7 månader, 100 frågor (från mamma och pappa)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Krakel

7 månader, 100 frågor (från mamma och pappa)

Inlägg av Krakel »

Hejsan!

Hoppas på att få hjälp från er. Det har dykt upp så många frågor kring kurandet. Vi är klara med kur och uppföljningsvecka. Så här gick det:

Första 4 dygnen gick väldigt bra (inte första natten....). Han sov och åt som han "skulle". Vägrade att sova dag i sin säng (och gör fortfarande, hur löser man det?). Fick sov i vagn. Dock har vi inte möjlighet att söva honom i vagn hela dagarna då vi bor i en lägenhet som man inte kan få upp vagnen till pga liten hiss.

Under uppföljningsveckan hände följande:
Helt plötsligt ville han inte sova dag i vagnen heller. Enda sättet är genom att vagna. Jag har fortsatt med det och då sover han fint. Är det ok eller borde man sluta och i sådant fall hur löser man det?

Han somnar 19.00 utan problem men 2 gånger den sista veckan har han vaknat efter drygt en timme och nästan varit tröstlös (legat och skakat av gråt i sängen). En gång lyckades vi få honom att lugna sig men sist så gick det inte förrän jag tog upp honom. Då somnade han om ganska omgående och sov hela natten. Vet att det är fel enligt denna kur men får man inte vara "mänsklig"?

Tanken är att han ska sova 19.00 till 7.00 men vi har, hittills, aldrig fått honom att sova längre än till 6.30. Vi har ramsat och spelat klassisk musik (vilket ledde till att han blev ännu argare). Hur får man ett barn som har sovit 11-11,5 timmar att somna om? Måste han somna om? Ska man få honom att ligga och leka i sängen? Hur? Han är jättehungrig och har oftast bajsat när vi hämtar honom vid 6.30. Det känns så konstigt att man ska låta honom ligga och gråta i sängen runt en halvtimme en timme innan han "får" komma upp. Ska det vara så?

Innebär kuren att man alltid = varje kväll och dag i "resten av livet" skall lägga honom tillrätta och ramsa eller kommer det komma en dag då han faktiskt vet om att det är säkert i sängen och att han vågar somna själv?

Hur ställer man sig till att han somnar för tidigt i t.ex vagnen (som rullar) eller i bilen? Ibland är det svårt att hålla en liten pojke på 7 månader vaken så länge som vi vill.

Jag tycker inte att han har lärt sig sitt schema ännu. Hur lång tid brukar det ta? Vi har följt det till stor del. Dock har vi blivit tvungna att fuska lite vid t.ex babysim och om han valt själv att somna eller att vakna.

På dagen skall han sova i 1½ timme. Han sover oftast 45 minuter. Hur får jag honom att förstå att han skall sova längre? Efter sin tupplur så är han jättepigg.

Vi hade egentligen inget problem med en som aldrig sov utan vi hade problem med en som blev jätteledsen när han lades i sängen. Enda sättet att söva honom var genom att ge honom bröstet som han somnade till och sedan ner i sängen. Ett annat problem var att han åt på nätterna och det ville vi få slut på. Jag tycker att kuren har varit jättebra i det stora hela. Nätterna är så bra men sen tycker jag att det finns en hel del frågetecken som ni ser ovan. Hoppas att ni kan ge oss bra svar på våra frågor. Vi vill ju det här men ibland kan jag tycka att han sov fler timmar innan vi började kuren. Nu sover han, 7 månader, mellan 13 och 14 timmar vilket är för lite enligt boken men hur gör man. Han verkar nöjd så.

Med vänliga hälsningar

Krakel
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Jag tycker ni har varit jätteduktiga och är full av beundran :-({|= eftersom ni ser till lilla älsklingens behov av god och sammanhängande sömn :sleep:

Dock kan man inte riktigt förvänta sig att kuren så att säga ska genomföra sig själv. Man måste verkligen tro på vad man gör och inse, som jag tycker ni har gjort :?: att man agerar i lilla barnets intresse.

Små barn "vägrar" igenting och "vill" (eller "vill inte") ingenting. Små barn gör som vi lär dem. Därför bör man först och främst verkligen fundera igenom vad det är man vill för sitt lilla barn. Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen :!:

En barnvagn för innebruk kan du hitta billig begagnad på Blocket exempelvis.

Tar du upp honom mitt i alltihop meddelar du att 1) morgonen har kommit 2)vargen står för dörren, så barnet måste räddas. Ingetdera är ju särskilt sant, så han blir naturligtvis förvirrad och vet inte vad han ska tro.

Om han blir "ännu argare" för att du spelar musik kanske du ska ha lite mera tålamod. Låta musiken landa, om man säger :wink:

Poängen är inte att han ska plågas. Eller du / ni plågas. Poängen är att han ska få njuta den goda, sköna, sammanhängande sömnen, precis som ni ömma föräldrar säkert vill kunna göra det. Det är dit ni ska hjälpa honom. Har du Internationella Sova hela natten? Den bör man inte bara läsa utan också förstå.

Lycka till, och tänk efter före noga nu :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"