Vi kurade när dottern vart 7 månader och sedan dess har allt flutit på exemplariskt. Några "återfall" men har endast varat i någon kväll sedan har det gått tillbaka till det vanliga. So far so good.
Nu till min fråga, vad pågår i en treårings hjärna? Jag tycker mig se förändring både i humör och vid sängläggandet. Hade varit lättare att tackla det om jag visste vad som sker.
Hon protesterar när vi ska gå upp och natta, hon som alltid självmant och glatt sagt godnatt och studsat upp för trappan. Vi borstar tänderna, tvättar och tar på pyjamas och sén hoppar hon själv upp i säng. Natti-natti och sov så gotti säger vi, och puss på munnen och så går jag SEN börjas det. Hon skriker och gormar, ropar på oss. Jag säger bestämt natti natti, nu ska vi sova och forstätter gå ner för trappan. Vid nå´t tillfälle har jag gått upp för att fråga henne vad som står på, hon tystnar när jag kommer in i rummet men svarar inte. När jag går börjar hon att skrika. Hon verkar arg & frustrerad. MEN hon lämnar inte rummet utan vrålar i sin säng och vid något tillfälle har hon stampat i golvet i rummet.
Hon har defintivit mer humör och lite sådöär humörsvängningar. Jag uppledve det som att hennes trots varit förbi, är detta nästa fas?
Jag vacklar och vet inte hur vi ska gå vidare just nu.
Bör kanske säga att vi alltid har lagt henne i ett mört rum, mörkläggningsgardin och stängt dörren. Inga problem! Heller inga problem att lägga henne oavsett vem som gör det eller vart det görs.
Nu säger hon att hon inte vill sova när jag säger att det är dags och så säger hon att hon inte vill ha det mörkt och dörren ska vara öppen. Jag undrar om hon börjar bli mörkrädd?
Hur ska vi går vidare?
Vad är det som händer med min 3 åring?
Vad är det som händer med min 3 åring?
"Ingen rädder för vargen här"
Hej!
Ja, vad som händer med din 3-åring är trots - dvs ifrågasättandet av tingens ordning, som man känner dem. Tror du hittar vad du behöver för att förstå och åtgärda här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Kram Ewa
Ja, vad som händer med din 3-åring är trots - dvs ifrågasättandet av tingens ordning, som man känner dem. Tror du hittar vad du behöver för att förstå och åtgärda här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06