Hur vagna och ramsa till dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moa79

Inlägg av moa79 »

Jag vill också tacka ilindström för din hjälp! Dina tips har gett jättebra resultat. Har ändrat schema och sovplats och det blev kanon! TACK!
moa79

Inlägg av moa79 »

Så här såg vårt senaste dygn ut. Är detta normalt? G är 8,5 mån. + förkyld och hostig. Började kura för 2 månader sen, men har gjort flera misstag och avsteg, ändrat schema hur många gånger som helst, kurar om sedan 2 veckor på detta schema. Snälla hjälp mig!

6.30 Godmorgon + amma + smörgåsbitar
8.30 Frukt
9.00 Sova 20 min (somnar på vagnspromenad, klockar 20 min. från insomnande, sedan jättetrött, svårväckt, absolut inte utvilad!!)
11.00 Lunch - puré
12.00 Sova 1,5 h ( somnar själv på mage i sängen, vaknar själv efter 1,5 h, men trött, trött...
13.30 Amma + gröt
16.00 Sova 5 min. på vagnspromenad. Väcker efter 5 minuter.
16.30 Amma. Men G. är så mätt sen mellanmålet att han inte får i sig något i prinicip.
18.00 Amma + Nattslurk, utpumpad bröstmjölk. G. äter knappt 1 dl. ur flaskan. Somnar med flaskan då han är så trött.
18.30 " Väcker" G. och lägger honom. Solfjädrar lite, ramsar ut. Somnar snabbt.
5.30 Hostar och vaknar. Gnölar. Jag pangramsar direkt. G. glad till 6.00 då det övergår till ledsen. Jag börjar göra husljud och kör Mozart. G. lugnar sig nån liten stund men är ledsen mest hela tiden. Väckarklocka ringer 6.30. Jag ramsar strax innan och går in när han för tillfället är lugn. Ser nu att G hamnat på rygg, röd, blöt och ledsen och trött.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sjuka barn kan behöva mer sömn. Utnyttja marginalkvartar åt båda hållen på lurarna om det behövs och så kan du lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen. På det sättet kan du få flera timmars mera sömn vid sjukdom men ändå hålla dig till schemat. När han piggar på sig slutar du bara att marginalkvarta så är du åter på banan. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Tack, är det så enkelt så ska jag göra så att han får sova lite mer.
Lägga tidgare på första kortluren och lägga tidigare på kvällen.
Men jag tar ändå upp honom halv 7, även om jag lägger honom 30 min. tidigare, eller hur? Det blir en lång natt för honom som ännu inte sover en hel natt. Men han måste ju hur som helst lära sig att kunna somna om på morgonen.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

G har blivit friskare och jag lät honom sova längre på långluren, de gånger han kunde det.

Men jag har en viktig fråga nu: Kan jag ändra schemat så att G. sover 45 minuter på förmiddagen istället för 20 minuter? Och hur går jag i så fall till väga? Jag vill inte ändra hans schema, men det känns som det blivit fel, igen... Han är så trött på förmiddagen och somnar nästan till lunchen. Jag får vecka honom varje gång efter 20-minutaren och han är svårväckt. Han sover inte hela natten än, men klarar uppvaken själv och ligger vaken sista halvtimmen på morgonen, men inte ledsen. Eller ska jag avvakta med att ändra något?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du göra det. Då förlänger du bara luren som det passar er. Ibland behöver man mer sömn, så är det ju. :D
moa79

Inlägg av moa79 »

Läggningen har alltid funkat bra. Men nu har G plötsligt börjat skrika hysteriskt när vi lägger honom i sängen. Vad gör man då?

Buffa och sånt har vi ju slutat med för länge sen. Han blir inte lugn vid läggningen. Är det OK då att lämna rummet trots att han skriker?

Ramsan tar inte heller. Det är som om han har bestämt sig för att han plötsligt ska skrika sig till sömns. Undrar om han inte är mätt. Eller kan det vara tänder? Det är svårt att veta när den här bebisen är mätt. Han slutar liksom aldrig att äta. Blir bara gradvis mindre intresserad. Ibland har han ätit så mycket till lunch att han inte ätit nåt alls till mellanmålet.

Ska jag låta honom sova 15 minuter längre nu när han inte somnade förrän efter 15 min skrik?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Vilken åtgärd eller verktyg man ska använda beror ju alltid på vilket skrik barnet levererar. Är han uppenbart arg så behöver ni inte verktyga honom, han får vara arg. Det är upp till honom. Skulle han däremot bli ledsen så ska han lugnas med ramsan. Och vid absoluta KRIS verktygas med buff eller solfjäder.

Ibland kommer ju sådana här fnurror, och dom brukar passera rätt snabbt om man inte ändrar på något själv. Du märker ju på målet som kommer efter luren om han verkade hungrig? Annars vet man ju inte så ofta exakt varför dom helt plötsligt ändrar beteende, men håll er till verktygen och förvirra honom inte genom att ändra på saker. Som tex att börja traffikera rummet väldigt mycket.
Annars så ös på med skrattet till godnattet, husljud, kanske musik utanför rummet.
Ge det ett par tre dagar och se om det löser sig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
moa79

Inlägg av moa79 »

Tack Cissi, det var bra att du skrev att jag ska ge det ett par tre dagar och att det kanske löser sig. Det var ett bra förhållningssätt och nu känner jag mig mycket lugnare. Han är ju kurad, och han kan det här. Det här är bara en grej som han måste komma över, och sen blir det säkert bättre än nånsin!

Det var också bra att få bli påmind om det där med arg/ledsen. Idag när jag la honom till middagsluren så lyssnade jag verkligen, och det visade sig att han var ARG, inte ledsen! Jag tänkte igenom innan jag la honom precis hur jag brukar göra och att jag skulle göra precis så och inget annat. Det viktiga är att det känns bra för mig, att jag känner att jag har gjort en bra läggning av G. För då har jag inga vargar med mig! Så jag solfjädrade som jag brukar och hörde att han var jättetrött genom brölandet, och tänkte det här blir bra. Ramsade ut, slog på barnprogram till 3-åringen, ramsade en gång till när gubben lugnat ner sig. Och se, han somnade på mindre än 5 min.

G. sov också jättebra i natt, efter 20 min. bråkande. Han är inte heller lika trött på dagen och skrattar mycket mer. Somnade inte till kvällsflaskan utan var vaken och pigg ända till läggdags. Verkar som en del saker måste gå sämre för att andra ska gå bättre innan allt slutligen sitter. Nu ska vi skoja och skratta så det står härliga till, all vakentid vi kan. :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker det låter som om du kommit långt i din attityd. Hur går det för er?

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Tack, det går lite fram och tillbaka.

Problemet vi brottas med nu är att Gustav vaknar efter att ha sovit exakt 11 timmar , och somnar inte om. Och så har det varit hur många veckor som helst nu. Det känns inte som att han fattat att natten faktiskt är 12 timmar. Hur talar man om det för honom? Kan man backa och "kura om" bara den timmen på något vis? Vi slutade ramsa på morgonen då vi inte tyckte att det hjälpte någonting. Sista tiden har vi inte gjort något och då har han i alla fall slutat att vara ledsen på morgonen. Och det sker inga framsteg, så det känns som vi borde göra nåt. Men vad? Det känns inte som att ramsan har någon effekt. Hur kan man träna in den efter så här lång tid?

G. är fortfarande jättetrött på dagarna. Nu är han 9 månader. Är det den här morgontimmen han är vaken som gör att han blir så trött, eller måste vi lägga ut mer sömn på dagen. Jag vågar inte ändra schemat.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är man trött behöver man sova mer. Och du, sömn föder sömn. DET är en sanning. Har ni testat att natta tidigare? Det kan ge gott resultat på mornarna i längden!
moa79

Inlägg av moa79 »

När G. vaknar halv 6 är han snabb att vända sig på rygg. Och på rygg somnar han absolut inte om. Det var det som gjorde att vi fick sluta med ryggläge i vagnen. Min man tycker inte att vi ska gå in och vända honom halv 6, men det tycker jag. Fast det är ju inte alla morgnar han legat på rygg när jag väckt honom, nu när jag tänker efter. Men hur kan han vara som en klocka, inställd på 11 timmar?
moa79

Inlägg av moa79 »

Vad händer om vi börjar ta upp G. när han vaknar efter 11 timmar? Alltså gör 11 timmar natt. Det är snart 3 månader sedan vi började kura Gustav och jag orkar inte fortsätta så här. Jag måste erkänna att jag helt enkelt inte klarar av det. Men hur blir det då med Gustavs tider, om vi plötsligt slutar kura? Finns det någon medelväg för att avsluta det här på ett snyggt sätt? Vi har ju trots allt uppnått 11 timmar natt, vilket jag är jätteglad för. G är alltid trött, han somnar vid amningen, han är ledsen till varje läggning och han har perioder då det tar 20 min. skrik för honom att somna. Men vad är alternativet?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"