10 månader, sova i vagn.. hjäääälp!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sofin

10 månader, sova i vagn.. hjäääälp!!

Inlägg av sofin »

Hej allihop, jag har ett litet lyxproblem egentligen.. Min lille Elis (nu 10 månader) sover som en liten prins både på dagarna och på nätten och allt är bara underbart.. förutom att han avskyr att sova i vagnen numer.

Jag är sällskapssjuk som få och står inte ut på tanken att bara få ta korta turer under hans vakentid för att han ska kunna sova hemma.

När han var mindre var det inga problem med vagnen, snarare tvärtom att han sov bättre i vagnen än hemma i spjälsängen. Men dagens problem består nog mest i att han tycker att det är trångt att sova i vagnen, på mage då.. jag HAR försökt lite smått att få honom att sova på rygg men se det går inte. Det finns alldeles för mycket att titta på! Och fäller jag ner ryggstödet till viloläge är det stora protestskriken. Jomenvisst, han kanske somnar en timme eller mer senare än planerat och blir övertrött och supergrinig innan och det är väl inte det bästa.

Som det är sover han 10:30-11:15 och 14:30-16:00 och det schemat funkar alldeles perfekt så länge vi håller oss hemma. Men det betyder att om vi ska hitta på något på dagen är det mellan 11:30 och 14:15 ungefär och då hinner man ju nästan ingenstans. Typ ner till affären och handla lite och sen tillbaks i ilfart.

Så, jag behöver hjälp från er kloka här på forumet. Är det någon som har något tips till hur man kan hjälpa Elis att varva ner och acceptera att ligga på rygg och sova i vagnen? Eller ska man helt enkelt strunta i allt vad scheman heter när man är ute på stan och försöka att låta honom sköta det där själv och sen kanske kompensera lite när man kommer hem igen? Jag har funderat länge på det här men kör alltid fast och kommer inte på något bra...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Lyxproblem kan lösas dom med, eller hur? :wink:

Om det är för att vagnen är för trång så kanske det kan vara aktuellt att köpa en stor gammal vagn med skönt gung i, dom finns ofta för ett par hundra på blocket, mycket rymmligare än dagen moderns :wink:

Min gosse som är drygt 2 år, han sover på rygg i våran sulkyvagn med benen utspretandes, men han sover så gott som den klocka han är :wink: Attityden du vet :wink: Och sedan så är det ju så här, våra utsövda barn har ju ganska stora marginaler så även om dom ska sova 1,5 h och bara sover 45 min så brukar dom klara sig väldigt bra ändå! :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sofin

Inlägg av sofin »

Ja, alltså, egentligen tror jag att vilken vagn som helst är för trång. Han vill nog snurra fyra varv runt, runt och vifta åt alla håll och så ett tag innan han somnar.. så som han gör i spjälsängen :D i vagnen är det ju liksom inget val det är bara snällt att ligga kvar i vagnen på mage.

Ja, jag kanske ska ta ett par dagar och verkligen strunta i schemat och se om han somnar inom rimlig tid av sig själv... men hur gör du då? Ramsar du när det är sovdags eller somnar han helt själv?

Jag är så osäker på det här, dels är det första barnet och jag har ju ALLTID haft schema och magläge på Elis. Nu när det börjar krångla och det som har funkat så väl inte gör det längre blir jag ju helt förvirrad och vet inte hur jag ska göra :D Idag var vi på underBARA BARN mässan och där kan jag förstå att han hade problem att sova för det var ju helt smockat med folk. Men då somnade han efter många om och men och ilskna protester 1,5 timme senare än schemat. Då fick han sova 20 minuter istället för 45 och klarade resten av dagen helt okej.

Jag blir väl lite småstressad då också när han inte somnar ordentligt, inte ens i närheten av sovtiden heller.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Sofin!

Jag har mina barn i en gammal tvillingvagn från det att de är ca 10 månader. Då kan de vända och snurra som de vill, somna på mage eller rygg, vilket som behagar. Där kan de sova tills de inte sover middag längre. Det är toppen att alltid kunna ta med sig sovplatsen dag som kväll. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"