar vara nåon slags starttid) och 06.20 då vi gjorde morgon.
Blir som vanligt orolig att han är hungig. Men jag får inte i honom mer för han bara kräks och får magknip då. Ska jag ge honom ersättning istället om min mjölk är för tunn liksom...
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

lizluz skrev: :arrow: Vid 45 minuters lur om han vaknar efter ca 30-35, vilket han gjort nu i ett par dagar och är glad då. Ska jag då bara fortsätta gå och låtsas som om det regnar. Efter ca 5 minuter blir han ju jättearg för att han inte får se ut och att ingen hör hans glada frågor...

ja det är bara att prommenera på och inte låtsas om att ha när vaken.

:arrow: Ännu en gång... Kan jag alltså växla lite hut som helst mellan inne och ute sovande beroende på tex väder? Bor i lght utan balkong och altan så jag måste ut och i hällregn är det inte jättekul.
Tack återigen för att ni fins! :heart:

Jag skulle i den mån det går hålla mig till samma sätt vid samma lur de flesta dagar. Men ibland gör det ju inget om man växlar.
hälsningar :heart:
Ida[/b]
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Jag tycker att du ska värna om din amning - det är ju så att om han inte suger på bröstet så svarar bröstet snart med att producera mindre mat (de ställer in sig efter efterfrågan) och eftersom han inte är så gammal än så antar jag att du vill fortsätta att amma ännu ett tag. Om hungersvargen ändå biter dig i vargtimmen hade jag valt att till kvällen ge lite bröst och "sedan fylla på" med lite extra ersättning - jag hade inte bytt helt. Inte bara för produktionens skull utan också för att vissa barn tenderar att bli bekväma när de får flaska och efter ett tag inte längre vill göra jobbet vid bröstet utan helst få flaska hela tiden. Så byt inte ut helt, men fyll på lite extra är mitt råd. Om du upplever att lillen får knip i magen måste jag säga att de receptfria minifom-dropparna som finns på apoteket hjälpte mig och min son våra första amningsmånader - de tar hål på luftbubblor som samlas i magen då barnet äter och reducerar alltså gasbildningen (och i förlängningen magknipet).

Lycka till!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej och tack för era svar!
Jag tycker det går bättre och bättre! Jag har nog kommit över hungersvargen så jag kör på med amning + lite utpumpat. Igår fick han en något försenad femmånadersvaccinering och jag blev lite nervös. Första vaccineringen regagerade han jättemycket på, fick feber och skrek hejdlöst i flera timmar. Men det gick bra! Han vaknade några gånger i natt innan 2 men somnade själv. Sedan hände en olycka... Min väckarklocka ringde inte och vi sov över en timme! Jag fick ändå väcka honom men nu är ju allt lite knas med schemat. Jag låtsades som om det regnade ammade och la honom till första dagluren som kom redan 30 miunter efter uppvaket... Ska jag bara fortsätta som vanligt nu idag trots att han sovit 1 timme "för mycket"?

Det var väldigt skönt med sovmorgon till 8.30 :lol:
Frans 080602
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"