Två eller tre lurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vanna

Två eller tre lurar?

Inlägg av vanna »

Jag har för ett tag sedan dragit ner på Isaks sammanlagda sömn eftersom han började vakna tidigare och tidigare på morgonen. Nu sover han tjugo minuter efter ensamleken på morgonen, två timmar mellan 12 och 14 och sedan tjugo minuter igen vid femtiden.

När jag läser andras schematider verkar det vara så att pluttarna vid den här åldern är nere i två lurar. Vi har sedan Isak var ny behållit långa middagssömnen på samma tid och kortat ner de andra två lurarna efterhand istället. Jag jobbar halvtid hemifrån och tycker att de där två timmarna mitt på dagen är så bra att ha.

Men finns det någon fördel för barnet att ha en långlur på förmiddagen och sedan en halvlång? Det känns ibland som om mitt sätt att hantera schemat har varit lite plottrigt och det blir ju väldigt långa vakenpass när jag någon gång måste ta bort en av smålurarna. Han vaknar fortfarande någon timme för tidigt på morgonen men somnar alltid om igen på en ramsa...funderar lite på om det har med för många sömnstunder på dagen att göra. Eller har jag bara vant honom vid att klockan sex vaknar man, får sig en ramsa och sover vidare? Hoppas inte det här blev alltför förvirrat- blir jätteglad för råd och synpunkter.

vanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara. Det som brukar falla bort först är e.m-luren. Så slopa den och behåll den goda tvåtimmarsmiddagsluren som han kan behålla länge till.

Jag får inte riktigt grepp om hans tider annars men du har ju det sammanlagda sömnbehovet listat. Gå efter det och möblera inte om i onödan :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vanna

Inlägg av vanna »

Tack :D

Isses tider är:

7.00 Välling i sängen
7.15 Ensamlek och morgonlur i två timmar (sover 20-45 min)
9.30 Gröt
12.00 Sova i två timmar
14.00 Mellanmål
16.30 Middag
18.15 Bad, saga, välling
19.00 Sova natt

Vi har också fram tills nu haft en tjugominutare vid femtiden men han brukar sällan sova mer än fem minuter. Då kan jag alltså helt plocka bort den luren utan att senarelägga de andra två sömnstunderna- trots att det blir ett väldigt långt vakenpass framemot kvällen?

vanna
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Hej min son är född 040911. För strax över en månad sen tog jag bort min em lur. Nu sover han bara 45 minuter på förmiddagen och 1,5 timma mitt på dagen. Det blir givetvis en lång vaken period på em men det går faktiskt jätte bra. Ibland om han är jätte trött går jag och lägger honom en kvart tidigare på kvällen. Jag har märkt att han efter detta somnar fortare på kvällen och sover ända fram till det är godmorgon! Det är också skönt att bli av med en em lur. Nu kan ju eftermiddagen vara lite rörligare och vi kan hitta på lite mer saker! Jag längtar faktiskt till då han blir 1 år då jag även tänker ta bort fm-luren och enbart ha kvar hans långa lur mitt på dagen :!:
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
vanna

Inlägg av vanna »

Tack, jenny ebba! Ja, man känner sig verkligen friare nu när det är mindre sömn i schemat. Och han klarar ju av sina vakentimmaräven om vi också ibland får lägga för natten något tidigare- så jag kör på :D

vanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"