övertrött bebis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pojkmamman

övertrött bebis?

Inlägg av pojkmamman »

Hej, är en mamma till tre rara pojkar och den yngsta är 2,5 månader gammal. Minstingen står på schema sedan han var fem veckor och allt funkar väldigt bra förutom att han trasslar varje kväll klockan halv sju. Samma visa varje kväll. Han kan skrika i en timme. Har testat att ge honom en stunds vila för att förebygga, men hitills har det inte funkat. Till saken hör att jag oftast är ensam hemma då min man jobbar och jag ska få de två andra i säng. Hela deras nattning kompliceras av att deras lillebror vrålar. Har alltså egentligen inte tid att stå och vagna. Har någon något tips att komma med? Ingen av de andra två har "trasslat" så här.
Tacksam för all hjälp.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har man två äldre syskon så blir man lätt övertrött... :wink: Och då är det att få komma tfrån en liten stund som löser det hela - alltså att få ta sej en tupplur!

:idea: I Barnaboken kan du läsa om "kvällstrassel" och jag antar att du har boken! Om inte så får du fråga igen.... :wink:

:idea: Här får lille bebisen gå före storebröderna! De andra kan vänta men det kan inte en trasslande bebis som måste få sin lur. Hade jag varit du så hade jag sett till att den lille sov vid 18.15 för att sedan väckas 18.30 och då GENAST få mat i munnen! Ingen väntetid alltså! Det kan förändra hela saken.

:D Lycka till!
pojkmamman

Inlägg av pojkmamman »

Hej igen

Jag har redan försökt med att ge bebisen en vila kvart över sex, vilket resulterat i vilda protester. Dessutom är det meningen att han ska sova halv sju och eftersom han bara sover ca 45 minuter på eftermiddagen är han verkligen trött och behöver sova. Jag har prövat med att helt enkelt lägga honom tidigare men då är han å andra sidan inte tillräckligt trött och blir bara arg av att hamna i vagnen. Att hans äldre bror trotsar just nu och är högljudd gör att det är svårt för mig att hitta ett lugnt ställe för bebisen att ligga på. Vem ska man i ett sånt läge ta först? Tvååringen som skriker eller bebisen som skriker eller femåringen som gråter? I detta läge är det inte lätt att ha rätt attityd och tänka klart, så jag behöver verkligen all hjälp jag kan få...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter som om det saknas attityd av självklarhet i ditt agerande överlag! Inget fel i det - så kan det bli. Men det måste bli ett stopp i detta så att alla parter får en självklar vardag med en mamma som vet hur vardagen ska levas!

:idea: Om du ändrar det förhållningssätt som just nu verkar vara attityd av hopplöshet :wink: så kommer resten av familjen att hänga med! Din attityd smittar av sej till barnen så låt dem smittas av attityd av självklarhet istället!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"