Hej igen,
Kurnatt nr 2 för Viktor gick hyfsat till en början. Han somnade snällt och sov sedan till kl 02:00 ca. Därefter har vi kämpat på och frampå de tidiga morgontimmarna fick jag gå in och buffa vid två tillfällen. Han kom aldrig riktigt till ro och jag tyckte att han kändes varm. När klockan närmade sig tiden för att stiga upp väntade jag in en tyst stund för att snabbt "passa på" att springa in och tjoa god morgon. Och upptäcker att han har feber igen (38.7) och håller sig för öronen. Suck och stön!!! Han har som sagt precis avklarat en Kåvepeninkur för öroninflammation. Vad gör jag? Förutom att gå till doktorn alltså. Ska jag fortsätta kura trots febern och öronen? Eller ta en paus och vänta på att nästa dos antibiotika (som jag förmodar att han kommer att behöva ta) har tagit?
Har en till fråga angående hans sovtider på dagen. Kan jag låta honom sova längre om han vill det (eftersom han har feber)? Jag brukar låta de sova mer om de behöver just när de är sjuka och det brukar inte vara ett problem (i alla fall inte för de redan kurade storebröderna)? Han brukar sova mellan 9-10 och sedan mellan 12:30-14:00, men om jag känner honom rätt så kommer han vilja dra ut på i alla fall morgonluren...
Tack igen för alla snälla svar!
//Linn
Nu är min "hostiga" bebis sjuk igen - ska jag fort
Egentligen är det kanske bättre att en diplomerad svarar, men jag gör ett försök.
Fortsätt kuren trots hans sjukdom, ge alvedon och vatten - I SÄNGEN om det behövs. Är det någongång en liten bebis behöver sova så är det när de är sjuka... Var lite generösare med verktygen om det tycks behövas är mitt råd, men avbryt inte kuren nu när du väl satt i gång, det blir bara förvirrande för den lille.
På dagen och sova längre... Använd marginalkvarten så grynet får sova lite extra och om han är jättetrött så lägg in en femminuters - det ska nog räcka eftersom det då blir 45 minuter extra sömn totalt. Du vill ju ha honom trött till kvällen också för att kuren ska fungera... Men som sagt, det är fullt möjligt att de diplomerade har bättre råd att ge.
Hoppas han kryar på sig snabbt.
Kram S
Fortsätt kuren trots hans sjukdom, ge alvedon och vatten - I SÄNGEN om det behövs. Är det någongång en liten bebis behöver sova så är det när de är sjuka... Var lite generösare med verktygen om det tycks behövas är mitt råd, men avbryt inte kuren nu när du väl satt i gång, det blir bara förvirrande för den lille.
På dagen och sova längre... Använd marginalkvarten så grynet får sova lite extra och om han är jättetrött så lägg in en femminuters - det ska nog räcka eftersom det då blir 45 minuter extra sömn totalt. Du vill ju ha honom trött till kvällen också för att kuren ska fungera... Men som sagt, det är fullt möjligt att de diplomerade har bättre råd att ge.
Hoppas han kryar på sig snabbt.
Kram S
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
-
ilindstrom
Hej!
Du har fått bra svar angående sjukdom. En sak som du också kan göra är att utnyttja marginalkvartar åt båda hållen på långluren så han får två timmar istället och lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
Om de små har ont i öronen brukar det underlätta om man höjer huvudändan på spjälsängen med telefonkataloger under spjälsängsbenen. trycket blir då mindre i öronen
Sedan är det bästa att hålla sig till en och samma tråd här inne på kurforum så att vi har hela bakrunden. Lättare att anpassa svaret efter just ditt barns förutsättningar. Så nu är den här tråden stängt och vi fortsätter i din gamla.
hälsningar
Ida
Du har fått bra svar angående sjukdom. En sak som du också kan göra är att utnyttja marginalkvartar åt båda hållen på långluren så han får två timmar istället och lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
Om de små har ont i öronen brukar det underlätta om man höjer huvudändan på spjälsängen med telefonkataloger under spjälsängsbenen. trycket blir då mindre i öronen
Sedan är det bästa att hålla sig till en och samma tråd här inne på kurforum så att vi har hela bakrunden. Lättare att anpassa svaret efter just ditt barns förutsättningar. Så nu är den här tråden stängt och vi fortsätter i din gamla.
hälsningar
Ida